یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 69352

سلامت نیوز : کاظم عبدی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ماهی قرمز یکی از زیباترین ماهیانی است که به دست بشر اهلی شده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی افزود: این ماهی جزء خانواده‌ کپور ماهی‌هاست و قدمت آن به بیش از 1600 سال قبل و به کشور چین می‌رسد.

این متخصص بهداشت و بیماری‌های آبزیان ادامه داد: چینی‌ها این ماهی را برای افزایش تولید به مزارع برنج خود وارد کردند. اروپایی‌ها آن را تا سال‌ها به عنوان یک کادوی گرانقیمت به سران کشورها و مقامات می‌دادند و ایرانیان نیز ماهی قرمز را به دلیل رنگ زیبای آن، به عنوان نماد شادی، سرزندگی‌ و برکت وارد سفره‌های هفت‌سین کردند.

عبدی در ادامه به بیماری‌های مختلفی که در مورد آبزیان گزارش شده اشاره کرد و افزود: بیماری‌های غیرعفونی نظیر تومورها و بیماری‌های تغذیه‌ای، بیماریهای عفونی اندمیک که عمدتاً انگل‌ها و باکتری‌ها هستند و بیماری‌های عفونی که عمدتاً ویروسی هستند در میان آبزیان گزارش شده است.

وی نقش سازمان دامپزشکی کشور را به عنوان متولی بهداشت دام و از جمله آبزیان در کشورپررنگ دانست و گفت: سازمان دامپزشکی با رعایت ضوابط بهداشتی و رفاه آبزیان زینتی موافق توسعه این صنعت در کشور و همچنین عرضه ماهیان قرمز در ایام نوروز است چرا که بسیاری از افراد جامعه و از جمله کودکان اولین تجربه برخورد خود با حیوانات را از این طریق به دست می‌آورند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی با انتقاد از افراد غیرمرتبط با مراجع ذیصلاح که با ارائه اطلاعات ناصحیح اقدام به تشویش اذهان عمومی می‌کنند افزود: متأسفانه هر ساله با نزدیک شدن ایام نوروز، رسانه‌های جمعی به جای اطلاع‌رسانی صحیح از طریق سازمان دامپزشکی کشور و سازمان شیلات به این امر دامن زده و با ذکر آلوده بودن این ماهیان زیبا به بیماری‌هایی نظیر پسوریازیس، سالمونلا، سل ماهی و ... باعث وارد آمدن خسارات متعدد به پرورش‌دهندگان ماهیان زینتی می‌شوند.

این متخصص بهداشت و بیماری‌های آبزیان ادامه داد: بر اساس اطلاع‌رسانی سازمان دامپزشکی کشور، ماهیان زینتی و قرمز تولیدی در مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی کشور تحت نظارت و پایش مستمر بوده و تاکنون بیماری‌های خطرناکی که بتواند از این حیوانات خونسرد به انسان منتقل شود گزارش نشده و در صورت رعایت مسائل بهداشتی در برخورد با این حیوانات،مسئله‌ای سلامت انسان را تهدید نخواهد کرد.

این متخصص به هموطنان توصیه کرد که برای خرید ماهی قرمز به مراکز معتبر و تحت نظارت و  کنترل شهرداری و دامپزشکی مراجعه کنند و از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی‌ها را به صورت متراکم و در شرایط نامساعد بهداشتی و زیستی نگهداری می‌کنند خودداری نمایند.

عبدی ادامه داد: ماهی قرمز دارای ظاهرسالم و تحرک مناسب و شنای متعادل است پس بهتر است از خرید ماهیانی که باله‌هایشان به صورت تا خورده و جمع شده‌اند یا در سطح بدنشان لکه‌های پنبه مانند مشاهده می‌شود خودداری نمایید.

وی تعویض آب تنگ های ماهی را برای نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز در خانه و در سفره‌های هفت سین لازم دانست و گفت: تعویض یک بار یا دو بار آب تنگ در هفته و همچنین عدم استفاده از شن و ماسه‌های رنگی جهت تزئین تنگ‌های ماهی بر عمر این ماهی ها می‌افزاید.

این کارشناس سازمان دامپزشکی کشور استفاده از دستکش برای افراد حساس و دارای سابقه آلرژی را لازم دانست و ادامه داد: شست و شوی کامل دستها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهی، همچنین جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آنها می‌تواند از ابتلا افراد به بیماریها بکاهد.

عبدی گفت: باید از قرار دادن آکواریوم یا تنگ ماهی در نور مستقیم آفتاب ،کنار شومینه یا داخل آشپزخانه خودداری کرد و به نگهداری ماهیان در جای خنک و تاریک و خشک و در ظروف کامل و دربسته اقدام کنند.

این متخصص بهداشت بیماری‌های آبزیان افزود: تغذیه ماهی قرمز با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات انجام می‌شود. غذا باید در سطح آب شناور باشد؛ همچنین غذادهی بایستی یک یا حداکثر دو بار در روز و به اندازه‌ای باشد که در مدت یک تا دو دقیقه مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha