سلامت نیوز : دبیر انجمن نفرولوژی گفت: متاسفانه امروزه بسیاری از جوانان اقدام به مصرف داروهای بدنسازی و نیروزا می‌کنند، اما این داروها باعث ابتلا به نارسایی حاد و در نهایت نارسایی مزمن کلیوی می‌شود. به گونه‌ای که در حال حاضر تعداد زیادی از مبتلایان به نارسایی کلیوی به علت استفاده از این داروها به این بیماری مبتلا شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محسن نفر در نشست خبری که امروز به مناسبت «روز جهانی کلیه» در دفتر انجمن نفرولوژی برگزار شد، افزود: مصرف بی‌رویه مسکن‌ها، یکی از مهم‌ترین علل ابتلا به نارسایی حاد کلیوی است و برخی از افراد بدون تجویز پزشک، اقدام به خوردن این قرص‌ها می‌کنند. به اعتقاد سازمان بهداشت جهانی و انجمن بین‌المللی نفرولوژی، مصرف بی‌رویه مسکن‌ها، موجب نارسایی حاد کلیه و در نهایت ابتلا به نارسایی مزمن کلیه می‌شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: مسکن‌های ترکیبی اثرات مخرب‌تری بر عملکرد کلیه‌ها دارند، از سوی دیگر می‌توان با اتخاذ شیوه‌های درمانی مناسب، میزان مصرف مسکن‌ بیمارانی که به بیماری‌هایی مانند میگرن دچار هستند را کاهش داد.

دبیر انجمن نفرولوژی ادامه داد: بیماری‌ نارسایی مزمن کلیوی در حال افزایش است، به گونه‌ای که سالانه 12 تا 15 درصد به این آمار اضافه می‌شود. این در حالی است که امکانات کم است و لازم است از این بیماری پیشگیری کنیم.

نفر با اشاره به برنامه‌های "روز جهانی کلیه"، گفت: برخی از این بیماری‌ها از سوی انجمن حمایت از بیماران کلیوی برگزار می‌شود، به گونه‌ای که پنجشنبه هفته جاری برنامه ورزش صبحگاهی ساعت 8 صبح در پارک لاله برگزار، سپس در بیمارستان بهارلو از مردم دعوت می‌شود تا از بخش دیالیز این بیمارستان بازدید و با پزشکان صحبت کنند.

در ادامه این نشست دکتر فیروز فصیحی، فوق تخصص کلیه اظهار کرد: علت 50 درصد از نارسایی‌های حاد کلیه در کشور ناشی از اشتباه برخی از اعضای کادر درمانی است که سهم پزشکان از این آمار، 90 درصد و سهم پرستاران 10 درصد است.

وی در ادامه گفت: مصرف بی‌رویه مسکن، فشار خون کنترل نشده و استفاده از ماده حاجب برای سلامت کلیه‌ها مضر است. از سوی دیگر افراد هنگام ابتلا به اسهال باید آب بدنشان را تامین کنند تا احتمال ابتلا به بیماری‌های کلیوی در آنان کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha