سلامت نیوز : درحالی که به عقیده بسیاری از کارشناسان قدمت حضور ماهی قرمز بر سر سفره‌های هفت سین به 100 سال هم نمی‌رسد، چند سالی است حیوانات دیگری همچون مارآبی، لاک‌پشت و سمندر، مهمان ناخوانده سفره‌های هفت سین‌ برخی خانواده‌های ایرانی شده و حتی این روزها در خیابان‌های شهرها نیز این حیوانات در معرض خطر انقراض با قیمت‌های عجیب و غریب به فروش می‌رسند تا یک باور غلط ما را پوشش دهند؛ آیا واقعا مار و سمندر می‌توانند ما را پولدار کنند؟ هر سال نزدیک عید نوروز، خیابان‌ها پر می‌شود از آکواریوم‌های کوچک ماهی قرمزهایی که نماد مهر، پیروزی، شادی، سرزندگی و برکت محسوب می‌شوند.اما چندسالی است که در کنار ماهی، حیوانات خزنده دیگری هم برای فروش دیده می‌شوند تا بلکه به زور و قدم این حیوانات بی‌زبان، شانس و ثروت در سال جدید به خریداران آنها روی آورد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ مهندس عبدوس مدیر کل محیط‌زیست استان گیلان در این رابطه  می‌گوید: با نزدیک شدن به شروع سال نو، چهره معابر عوض شده و فعالیت‌های اقتصادی حاشیه‌ای، آغاز می‌شود و متاسفانه به دلیل سودجویی برخی افراد سودجو در سالیان اخیر علاوه بر فروش ماهی‌های سفره هفت سین، عرضه سایر جانوران نیز مرسوم شده و انواع دوزیستان از قبیل سمندر و خزندگان از قبیل لاک پشت و مار در پیشخوان‌های فروش معابر دیده می‌شود.شکی نیست که چه در فرهنگ دینی و اسلامی و چه در فرهنگ باستانی ایرانیان حق حیات جانوران محترم شمرده شده و استفاده ابزاری از این‌گونه، تضاد تاریخی با اسلام و آئین‌های کهن این سرزمین دارد. به راستی قرار دادن مار و سمندر در هفت سین سال نو برای اعضای خانواده «شانس و ثروت» می‌آورد؟ امان‌ا...قرائی‌مقدم، جامعه‌شناس آن را نشات گرفته از خرافه می‌داند و در عین حال می‌گوید: ایرانیان در طول تاریخ به حیوانات توجه داشته‌اند اما اکنون به نظر می‌رسد براساس تاثیرات زندگی غربی، برخی از ایرانیان از حیواناتی که کوچک‌ترین توجیهی برای نگهداری آنها وجود ندارند، نگهداری می‌کنند!

در روزهای پایانی سال بازارهای اطراف مولوی و تجریش پر می‌شود از حیوانات نادر و کمیابی که نسل‌شان رو به انقراض است، نکته‌ای که قرائی‌مقدم نیز بر آن تاکید و خاطرنشان می‌کند: آزار حیوانات آثار بدی روی جامعه می‌گذارد و شکار این حیوانات روی طبیعت و حیوانات نیز اثر منفی دارد.جدا از آن برخی از این حیوانات از لحاظ بهداشتی نیز مشکل‌ساز هستند. بازار خرید و فروش حیوانات خزنده‌ و دوزیستی همچون مار و لاک پشت و سمندر در حالی این روزها به بهانه نوروز داغ است که کارشناسان حیات وحش نسبت به خطر انقراض برخی گونه‌های لاک پشت ایرانی و سمندر ابراز نگرانی می‌کنند، دبیر انجمن حامیان زمین در این باره می‌گوید: از دو سال پیش برخی افراد محلی‌ گونه سمندر لرستانی را جمع‌آوری کرده و با انتقال به تهران می‌فروشند که اگر این روند ادامه پیدا کند مطمئنا این گونه حیوانی با خطر انقراض مواجه می‌شود. در این میان و به منظور جلوگیری از فروش سمندر امپراتور و لاك پشت آبی در فروشگاه‌های عرضه آبزیان،‌ تا ظهر دیروز بیش از 300 پوستر بین مغازه داران این صنف توزیع شد.

باربد صفایی،‌ رئیس هیات مدیره موسسه خزنده‌شناسان پارس در این باره به سبزپرس گفته است: این انجمن هر ساله با نزدیك شدن به فصل بهار برنامه‌های آموزشی را برای آشنایی فروشندگان آبزیان در تهران نسبت به اهمیت سمندر امپراتور تدارك می‌بیند كه از آن جمله می‌توان به چاپ و توزیع پوستر در بین مغازه‌داران تهرانی اشاره كرد. سمندر امپراتور یكی از گونه‌های در خطر انقراض ایران است كه چند سالی است قاچاقچیان با جمع‌آوری آنها از زیستگاه‌های اصلی‌شان در خوزستان و لرستان، ‌این گونه را به‌عنوان سین هشتم سفره هفت سین در مغازه‌های فروش آبزیان در تهران و دیگر شهرهای كشور عرضه می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha