سلامت نیوز : رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: سال جاری اولین سالی بود که وزارت بهداشت در زمینه روز جهانی کلیه وارد شد و نهادهای دیگر نیز باید در این زمینه فعال شوند، چرا که روز به روز آمار بیماری‌های کلیوی در کشور در حال افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مصطفی قاسمی در نشست خبری که امروز به مناسبت «روز جهانی کلیه» در دفتر انجمن نفرولوژی برگزار شد، افزود: باید برای کاهش بیماری‌های نارسایی کلیوی از مردم شروع کرد و لازم است پزشکان، پرستاران و سازمان‌های مردم نهادی مانند انجمن حمایت از بیماران کلیوی در این زمینه فعالیت بیشتری کنند.

رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به برگزاری مراسمی در روز جهانی کلیه در بیمارستان بهارلو، اظهار کرد: باید مردم را نسبت به پیشگیری از بیماری‌های کلیوی تشویق کنیم. علاوه بر آن در برنامه‌ای که قرار است در پارک لاله برگزار شود، از گروه‌های ورزشی و بیماران پیوندی که ورزشکار هستند، دعوت کرده‌ایم. چرا که ورزش مشوق مهمی برای مردم است. باید زمینه‌ای نیز فراهم شود که در ایران مانند کشورهای دیگر پزشکان نیز با لباس ورزشی در روز جهانی کلیه در بین مردم حضور پیدا کنند.

طی پنج سال آینده تعداد بیماران کلیوی دو برابر می‌شود و این خطر را باید جدی گرفت. در حال حاضر کشورهای اروپایی در حال گذار از شرایط بحران هستند، اما ما هنوز در بحران قرار داریم.

قاسمی با اشاره به آموزش 1200 مربی بهداشت مدارس، اظهار کرد: آنان سه روز آموزش دیدند تا در مدارس بیماریابی کنند، چرا که مشکل بیماریابی در کشور مشهود است. با این کار افرادی که در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی بودند، شناسایی شدند.

رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی با بیان اینکه طی پنج سال آینده تعداد بیماران کلیوی دو برابر می‌شود، گفت: این خطر را باید جدی گرفت. در حال حاضر کشورهای اروپایی در حال گذار از شرایط بحران هستند، اما ما هنوز در بحران قرار داریم.

وی با اشاره به راه‌اندازی کلینیک غدد در درمانگاه انجمن حمایت از بیماران کلیوی، اظهار کرد: 60 درصد مبتلایان به بیماری‌های کلیوی را بیماران دیابتی و مبتلایان به پرفشاری خون تشکیل می‌دهند. بنابراین تصمیم گرفتیم که این کلینیک را راه‌اندازی کنیم.

به گزارش ایسنا، داریوش آرمان معاون روابط عمومی و امور بین‌الملل انجمن حمایت از بیماران کلیوی در حاشیه برگزاری نشست روز جهانی کلیه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات موجود در سایت "انجمن جهانی کلیه"، 10 تا 20 درصد از نفرون‌های بیمارانی که به علت ابتلا به بیماری‌های سخت بستری می‌شوند، از کار می‌افتند هر چند که این افراد به علت دچار شدن به بیماری‌های کلیوی، در بیمارستان بستری نشده باشند.

وی افزود: اگر بیمارانی چهار بار به علت ابتلا به بیماری‌های سخت در بیمارستان بستری شوند، بخشی از عملکرد کلیه او دچار اختلال می‌شود.

آرمان با اشاره به وضعیت دیالیز و پیوند در ایران، گفت: 450 بخش دیالیز در کشور فعال هستند و حدود 22 هزار بیمار فعال پیوند کلیه در کشور زندگی می‌کنند. حدود 22 هزار بیمار دیالیزی شناسایی شده در کشور وجود دارد و از ابتدای راه‌اندازی پیوند کلیه در ایران تاکنون حدود 32 هزار نفر پیوند کلیه شده‌اند که تعدادی از آنها فوت و تعدادی دیگر دیالیزی شده‌اند.

معاون روابط عمومی و امور بین‌الملل انجمن حمایت از بیماران کلیوی افزود: حدود 4000 دستگاه دیالیز و 31 مرکز پیوند فعال در کشور وجود دارد که از این میان 16 مرکز در تهران قرار دارد.

با وجود افزایش آمار اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی، اما اهدای عضو از زنده تقریبا خط ثابتی داشته است، این در حالی است که با توجه به افزایش تعداد بیماران نیازمند پیوند کلیه، لازم است اهدای عضو از فرد زنده نیز بیشتر شود.

وی با اشاره به آمار پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی، اظهار کرد: در سال 68، یک مورد، سال 78، 14 مورد، سال 88، 396 مورد و در سال 90، 763 مورد پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی انجام شده است. این آمار نشان‌دهنده آن است که در کمتر از دو سال پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی دو برابر شده است. اما با توجه به افزایش تعداد بیماران لیست انتظار پیوند کلیه، لازم است پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی در کشور افزایش یابد. به گونه‌ای که حدود 60 تا 70 درصد از پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی صورت گیرد. این در حالی است که تنها حدود 32 تا 35 درصد از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی،‌ حاضر به اهدای عضو بیمار خود هستند.

آرمان در ادامه گفت: با وجود افزایش آمار اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی، اما اهدای عضو از زنده تقریبا خط ثابتی داشته است، این در حالی است که با توجه به افزایش تعداد بیماران نیازمند پیوند کلیه، لازم است اهدای عضو از فرد زنده نیز بیشتر شود.

معاون روابط عمومی و امور بین‌الملل انجمن حمایت از بیماران کلیوی افزود: در چند سال گذشته در نشست سازمان بهداشت جهانی در کویت اعلام شد که ایران در زمینه پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی، عملکرد ضعیفی دارد. در آن زمان پزشکان ایرانی قول دادند که ایران تا چند سال بعد در این زمینه به یکی از کشورهای پیش‌رو تبدیل شود. با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در سال جاری کشورمان در زمینه پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی در خاورمیانه رکورددار شد و کشورهای عربستان و ترکیه را که از پیشگامان اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی بودند را پشت سر گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha