یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۳
سلامت نیوز : در واپسین روزهای سال 1391، طبق پیش‌بینی‌های موجود كه برخاسته از واقعیت‌های جاری و منطبق با اصول علم بیمه‌یی است، سازمان تامین اجتماعی با مشكل مالی روبه‌رو شده است. به حدی كه این سازمان بیمه‌یی برای پرداخت حقوق و عیدی بیش از 2 میلیون نفر از بازنشستگان خود، مطالبات قانونی مستمری‌بگیران را به روزها و دقایق پایانی سال كشانده و البته بروز و ظهور این مشكل برای آنها كه به آنالیز و تحلیل مسائل سازمان تامین اجتماعی می‌پردازند قابل پیش‌بینی بود. این در حالی است كه در سال‌های نه چندان دور، كلیه مطالبات قانونی مستمری بگیران تامین اجتماعی مانند حقوق بهمن و اسفند همراه با عیدی آنها به طور یكجا به این دسته از اقشار در بهمن ماه هر سال پرداخت می‌شد كه این مساله را مستمری‌بگیران تامین اجتماعی به خوبی به یاد دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ شاید یكی از دلائل این موضوع، افزایش هزینه‌ها و مخارج جاری سازمان در مقابل درآمدها و منابع مالی باشد كه آن هم متاثر از پارامترها و شاخص‌های دیگری مانند افزایش اسمی و عددی آمار بیمه‌شدگان در مقابل كاهش وصولی‌ها و منابع مالی متكی به دریافت حق بیمه بیمه‌پردازان است. به عبارت دیگر ما شاهد افزایش آمار بیمه‌پردازان به سازمان تامین اجتماعی هستیم، بدون اینكه سازمان تامین اجتماعی از بابت ورود این بیمه پردازان جدید پولی دریافت كرده باشد. به عنوان نمونه در سال‌های اخیر، گروه‌های بیمه پرداز جدیدی مانند خدام، كارگران ساختمانی، رانندگان و.... بر سر سفره بیمه‌پردازان واقعی تامین اجتماعی نشسته‌اند و از امكانات درمانی و بیمه‌یی این سازمان بهره می‌برند و مشمول دریافت انواع و اقسام كمك‌های كوتاه‌مدت (دریافت اروتز و پروتز، غرامت دستمزد ایام بیماری، كمك هزینه ازدواج، بارداری، بیمه بیكاری و....) و بلندمدت (برقراری مستمری) می‌شوند، بدون آنكه دولت سهم تعیین شده حق بیمه خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت كرده باشد. از سوی دیگر اتخاذ سیاست‌های درهای باز از سوی سازمان تامین اجتماعی باعث شده تا این سازمان بیمه‌یی با گردش مالی به طور متوسط 1500 تا 1800 میلیارد تومانی در هر ماه، به یكی از طلبكارترین سازمان‌های بیمه‌یی عمومی غیردولتی از دولت تبدیل شود.

سازمانی كه هم اكنون برای بیش از 35 هزار میلیارد تومان مطالبات پرداخت نشده از سوی دولت در قالب بدهی‌هایی مانند حق بیمه گروه‌های جدید، همچنان طلبكار باقی بماند و از این سو نیز مسوولان تامین اجتماعی اظهار می‌دارند كه با تلاش‌های آنها، دولت تاكنون نزدیك به 35 هزار میلیارد تومان از مطالبات بازنشستگان و بیمه‌شدگان این سازمان را در قالب واگذاری سهام كارخانه‌ها، شركت‌ها و سایر موسسه‌های سود‌ده مانند گروه هتل های«هما»به سازمان تامین اجتماعی پرداخت كرده است. مطالبات جامعه بیمه شده اصلی و تبعی از یكسو و جامعه 2/2 میلیون نفری مستمری‌بگیران كشور كه مقام‌های سازمان تامین اجتماعی، حقوق و مزایای آنها را پرداخت كرده‌اند، در سوی دیگر این معادله قرار دارند. اینك جمعیت این سازمان پر مخاطب بیمه‌یی با احتساب بیمه‌شدگان اصلی و تبعی آن به حدود 34 میلیون نفر در كشور افزایش پیدا كرده است. یعنی نزدیك به نیم میلیون نفر از جمعیت كل كشور به شكلی مستقیم با سازمان تامین اجتماعی در ارتباط بوده و هستند.

اما همین سازمان بیمه‌یی برای آنچه كه از دید متخصصان علم آكچواری، (محاسبات بیمه‌یی) فقدان دانش و درك علمی از واقعیت‌های جامعه آماری بیمه‌شدگان خوانده می‌شود، امروز با وجود آنكه از محل وصول حق بیمه خود حدود 14 هزار میلیارد تومان در سال درآمد دارد برای پرداخت حقوق مستمری‌بگیران خود و دیگر هزینه‌های جاری‌اش با مشكل مواجه شده. اكنون سازمان تامین اجتماعی برای اینكه بتواند برخی از بدهی خود به جامعه بازنشستگان را بپردازد، از مزایای حقوق بگیران خود مانند نیروهای قراردادی موقت (ماده 20) حذف كرده، عیدی این دسته از نیروها كه باید مطابق با مشمولان تابع قانون وزارت كار و به صورت 2 ماه پایه حقوق ثابت در سال پرداخت می‌شد، به اندازه 402 هزار و 500 تومانی و با احتساب عیدی مشمولان تابع قانون كار پرداخت كردند.

رقم صرفه‌جویی از این تفرند با احتساب اینكه حدود 14 هزار نیروی قراردادی موقت (ماده 20) در سازمان تامین اجتماعی مشغول به كار هستند و هر یك از آنها به طور متوسط باید حدود 900 هزار تومان عیدی دریافت می‌كرد، چیزی حدود 7 میلیارد تومان می‌شود. سازمان تامین اجتماعی در واپسین روزهای سال 1391 با ? هزار میلیارد تومان كسری بودجه مواجه شده و در واقع این نبود تعادل میان درآمدها و هزینه‌ها با تصویب قوانین حمایتی غیربیمه‌یی و بازنشستگی‌های پیش از موعد باعث شده شركای اجتماعی این سازمان یعنی كارگران و كارفرمایان باز هم مانند همیشه با مشكل مواجه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha