یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
سلامت نیوز : گذشت آن زمانی که هر کس و ناکسی با یک به اصلاح تیزی از تاریکی و مکان‌های خلوت استفاده می‌کرد و طعمه بیچاره هم باید دار و ندارش را به پای قلدر نیمه شب می‌ریخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ این روزها با برخورد قاطع قوه قضاییه و در نظر گرفتن مجازات اعدام برای مصادیقی از زورگیری باعث شده است این جرم در جامعه کاهش داشته باشد اما به هر حال کم نیستند افرادی که تا سرشان بالای دار نرود متوجه جدیت ماجرا نمی‌شوند، پس این بسته متعلق به شماست برای آنکه اگر خدای ناکرده گرفتار این افراد شدید بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید و از انجام چه کارهایی باید خودداری کنید خواندن این نقشه‌راه را از دست ندهید.

حرف حساب
برای بار هزارم و به استناد گفته‌های دانشمندان حقوق کیفری باز هم اعلام می‌کنیم که پیشگیری بهتر از درمان است. درست است، برای زورگیری هم مواردی وجود دارد که می‌توان از وقوع آن پیشگیری کرد. با آن دسته از اقداماتی که مربوط به دولت می‌شود و مجازات، کاهش فاصله طبقانی، اشتغال‌زایی، فقرزدایی و مسایلی از این دست را در بر می‌گیرد کاری نداریم در این مبحث به مواردی می‌پردازیم که شما به عنوان یک شهروند باید انجام دهید تا مورد زورگیری قرار نگیرد. پس در گام اول لطفا تابلو نباشید.

تابلو شدن ممنوع
خودتان را جای یک زورگیر بگذارید، خواهید دید اولین کاری که انجام می دهد شناسایی طعمه یا همان قربانی بخت برگشته است. حالا در این میان هرچه لباس و پوشش و وسایل همراه مجلل تر باشد طعمه بیشتر مورد توجه شکارچی خود قرار می گیرد. پس در مرحله اول بایداز پوشیدن لباس‌ها نامتعارف و خیلی گران قیمت پرهیز کنید. اتومبیل غیرمتعارف هم مانند مغناطیسی قوی زورگیران را جذب می‌کند. یادتان باشد اگر دوست دارید اموالتان همیشه سرجای خود باشند و کسی از گرد راه نرسد و آنها را با خود نبرد باید اتومبیل، مغازه و یا خانه مسکونی خود را با استفاده از انواع و اقسام وسایل امنیتی مجهز کنید، مثلا برای مغازه‌تان حفاظ بگذارید تا فکر یورش به املاک شما به ذهن زورگیران راه نیابد. باید بدانید که خیلی به این موارد اهمیت نمی دهید و به قول معروف جزو افراد خونسرد جامعه هستید شما طعمه بعدی زورگیران خواهید بود. همچنین این نکته را بدانید که اصلا نیازی به این همه پول آن هم به صورت نقد در کیف دستی خود ندارید. برای اسناد و مدارک مهمتان هم باید جایی بهتر از کیف دستی خود بیابید، این روزها هر رقمی با استفاده از امکانات الکترونیکی قابل انتقال است. پس به جای آن که کیف خود را محکم بغل کرده و از شنیدن صدای هر موتور سوار رنگ از رختان بپرد کمی ایمن رفتار کنید. یادتان باشد لازم نیست رمز عابر بانک خود را روی کارت، یا توی کیف دستی بگذارید، اگر از حافظه خوبی برخوردار نیستند کمی فکر کنید مطمئنابه روش بهتری برای یادآوری رمز عابربانک خود خواهید رسید.

هر سلامی را علیک نگویید
این روزها زورگیران نیز خیلی سریع به روز
می شوند، پس شما هم کمی هوشیار تر برخورد کنید. حالا که حواستان به موارد ایمنی جمع شده است باید بدانید که گاهی زورگیران از راه دوستی وارد شده واموالتان را می برند. به عبارت ساده‌تر این روزها زورگیران برای آنکه بدانند طعمه از چه قدرت دفاعی برخوردار بوده و چه میزان مال همراه خود دارد از راه دوستی وارد می شوند. بنابراین هر کسی به شما سلامی کرد و تلاش کرد تا با حرف های نسبتا بی ربط در دوستی با شما را باز کند محل‌اش نگذارید.
اگر از خیابان خلوتی عبور می‌کنید و یک عابر پیاده مثل اجل معلق سر راهتان سبز ‌شد بیشتر به این نکته توجه داشته باشید در این زمان احتمال این که فرد از گرد راه رسیده زورگری حرفه ای باشد خیلی زیاد است. البته این موارد تنها برای آن است که آگاهی‌ شما افزایش یابد پس لطفا نترسید و ادامه مطلب را بخوانید.
مقاومت نکنید
فرض را بر این می گیریم که با همه مراقبت و رعایت نکات ایمنی گرفتار زورگیر شده اید. یادتان باشد اقلب زورگیران از توان بدنی بالایی برخوردارند. البته در میان آنها نیز افراد کم توان و معتاد هم وجود دارد اما از آنجایی که به صورت گروهی زورگیری می‌کنند در میان تیم آنها افرادی ماهر در هنرهای رزمی نیز وجود دارد تا بتوانند از پس شرایط مختلف برآیند.
یادتان باشد همان معتادان گروه زورگیری نیز مجهز به انواع وسایل دفاعی هستند و در زمان خطر ممکن است دست به هر کاری بزنند، پس تنها کاری که در مقابل این افراد از دست شما بر می آید تسلیم شدن است. بدون آنکه مقاومتی کنید هر چه در جیبتان هست بدهید و جان خود را سالم نگه دارید. البته بلافاصله پس از رهایی از دست زورگیران تماس با شماره 110 اولین کاری است که باید انجام دهید و خودتان را به نزدیک ترین کلانتری برساند.

افزایش سرعت رسیدگی و کاهش زورگیری
یک راه دیگر برای پیشگیری از زورگیری‌ این است که مراجع قضایی و ضابطان دادگستری با سرعت به پرونده‌‌های قضایی مربوط به این دسته از جرایم رسیدگی کنند. در واقع باید جمع‌آوری ادله و حفظ آثار جرم به سرعت انجام شود و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به صدور کیفرخواست علیه مجرمانی که مرتکب جرایم خشن شده‌اند، اقدام شود. دادگاه‌ها باید خارج از نوبت به پرونده‌های جرایم خشن رسیدگی کرده و احکام آن را نیز در ملاعام اجرا کنند تا مردم شاهد باشند، کسانی که دست به چنین اعمالی می‌زنند، به مجازات سختی محكوم خواهند شد. زمانی كه مرتكبان احتمالی این قاطعیت و سرعت را در رسیدگی به پرونده‌های قضایی مربوط به جرم زورگیری مشاهده كنند، احتمال منصرف شدن آنها در ارتكاب این جرم در آینده بیشتر خواهد شد.
البته بدانید که در این میان شما نیز نقش موثری خواهید داشت. اگر بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن ارتکاب جرم را به اطلاع ماموران انتظامی برسانید و تا جایی که ممکن است ادله، شواهد و اسناد را جمع آوری کنید ماموران انتظامی و دست اندرکاران قضایی نیز خیلی سریع تر می‌توانند عدالت را نسبت به این مجرمان جاری کنند. البته وظایف شما به عنوان قربانی و یا شاهد یک عمل زورگیری به همین جا ختم نخواهد شد.

شکایت فراموش نشود
نکته دیگر اینکه سرقت تنها جرمی است که هم قابل گذشت است و هم غیرقابل گذشت؛ به عبارتی مراحل رسیدگی به سرقت حتما باید با شکایت شاکی خصوصی انجام شود و بدون آن امکان‌پذیر نیست اما بعد از شکایت شاکی خصوصی، جرم، غیرقابل گذشت خواهد شد و گذشت شاکی خصوصی باعث اتمام دادرسی نمی‌شود. البته در این بین وقتی جرم مصداق راهزنی باشد یا سرقت در حکم محاربه باشد دیگر این جرم عمومی خواهد بود و شروع به پیگیری آن احتیاجی به شکایت شاکی خصوصی ندارد هر چند چون ممکن است دادستان کمی با تاخیر از وقوع این‌گونه جرایم با خبر شود شما چه قربانی جرم هستید و چه شاهد این جنایت باید خیلی زود مراجع انتظامی را از وقوع زورگیری باخبر کنید. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه باید از زورگیران شکایت کنید به ادامه این گزارش دقت کنید.

با 110 تماس بگیرید
اگر خدای ناکرده قربانی زورگیری شدید باید بلافاصه پلیس 110 را از موضوع با خبر کنید تا ماموران انتظامی در محل حاضر شوند، پلیس اظهارات شاهدان را شنیده، مدارک را جمع آوری کرده و ماجرا را صورت جلسه می‌کند. باید بدانید که مامور پلیس در صورت جلسه خود میزان خسارت وارد شده، فهرست اموال سرقت شده، اموال تخریب شده و مختصری از چگونگی انجام جرم را و اینکه سارقان چند نفر بوده‌اند را نیز درج می‌کند. استفاده از سلاح و ساعت وقوع جرم نیز از دیگر اطلاعاتی است که در صورت جلسه قید می‌شود. در چنین مواردی باید سعی کنید افرادی که شاهد قضیه بوده‌اند تا زمان حضور پلیس در آنجا بمانند و ارتکاب این جرم را شهادت دهند. در غیر این صورت مامور از روی شواهد صورت جلسه را تنظیم می‌کند. پلیس بعد از تنظیم صورت جلسه آن را به نزدیک‌ترین کلانتری تحویل می‌دهد تا از آنجا به دادسرای محل وقوع جرم ارائه شود. از این مرحله است که با دستور مقام قضایی، اقدام های قانونی شروع می‌شود. اگر مجرم در کار نباشد و شاکی نیز فرد خاصی را به عنوان متهم معرفی نکند، دادسرا تحقیقات مقدماتی را انجام می‌دهد تا مجرم را دستگیر کند. یادتان باشد اگر به هر دلیل نتوانستید به پلیس 110 اطلاع دهید تا در محل حاضر شود در اولین فرصت خودتان به کلانتری محل رفته و در آنجا شکایت تنظیم کنید. اگر هم مورد سرقت واقع شده‌اید هم‌زمان با صورت جلسه پلیس 110 در کلانتری حضور پیدا کنید و شکایت خود را تحویل کلانتری دهید. این امر روند رسیدگی به شکایت شما را تسریع می‌کند.

اموالتان باز می‌گردد
زمانی که زورگیر دستگیر می‌شود در واقع شما به وظایف خود عمل کرده‌اید و از اینجا به بعد روال كار برعهده مقامات قضایی خواهد بود. دادستان در این جرایم به موضوع ورود کرده و پیگیر صدور حکم عادلانه برای زورگیری می‌شود که حکم محاربه برای وی صادر شده است. حال که به عنوان شاکی خصوصی شکایت کرده‌اید بدانید که قانون مدافع حقوق شما خواهد بود و اموال ربوده شده به شما باز می‌گردد. در این زمینه ماده ۹ قانون مجازات اسلامی اشاره می‌كند، مجرم باید مالی را که در اثر ارتکاب جرم به دست آورده است اگر موجود باشد عینا و اگر موجود نباشد، مثل یا قیمت آن را به صاحبش برگرداند و از عهده خسارات وارده نیز برآید. به این ترتیب قانون‌گذار مقام قضایی را مكلف كرده است تا در صورت مجرم شناختن زورگیران، به طور خودکار آنها را محكوم به بازگرداندن اموال به مال‌باخته كند. به این ترتیب شما نیازی به تقدیم دادخواست حقوقی برای اخذ اموال خود از مجرم زورگیر نخواهید داشت. آنها به استناد همین ماده قانونی باید مال را به شما برگردانند. اگر هم شرایط محاربه وجود نداشته باشد شما تا انتها پیگیر پرونده باشید و بدانید که با توجه به صورت جلسه‌ای که توسط پلیس تنظیم شده حکم عادلانه متناسب با عملکرد زورگیر و طبق قانون برای او صادر می‌شود و او به مجازات خواهد رسید. در این صورت نیز اموال ربوده شده به شما باز خواهد گشت.

نظاره‌گر نباشید
میان تمام باید و نبایدهایی که گفتیم باید این نکته را نیز یادآوری کنیم که یكی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از وقوع زورگیری به خصوص در خیابان‌ها و معابر، مشاركت مردم است. چند سالی می‌شود که انگار حس مسئولیت‌‌پذیری شهروندان نسبت به یكدیگر کم شده به طوری كه می‌بینیم زمانی كه زورگیری در خیابان اتفاق می‌افتد، سایر افراد حاضر در صحنه جرم به جای یاری رساندن به قربانی صرفا نظاره‌گر وقوع آن هستند یا در نهایت با استفاده از دوربین‌های همراه، به ثبت این لحظه مشغول می‌شوند. پس به شما توصیه می‌کنیم که در این گونه موارد خودتان را جای قربانی بگذارید و بنا به این روایت که هر آنچه برای خود می‌پسندید برای دیگران هم بپسندید سعی کنید تا جایی که از دستتان بر می‌آید مانع کار زورگیران شوید. شاید ایجاد سر و صدا و پرتاب اشیایی برای ترساندن زورگیران و اطلاع به ماموران بتواند تا حدودی مانع كار زورگیران شود. البته باید در این موارد مواظب باشید كه خودتان هم طعمه زورگیران نشوید كه بعد بخواهید بگویید آمدیم ثواب كنیم كباب شدیم. اگر این اتفاق افتاد بدانید كه اشتباه از خودتان بوده است. پس حواستان را خیلی جمع كنید.

8 فرمان برای مقابله با زورگیران
در میان همه باید و نبایدها مركز آموزش‌های همگانی قوه قضاییه سعی می‌کند در تمامی موضوع‌های حقوقی و قضایی، آموزش‌هایی را به مردم ارائه كند. حالا که شما تا اینجای این گزارش با ما همراه بوده‌اید بد نیست دقیقه‌ای دیگر صبر کنید و چند نکته دیگر را نیز مهمان این گزارش باشید. یادتان باشد هنگامی که سارقان مسلح یا غیرمسلح به صورت گروهی به شما برای سرقت حمله کردند بلافاصله بعد از انجام شدن جرم، پلیس 110 را از ماجرا با خبر کنید.یادتان باشد وقتی سارق مسلح به شما حمله می‌کند شما نمی‌توانید با دست خالی با او مقابله کنید زیرا او مسلح است و هر لحظه امکان دارد به شما ضربه‌ای بزند بنابراین برای جلوگیری از صدمه بدنی و یا جانی با سارق مسلح درگیر نشوید.به یاد داشته باشید که اگر سارقان از شما درخواست مال کردند اگر از مکان و مقدار مال با خبر نیستند کمی پول و یا مال به آنها بدهید تا دست از سر شما بردارند از این طریق سرمایه کمتری را از دست می دهید. سعی کنید چهره سارقان را به خاطر بسپارید تا بعد از مراجعه به پلیس بتوانید فرد سارق را چهره‌نگاری کنید. البته برای این کار به سارقان زل نزنید. زیرا این کار ممکن است باعث خشم آنها شود. حتما در محل کار خود از دوربین مداربسته و دزدگیر استفاده کنید تا بتوانید از طریق آن از پلیس کمک بگیرید و البته گاوصندوق و یا مال خود را در مقابل دوربین قرار دهید تا اگر سارق بخواهد مال را بردارد جلوی دوربین این جرم را مرتکب شود.بعد از سرقت در صحنه جرم از شاهدان تقاضا کنید كه در محل بمانند تا پلیس از راه برسد و موضوع را صورت‌جلسه کند و البته بعد از زورگیری به چیزی دست نزنید و ترکیب چیزی را تغییر ندهید تا تیم تجسس بتواند از شواهد محیط استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha