سلامت نیوز : یک روانپزشک با تاکید بر اینکه حضور یک فرد وسواسی می‌تواند به آرامش و بهداشت روانی خانواده لطمه وارد کند، گفت: خانواده‌ها باید با آگاهی به افراد وسواسی کمک کنند و برخوردهای توام با خشونت، تقبیح و تمسخر در مقابل آنان نشان ندهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛دکتر فائزه تاتاری، افزود: با شروع فصل بهار و سال جدید ما ایرانی‌ها رسم بسیار زیبای خانه تکانی را انجام می دهیم که دلچسپ و پسندیده است، اما متاسفانه شروع این همه شور و امید و تکاپو برای بیماران وسواسی تبدیل به یک استرس بسیار بزرگ می شود.

تاتاری گفت: برای شناخت این اختلال و بیماری می توان در رفتار افراد برای نظافت افراطی و فراتر از عرف معمول جامعه آن را درک کرد و با مداخله روانپزشکی و مشاوره به آنان کمک کرد.

تاتاری با اشاره به اینکه وسواس گاهی فقط در حیطه افکار وسواسی است که درمان آن ساده‌تر است، گفت: در صورتی که این وسواس در عمل و رفتار بروز کند، درمان آن با دشواری‌هایی همراه می‌شود.

وی افزود: مردم باید بدانند وسواس یک بیماری مزمن است و گاهی مسئله به صورت تکرار در نظافت، تکرار در کنترل کردن و تکرار در موضوعات مختلف جلوه می‌کند و در مجموع اساس آن تکرار است.

وی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در این روزها مورد توجه خانواده‌ها است و برای آنان یک موضوع جذاب است، خرید کردن است که آن هم برای فرد وسواسی با دردسر همراه است و به صورت شک‌های وسواسی در خریدن خود را نشان می دهد و فرد برای خرید کالای مورد نظرش مراجعه می‌کند به نحوی که باعث دلخوری خانواده و فروشنده‌ها می‌شود و در نهایت پس از خرید هم دچار شک شده و موضوع به شکل نگران کننده‌ای جلوه می کند.

وی در ادامه توصیه کرد: در صورت داشتن فرد وسواسی در خانواده هرچه سریعتر برای درمان او اقدام کنید زیرا این امر پاسخ به مداخلات روانپزشکی را تسریع می بخشد و اگر این امر جدی گرفته نشود چه بسا فرد با انجام این اعمال از خانواده طرد می‌شود، در نتیجه احساس افسردگی و تنهایی برایش به وجود می‌آید و رفته رفته از فعالیت‌های خانوادگی و اجتماعی که برای دیگران لذت بخش است کناره گیری کرده و عملکرد و مشارکت او در کنش‌های اجتماعی مختل می‌شود.

این روانپزشک با تاکید بر اینکه حضور یک فرد وسواسی می تواند به آرامش و بهداشت روانی خانواده لطمه وارد کند، گفت: خانواده باید با آگاهی به این افراد کمک کنند و برخوردهای توام با خشونت، تقبیح و تمسخر در مقابل آنان نشان ندهند، زیرا بازداشتن فرد از انجام آن عمل وسواسی که با خشونت همراه باشد نه تنها تاثیرگذار نیست، بلکه می تواند باعث شدیدتر شدن وسواس و نیز اضطراب بیشتر فرد شود.

تاتاری در مورد درمان این اختلال گفت: اگر بیمار دچار افکار وسواسی باشد با شناخت درمانی و رفتار درمانی می‌توان به او کمک کرد، اما در حالت رفتارهای وسواسی با داروهایی که عمدتا کم عارضه بوده و برای سایر ارگان‌های بدن مثل قلب، کلیه و کبد ضرری ندارد و باعث وابستگی نمی‌شود و قطع آن هم مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند و حتی در نسل جدید این داروها ایجاد خواب آلودگی و کاهش تمرکز نمی‌کند،می‌توان بیماری را درمان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha