سلامت نیوز : محمود نجفی عرب در مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران افزود: این جایزه بزرگترین جایزه علمی در عرصه کیفیت کشور محسوب می‌شود و طی آن 2 هزار و 500 شرکت با ارسال کتاب و ویژه‌نامه مورد اطلاع‌رسانی قرار گرفتند که رشد 25 درصدی حضور این شرکت‌ها در دوره سوم بیانگر اهمیت این دوره است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: در این زمینه 151 شرکت متقاضی در فراخوان بودند که از این تعداد 37 صنایع دارویی و مابقی تجهیزات پزشکی و بهداشتی بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برنامه پنج‌ساله و چشم‌انداز سال 96 برای کیفیت دارو در حال شکل‌گیری است افزود: در حوزه صنایع غذایی و آشامیدنی 14 هزار واحد غذایی، آشامیدنی وجود دارد که سطح متوسط سرمایه‌گذاری در این واحدها کمتر از 360 دلار است. این در حالی است که 7 شرکت پخش سراسری مهم در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه صنایع غذایی و آشامیدنی پس از محصولات نفتی و پتروشیمی بیشترین اقلام صادراتی را دارند، گفت: در سال 90، 4.5 میلیارد دلار سهم این اقلام بوده است.

نجفی افزود: 300 شرکت به صورت تخصصی در صادرات این اقلام فعال هستند و این در حالی است که واردات محصولات فرآوری شده در حال افزایش است.

رئیس سندیکای داروهای انسانی با بیان اینکه ده‌ها هزار فروشگاه عرضه‌کننده اقلام غذایی و آشامیدنی هستند گفت: بسیاری از این فروشگاه‌ها و رستوران‌ها ساماندهی زنجیره‌ای نشده‌اند.

وی در مورد صنایع دارویی و مکمل‌ها نیز گفت: 250 واحد تولیدی در حوزه مواد اولیه و مکمل‌ها فعال هستند و 96.5 درصد در حوزه داروهای انسانی بوده و 45 درصد داروهای مؤثر را تولید کرده‌اند که سهم ارزی آنها 4.5 میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد: هشت شرکت پخش عمده دارویی و ده‌ها هزار شرکت کوچک و بزرگ عرضه‌کننده صنایع دارویی هستند و 50 شرکت دارویی در صادرات و واردات مواد اولیه فعالند.

نجفی سهم صادرات شرکت‌های دارویی را 118 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: در این زمینه صادرات مواد اولیه دارویی 50 میلیون دلار بوده و سهم واردات یک میلیون دلار است.

وی افزود: 750 میلیون دلار صرف واردات مواد اولیه شده است و 10 هزار داروخانه در سطح کشور فعال هستند.

وی وضعیت مدیریت کیفیت را در این حوزه بیش از سایر صنایع دانست و افزود: بیشتر واحدها استانداردهای لازم را دارند اما شرکت‌های تولید‌کننده مواد اولیه و پخش‌ها کمتر به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند.

رئیس سندیکای داروهای انسانی در زمینه مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی نیز گفت: 300 واحد در این حوزه فعالند، 150 واحد کوچک و بزرگ به تولید این مواد اقدام می‌کنند و 15 کارخانه تولید پودر شوینده در کشور وجود دارد.

نجفی توزیع این اقلام را بیشتر توسط داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی دانست و گفت: 500 گواهی‌نامه مدیریت کیفیت به این شرکت‌ها داده شده است.

وی در مورد تجهیزات پزشکی نیز تصریح کرد: 900 واحد در این زمینه فعالیت می‌کنند که شبکه توزیع آنها سنتی است و اقلام یکبار مصرف پزشکی توسط شرکت‌های دارویی انجام می‌شود.

وی صادرات تجهیزات پزشکی را 900 میلیون دلار دانست و گفت: در مورد این رقم شک‌هایی وجود دارد چرا که بسیاری از اقلام از خارج وارد می‌شود و موضوع‌ کیفیت بر این تجهیزات جاری نیست.

نجفی تصریح کرد: 100 انجمن مرتبط با تجهیزات پزشکی در کشور ثبت شده است که عمدتا تشکل غذایی دارند.

رئیس سندیکای داروهای انسانی تصریح کرد: به رغم وجود 10‌هزار واحد کوچک و بزرگ در بخش‌های مختلف زیر‌ساخت‌های لازم برای حضور در این مراسم به جهت نبود انگیزه وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha