سلامت نیوز : رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری بندرعباس و توابع با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به اجرای قوانین پرستاری، گفت: بی اعتنایی به قوانین پرستاری بی اعتنایی به قشر زحمتکش پرستار و مجلس است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری ؛ حمیدرضا عزیزی در مراسم گرامیداشت روز پرستار، در فرهنگسرای طوبی، با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد روند صعودی جایگاه پرستاری در کشور بودیم، اظهار كرد: با نگاه به تاریخ یکصد ساله پرستاری آکادمیک در کشور درمی‌یابیم، وضعیت پرستاران به ویژه در 10 سال گذشته که صنف پرستاری صاحب تشکیلات و سازمان شد جهش و روند مناسبی داشته است.

وی گفت: فراموش نکردیم که 10 سال پیش و قبل از تشکیل سازمان مردم نهاد نظام پرستاری 40 هزار پرستار بیکار داشتیم و هم‌اکنونیا پرستار بیکار نیست یا بسیار اندك هستند و البته نباید فراموش کرد که این نقطه‌ آرمانی و مطلوب نیست و به وضع موجود راضی نیستم.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری بندرعباس و توابع افزود: در شرایطی به این نقطه رسیدیم که طی چند سال گذشته شاهد تصویب چند قانون مناسب در حوزه‌ پرستاری در مجلس شورای اسلامی بودیم که روح کلی این قوانین خدمت بیشتر به گیرندگان خدمات سلامت است.

عزیزی با اشاره به تصویب قانون ارتقا بهره وری در سال 88 و تعرفه‌گذاری در سال 86 خاطرنشان کرد: تصویب قانون ارتقا بهره‌وری معروف به کاهش ساعت کاری پرستاران موج خوشحالی را در میان پرستاران به همراه داشت تا جایی‌که به گفته‌ مخبر وقت کمیسیون بهداشت، درمان مجلس این قانون جزو علمی‌ترین قوانینی بوده است که از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه شد.

وی تصریح کرد: اما قانون تعرفه‌گذاری پس از گذشت 6 سال اجرا نشد و حتی یکبار در شورای‌عالی بیمه مطرح هم نشد، که این نه تنها بی‌اعتنایی به جایگاه و شعور جامعه پرستاری بلکه بی‌اعتنایی به مجلس است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری بندرعباس و توابع با انتقاد از اجرای قطره چکانی و گزینشی قانون ارتقاء بهره وری در دانشگاه‌های علوم پزشکی و دیگر نهادهای حوزه‌ بهداشت و درمان گفت: برخی از مواد و تبصره‌های قانون ارتقاء بهره وری یا اجرا نشد و آن بخشی هم که اجرا شد به‌دور از کاستی و نواقصی نبوده است. همچنین این قانون فقط در بیمارستان‌های دانشگاهی و جدیداً با تغییرات غیر قانونی در سازمان تأمین اجتماعی اجرا شد و این قوانین کماکان پشت در‌های بسته بیمارستان‌های خصوصی مانده است.

عزیزی ادامه داد: تحقق خواسته‌های بیماران و مردم در گرو توجه به مطالبات بر زمین مانده‌ جامعه پرستاری است که اجرای کامل و بی‌نقص این دو قانون ام‌المطالبات پرستاران است. روح کلی این قوانین فراهم کردن بسترهای لازم برای ارائه‌ با کیفیت خدمات است و نفع اصلی اجرای این قوانین در مرحله نخست به مردم، دوم به نظام سلامت، سوم به فعل پرستاری و چهارم پرستاران می‌رسد.

وی افزود: متأسفانه وزارت بهداشت در بودجه پیشنهادی سال 92 ریالی برای این قوانین اختصاص نداد و توقع ما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که نسبت به قوانین مصوب مجلس اهتمام بورزند و از وزارت بهداشت و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری بپرسند چرا نسبت به اختصاص بودجه به این مصوبات اهمال می‌کنند؟

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری بندرعباس و توابع با اشاره به اجرای برنامه‌ پزشک خانواده، اعتبار بخشی و عدالت در توزیع منابع در میان کارکنان سلامت، تصریح کرد: چرا در برنامه‌ پزشک خانواده نقش اثرگذار پرستار نادیده گرفته می‌شود؟ چرا در برنامه‌ اعتباربخشی اکثر زحمات بر عهده جامعه‌ پرستاری است؟ و در آخر هم کسی قدردان این قشر زحمتکش حوزه‌ بهداشت و درمان نیست و عملاً در تصمیم‌گیری‌های کلان و مدیریتی جایگاهی به این قشر داده نمی‌شود.

عزیزی با اشاره به بی‌عدالتی‌ها در پرداخت‌ها گفت: چرا باید در یک نظام سلامت عدالتی در پرداخت‌ها نباشد و پرداخت‌ها تا 500 برابر تفاوت داشته باشد؟ چرا باید در یک مرکز درمانی یک نفر برابر همه‌ کارکنان مرکز کارانه دریافت کند؟ البته ما قائل به تفاوت در پرداخت‌ها هستیم اما تبعیض را هرگز نمی‌پذیریم. تفاوتها باید معقول و منطقی باشد و یک پایه مشخص داشته باشد.

وی با بیان اینکه حقوق پرستاران در برخی بیمارستان‌های استان به میزان حقوق یک كارگر ساده است، ادامه داد: تحصیلات آکادمیک از یک طرف و روبه رو شدن پرستاران با انواع خطرات و سختی کار، در صف اول خدمات از جمله بیماری‌های عفونی، اعصاب و روان ... بودن و لطمات روحی ناشی از برخورد با جراحات و صدمات انسانی همگی سبب شده كه ما نتوانیم حقوق كمتر از لیاقت را بپذیریم.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری بندرعباس و توابع خاطرنشان کرد: اگر برنامه پزشک خانواده به تیم سلامت خانواده در عمل و عنوان تغییر می‌کرد، اگر سلامت جایگزین بیمارمحوری می‌شد و اگر دغدغه‌ متولیان امر به سمت پیشگیری و بهداشت و سطح یک خدمات معطوف می‌شد. شاهد این تفاوت‌های عمیق یا تبعیض‌ها نبودیم، شاید هزینه درمان مردم که بنا بود تا پایان برنامه چهارم توسعه به 30 درصد برسد این چنین نبود که 4 یا 5 برابر شود.

عزیزی با بیان اینکه منکر زحمات دولت خدمتگزار نیستیم و خدمات را قابل ستایش می‌دانیم، افزود: در توسعه‌ فضاها و افزایش تخت‌های بیمارستانی و پیشرفت‌های عملی رشد قابل توجهی داشتیم اما بحث اصلی ما سیاست درمان‌محوری حاکم بر نظام سلامت است.

وی یادآور شد: نکاتی که مطرح شد مطالبات بر حق ماست و در این 10 سال عمر سراسر تلاش و پیگیرانه سازمان مردم نهاد نظام پرستاری لحظه‌ای از آن غافل نبودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha