سلامت نیوز :سن ازدواج هر سال بالاتر می رود و بر تعداد پسران و دختران مجرد اضافه می شود.پسرانی که تا چند دهه پیش در سال های ابتدایی دهه دوم زندگی شان تشکیل خانواده می دادند حالا با گذر از ۳۰ سالگی شرایط را فراهم نمی بینند و حاضر به ازدواج نمی شوند. از سوی دیگر دخترها نیز در این زمینه دلایل خاص خود را مطرح می کنند.هادی 35ساله است و علاوه بر این که تحصیلاتش را به پایان رسانده، در شغل مناسبی نیز مشغول فعالیت است. او در مقابل اصرار های خانواده اش حاضر به ازدواج نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ علت تاخیر در ازدواجش را که جویا می شوم می گوید: مهم ترین دلیلم این است که نتوانستم شخصی را که دارای معیارهای مورد نظر من باشد، پیدا کنم. مطمئن باشید وقتی چنین شخصی سر راهم قرار گیرد ازدواج می کنم.از سوی دیگر به هر کسی هم نمی توانم اطمینان کنم،به همین خاطرهم وظیفه انتخاب را به خانواده ام سپرده ام تا درمقابل مشکلات احتمالی که ممکن است درآینده به وجود آید آنها مسئول باشند نه من!

او دلایل دیگری هم برای ازدواج نکردن دارد، درآمد ناکافی و این که ممکن است نتواند خواسته های همسرآینده اش را تامین کند.در بین صحبت هایش می گوید: چند سالی است که آپارتمانی نقلی خریده است اما مگر می شود دریک آپارتمان 50متری زندگی کرد!حتما باید خانه ای بزرگ تر داشته باشد تا برای ازدواج پا پیش بگذارد.

کمی سخت گیر شده ام

بهنام کارمند رسمی یکی از وزارتخانه های دولتی است و با این که 33سال از عمرش می گذرد هنوز نتوانسته تشکیل خانواده بدهد. می پرسم وقتی هم سن و سال هایت را می بینی که همسر و فرزند دارند دلت نمی خواهد تشکیل خانواده بدهی؟با چهره ای حق به جانب می گوید: نه. وقتی دوستان نزدیکم را می بینم که تجربه خوبی از ازدواج ندارند و در زندگی شان دچار شکست شده اند می ترسم و پا پس می کشم. البته شرایط اقتصادی هم مناسب نیست ولی از همه مهم تر، ترسی است که درمن ایجاد شده است و حاضر نیستم دست به کاری بزنم که عاقبت خوبی ندارد! ضمن این که معیارهایم برای ازدواج نسبت به 6سال قبل خیلی تغییر کرده است و راستش را بخواهی کمی سخت گیر شده ام.اگر تا 6سال پیش می خواستم ازدواج کنم برایم مهم نبود که از خودم خانه و ماشین داشته باشم ولی امروز این موارد برایم مهم است. ضمن این که دخترها هم بیشتر از این که به اخلاقیات توجه کنند به مادیات و خانه و ماشین اهمیت می دهند.

حاضر نیستم شغلم را به دلیل ازدواج از دست بدهم

زهرا کارشناس ارشد رشته ادبیات است و در یک شرکت خصوصی مشغول به کاری غیرمرتبط با تحصیلاتش است. او که 30سال دارد علت ازدواج نکردنش را علاقه ای که به کارش دارد عنوان می کند و می گوید: متاسفانه افرادی که به خواستگاری ام می آیند با افکار و عقاید من هم سو نیستند .حتی بعضی از آنها مخالف کار کردن و فعالیت اجتماعی من هستند.به همین دلیل حاضر نیستم شغلم را که برای به دست آوردنش سال ها درس خوانده و تلاش کرده ام از دست بدهم و به خاطر ازدواج کردن آنچه را دوست دارم از دست بدهم. ضمن این که با ازدواج آزادی هایم را هم از دست می دهم و دیگر نمی توانم کارهای شخصی ام مانند باشگاه و با دوستان بیرون رفتن را در برنامه روزانه ام داشته باشم.او از این که در سن پایین ازدواج نکرده است اظهار خرسندی می کند و می گوید: الان که ۳۰ سال دارم متوجه می شوم معیارهایم با 20سالگی چقدر متفاوت است.من دیگر آن دختر 20ساله نیستم که شاید حاضر بود به خاطر تشکیل خانواده تمام آزادی هایش را از دست بدهد.الان هم اگر بخواهم ازدواج کنم با کسی ازدواج می کنم که قول دهد آزادی های شخصی ام را محدود نکند.

نیازی به ازدواج ندارم!

هدی هم 31ساله است و با این که یکی از خواهرهایش که چند سالی هم از او کوچک تراست ازدواج کرده و صاحب فرزند است تا به امروز راضی به ازدواج نشده و مجرد باقی مانده است. علتش را که می پرسم کمی ناراحت می شود و با چهره ای حق به جانب می گوید: من نیازی به ازدواج ندارم. الان چیزی کم ندارم که بخواهم با ازدواج کردن به دستش بیاورم. شغل مناسب، درآمد خوب، تفریح و اوقات فراغت، همه چیز دارم و دلیلی نمی بینم خودم را اسیر خانواده و بزرگ کردن بچه کنم.

درهمین حین مادرش هم از راه می رسد و می گوید:دو تا از دخترهایم با این که ازدواج کرده اند به دلیل مشکلات مالی همسرانشان با مشکلات زیادی مواجهند و هر سال برای خانه ای که قرار است اجاره کنند و همچنین مخارج ماهانه شان با مشکل مواجهند. به همین خاطر حاضر نیستم هدی را به کسی بدهم که از خودش خانه ندارد و از تمکن مالی مناسبی برخوردار نیست.حاضرم تا آخر عمر نزد خودم بماند ولی با ازدواجشان مشکلی به مشکلاتم اضافه نکنم.

از دست رفتن آزادی های فردی و اجتماعی علت تمایل نداشتن به ازدواج

محمد تقی حسن زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در گفت وگو با خراسان به بررسی علت های تاخیر درازدواج جوانان پرداخت وگفت:بر اساس آخرین تحقیقات انجا م شده(از سال 89 تا91) مشخص شده مهم ترین عامل تاخیر در ازدواج فراهم نبودن زمینه انتخاب همسر هم کفو ومناسب با شرایط اقتصادی ،اجتماعی وفرهنگی طرف مقابل است واشتغال و تحصیل خانم ها و پس از آن ارتباط با جنس مخالف پیش از ازدواج نیز از دیگر دلایل تأخیر در ازدواج است.وی با استناد به نتایج تحقیقات انجام شده در دو سال گذشته،از دست رفتن آزادی های فردی و اجتماعی را یکی از دلایل جوانان برای ازدواج نکردن اعلام کرد و گفت:در تحقیقات، مشخص شد 44.5 درصد از دختران و 40.5 درصد از پسران مجرد نگران از دست دادن آزادی های فردی خود هستند و به همین دلیل به ازدواج تمایل ندارند.

این درحالی است که تغییر سبک زندگی و گسترش روابط آزاد دختر و پسر باعث شده است تا 57درصد از دختران و 56درصد از پسران دیگر به ازدواج تمایل نشان ندهند. چنین روابطی درنهایت به بروز بی اعتمادی در جوانان برای ازدواج منجر می شود که براساس نظرسنجی ها 56.3 درصد از دختران و 53.7 درصد از پسران به دلیل بی اعتماد شدن به جنس مخالف به ازدواج تمایل نشان نمی دهند.

نقش پررنگ خانواده ها در افزایش سن ازدواج

وی مسئولیت اصلی ازدواج جوانان را برعهده خانواده ها دانست و گفت:دولت تنها می تواند در زمینه اقتصادی و معیشتی بسترسازی کند؛ چرا که ورود مستقیم دولت و نهادهای دولتی به مقوله ازدواج نه تنها مشکلی را برطرف نمی کند بلکه می تواند بستر ساز بروز مشکلات جدید نیز باشد.وی با تاکید بر این که خانواده مسئولیت ایفای نقش معنوی در مقوله ازدواج جوانان را برعهده داردو دولت تنها باید مشکلات اقتصادی و معیشتی جوانان را برطرف کند، اظهار داشت: در بررسی ها مشخص شده است که فارغ از مشکلات اقتصادی که باعث تاخیر درازدواج جوانان شده است ،خانواده بیشترین تاثیر را در افزایش سن ازدواج جوانان دارد.

وی تصریح کرد:کاهش توقعات خانواده ها،کمک کردن به جوانان هم درزمینه اقتصادی و هم در زمینه فکری تاخیر در ازدواج را کاهش می دهد.وی برخی رسوم قدیمی را نیز از عوامل تاخیر در ازدواج و افزایش سن ازدواج دانست و گفت:اصرار خانواده ها برای برگزاری جشن های پرهزینه، مهریه های بالا و نبود شرایط و امکانات مناسب برای پیدا کردن همسر هم کفو در جامعه امروز، باعث شده است تا جوانان در یافتن همسر مناسب خود دچار مشکل شوند و به دلیل نبود همفکری در خانواده به راهکارهایی مانند مراجعه به سایت های همسریابی وحتی دوستی های خیابانی متوسل شوند. وی در تشریح دلایل افزایش سن ازدواج و تاخیر درازدواج جوانان گفت: مهم ترین عامل ادامه تحصیل و اشتغال است و پس از آن می توان به روابط آزاد دختر و پسر پیش از ازدواج اشاره کرد این درحالی است که مشکلات اقتصادی، اشتغال و مسکن با وجود تاثیرگذار بودن سهم کمتری نسبت به دو مورد اول دارد.

وی به بالارفتن سن ازدواج و سنی که در آن جوانان تمایل به ازدواج دارند اشاره کردو گفت:بر اساس پژوهش ها در وزارت ورزش و جوانان سن مطلوب ازدواج از نظر جوانان 25سال در دختران و 29سال در پسران است در حالی که به عقیده روان شناسان و جامعه شناسان سن مطلوب ازدواج برای پسران 25سال و برای دختران 22سال مشخص شده است.وی از خانواده ها خواست بیش از پیش به ایفای نقش خود در ازدواج بهنگام و صحیح جوانان بپردازند و با حمایت معنوی و فکری از جوانان در سن ازدواج آنان را در مسیر صحیح زندگی قرار دهند.حمایت هایی که به گفته این مقام مسئول باید پس از ازدواج نیز ادامه یابد اما رنگ دخالت به خود نگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha