سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های عفونی دوره سرایت آنفلوآنزای را یک روز قبل از شروع علائم تا چهار روز بعد از آن اعلام کرد و به اطرافیان فرد بیمار توصیه کرد تا فاصله یک متری از فرد بیمار را رعایت کنند.

دکتر علیرضا جانبخش در گفت و گو با(ایسنا) ، با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزا هر 10 تا 15 سال یک بار دچار تغییرات ژنتیکی می شود، ادامه داد: ویروس فعلی همان ویروس H1N1 است که رفته رفته باعث همه گیری شد.

وی با اعلام اینکه این بیماری تا حدودی جایگزین آنفلوآنزای فصلی شده است، افزود: وقتی ویروسی جایگزین ویروس دیگر می‌شود در جامعه در برابر آن مصونیت اکتسابی ایجاد می شود، اما همه گیری بالای ویروس خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

وی افزود: علائم تنفسی، گلو درد، سرفه هایی که گاها منجر به خلط می شود، سردرد، خستگی و کوفتگی، تب و لرز و غیره از جمله علائم این بیماری است. گاهی علائم بیماری تدریجا افزایش پیدا می‌کند و حتی ممکن است به صورت ذات الریه چرکی بروز کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی، خاطرنشان کرد: گاهی این بیماری عوارض عصبی هم دارد و مغز، نخاع، کبد و کلیه را هم درگیر می کند.

جانبخش با بیان اینکه معمولا دوره این نوع آنفلوآنزا سه تا هفت روز عنوان شده، افزود: چیزی که مشاهده می‌شود علائم این بیماری حتی از روز هفتم شدیدتر هم خواهد شد.

این پزشک افزود: در این بیماری زنان باردار، افراد مسن، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بدخیمی و غیره بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

به گفته این پزشک متخصص، واکنسن آنفلوآنزا 70 تا 80 درصد در برابر بیماری مصونیت ایجاد می‌کند.

جانبخش با تاکید بر اینکه آنتی بیوتیک معمولا در درمان این بیماری ویروسی تاثیر ندارد، اظهار داشت: داروی " اوسلتامیویر" یا "تامی فلو" که در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی توزیع می‌شود، نقش موثری در درمان این بیماری دارد.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی به افرادی که درگیر این بیماری می‌شوند هشدار داد که دست‌های خود را مرتب بشویند و از روبوسی کردن و دست دادن با دیگران خودداری نمایند.

وی گفت: این افراد باید موقع عطسه و سرفه از دستمال استفاده کنند و بعد از هر بار استفاده دستمال خود را دور بیندازند.

جانبخش تاکید کرد: افراد سالم هم باید برای پیشگیری باید از لبنیات، میوه و سبزیجات تازه و ... استفاده کنند و چنانچه فرد بیماری در خانه دارند، فاصله یک متری با او را رعایت کنند.

این پزشک متخصص یادآور شد: فرم دیگری از آنفلوآنزا که امسال شایع شده، علائمی شبیه سندرم سیاه سرفه دارد و بیشتر قشر جوان را هم مبتلا می کند.

وی ادامه داد: این بیماری علائمی نظیر سرفه‌های متمادی دارد که در نهایت ممکن است منجر به تهوع و احساس خفگی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha