سلامت نیوز : یک جراح عمومی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه مراسم سنتی «چهارشنبه‌ سوری»، به ارائه توصیه‌هایی پیرامون جلوگیری از بروز آسیب‌های ناشی از سوختگی و تشدید آن پرداخت و اظهار کرد: همواره بهترین کار پیشگیری است، به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم تا اجازه ندهند فرزندانشان منزل را ترک کنند و یا اگر بیرون می‌روند، خود خانواده‌ها هم در کنار آنها حضور داشته باشند.

دکتر سید حسن طاووسی در گفت‌وگو با (ایسنا)، آسیب‌ها می‌توانند حرارتی و یا ناشی از انفجار باشند.

عضو هیات علمی گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه چون اغلب آسیب‌های ناشی از آتش‌ بازی و انفجار بیشتر در ناحیه صورت و بویژه چشم اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: بهتر است کسانی که سر صحنه حضور دارند، هیچ اقدامی انجام ندهند، مگر آن که دوره دیده و یا آموزش دیده باشند و بیمار را در اولین فرصت ممکن به بیمارستان برسانند.

وی ادامه داد: اما در مورد سوختگی ناشی از آتش‌سوزی بهترین کار این است که فرد به جای دویدن، سر جای خود توقف کند، خودش را روی زمین بیندازد و شروع به غلط زدن کند و یا اگر کسی در اطراف وی قرار دارد با یک پتو آتش را خاموش و لباس‌هایش را بلافاصله از تنش خارج کند، وی را با پتو گرم نگه داشته و در اولین فرصت او را به مرکز درمانی برسانند. البته نباید به لباس‌هایی که سوخته و به تن بیمار چسبیده‌اند، دست زد.

عضو هیات علمی گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در شب چهارشنبه‌ سوری در مراکز سوختگی نیز بیشتر شاهد همین آسیب‌های صورت هستیم و همچنین در برخی مواقع انفجار ترقه یا نارنجک در دست باعث خونریزی زیاد می‌شود که در این گونه مواقع بهتر است دست فرد را با گاز استریل پانسمان کنند تا جلوی خونریزی گرفته شود و سپس وی را به بیمارستان منتقل کنند.

طاووسی ضمن تاکید بر اینکه با این وجود بهترین کار پیشگیری است، به خانواده‌ها توصیه کرد تا اجازه ندهند فرزندانشان منزل را ترک کنند و یا اگر بیرون می‌روند، خود خانواده‌ها هم حضور داشته باشند.

این جراح با بیان اینکه دیر رساندن بیمار به مراکز درمانی باعث ایجاد خلل در روند درمان می‌شود، اظهار کرد: بویژه سوختگی‌های چشم و اثر انفجار در ناحیه صورت بسیار حساس است و باید هر چه زودتر آنها را به مراکز درمانی برسانند. آثار شیمیایی را باید سریعتر شست‌وشو داد و از پیشرفت ضایعه در چشم خودداری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha