سلامت نیوز : یک فوق تخصص بیماری‌های کلیوی گفت: مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک و استفاده نادرست از داروهای گیاهی، موجب آسیب حاد به کلیه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر شهرزاد عصاره در نشست خبری که امروز به مناسبت «روز جهانی کلیه» در دفتر انجمن نفرولوژی برگزار شد، افزود: مصرف بی‌رویه برخی ویتامین‌ها، مانند ویتامین D و C نیز موجب ابتلا به نارسایی کلیه می‌شود.

وی در ادامه گفت: اگر در مصرف ویتامین‌ها دقت کنیم و آنتی‌بیوتیک و داروهای گیاهی را خودسرانه و نادرست مصرف نکنیم، به علاوه هنگام ابتلا به اسهال و استفراغ شدید، آب از دست رفته بدن خود را تامین کنیم و تا حدود زیادی می‌توانیم از ابتلا به نارسایی‌های کلیوی جلوگیری کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، دکتر ایرج نجفی فوق تخصص بیماری‌های کلیوی اظهار کرد: 10 تا 20 درصد از نارسایی‌های کلیوی خطرناک هستند و 70 درصد از این بیماران به علت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی فوت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: بیمارانی که یک بار دچار نارسایی حاد کلیوی می‌شوند، احتمال اینکه در سال‌های آینده به نارسایی مزمن کلیوی دچار شوند، بیشتر است.

دکتر پدرام احمدپور فوق تخصص کلیه نیز اظهار کرد: 10 تا 20 درصد از مردم جوامع مختلف دچار نارسایی مزمن کلیوی می‌شوند که چاقی، ابتلا به دیابت و پرفشاری خون از علل مهم دچار شدن به این بیماری است.

وی با اشاره به شعار روز جهانی کلیه در سال جاری با عنوان «به کلیه‌های خود آسیب نزنید»، گفت: نارسایی حاد کلیوی کلیه‌ها را از بین می‌برد و حتی اگر بهبود یابد، احتمال ابتلا به نارسایی مزمن افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha