سلامت نیوز : رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه تعداد از متخصصان و کارشناسان تغذیه در مراکز درمانی و سپس در بخش‌های ICU مشغول به کار هستند، گقت: تعداد معدودی از متخصصان تغذیه وارد کادر درمانی بخشهای ICU شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مجید حاجی فرجی در نشست خبری که در حاشیه دومین دوره آموزش کشوری حمایت‌های تغذیه‌ای در بخش ICU برگزار شد، با بیان اینکه در این دوره به کارشناسان تغذیه در مراکز بیمارستانی آموزش‌های کاربردی داده می‌شود، گفت: حساس سازی مدیریت بیمارستانی و مسئولین درمان و چگونگی استقرار این مطالب آموزشی و استفاده از آنها در مراکز درمانی و بیمارستانی از جمله اهداف برگزاری این دوره آموزش کشوری هستند.

وی با بیان اینکه نتیجه برگزاری این کارگاه‌ها توسط گروه‌های اصلی وزارت بهداشت پیگیری و این کارشناسان آموزش دیده تحت ارزشیابی‌های مستمر قرار می‌گیرند، اظهار کرد: این افراد از سوی وزارت بهداشت و دفتر مدیریت تغذیه بیمارستانی انتخاب شده‌اند و تعدادشان در دوره فعلی به 32 نفر می‌رسد.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه جای کارشناس تغذیه در تیم پزشکی خالی است، اظهار کرد: باید توجه داشت که بیمار با شرایط مختلفی بستری می‌شود و به طور معمول بین 7 تا 20 روز در بخش مراقبت‌های ویژه تحت کنترل و مدیریت قرار می‌گیرد. این زمان بسیار حیاتی است و بایستی حداکثر استفاده را از آن کرد تا بیمار هرچه زودتر به شرایط عادی برگردد. طبیعی است که بایستی نیازهای بدن در این دوره تامین شود و از مهمترین راه‌های تامین این نیاز تغذیه مناسب است. اگر تغذیه به نحو مناسبی صورت نگیرد تیم پزشکی نمی‌تواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور اضافه کرد:‌ این کارشناسان در جریان برگزاری این کارگاه چهار روزه که از صبح امروز آغاز به کار کرده و تا روز چهارشنبه ادامه دارد، می‌آموزند چگونه اطلاعات خود را به مدیریت تیم پزشکی انتقال دهد. چگونه فرمول‌های رژیمی مناسب را بر اساس شرایط بیمار تهیه کند و چگونه بابیمار و تیم پزشکی کار کند.

حاجی فرجی با بیان اینکه این آموزش‌ها با توجه به جایگاه کارشناسان و متخصصان تغذیه در کادر درمانی بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: در نهایت تمام این اقدامات به ارتقای سطح سلامت جامعه هم در بخش سرپایی و هم در بخش درمان منتهی می‌شود.

رییس انجمن علمی تغذیه ایران در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه تعداد از متخصصان و کارشناسان تغذیه در مراکز درمانی و سپس در بخش‌های ICU مشغول به کار هستند، اظهار کرد: تعداد معدودی از متخصصان تغذیه وارد کادر درمانی بخشهای ICU شده‌اند که شاید تعداد آنها به انگشتان یک دست هم نرسد چرا که پیش از این این باور وجود نداشت که متخصصان تغذیه باید در کادر پزشکی حضور داشته باشند ولی خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از مدیران بیمارستان‌ها و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور این موضوع را درک کرده و به این باور رسیده‌اند که باید از متخصصان تغذیه نیز در امر درمان استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری دکتر تیرنگ نیستانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر علمی دومین دوره آموزش کشوری حمایت‌های تغذیه‌ای در بخش ICU با بیان اینکه از نظر قوانین وزارتخانه‌ای هر بیمارستانی ملزم به داشتن یک متخصص تغذیه است، اظهار کرد: اینکه در حال حاضر این متخصصان تغذیه در کدام بخش‌ها و در چه مراکزی به کار گرفته می‌شوند جای سوال دارد ! متاسفانه علیرغم اینکه این اقدام از سوی بیمارستان‌های دولتی فراگیر نیست اما بیمارستان‌های خصوصی به این نتیجه رسیده‌اند که از حضور متخصصان تغذیه بهره‌برداری کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر فعالیت متخصصان تغذیه معطوف به مدیریت سرویس‌های غذایی در مراکز بیمارستانی شده است؛ البته این مورد مهم است اما همه کار یک متخصص تغذیه نیست.

نیستانی در ادامه به محورهای موضوعی این دوره آموزشی اشاره کرد و گفت: ارزیابی وضع تغذیه بیماران بستری در ICU با روش‌های تن سنجی، آزمایشگاهی و غیره ، تغذیه‌ی روده‌ای، تغذیه وریدی، مدیریت تغذیه توامان روده‌ای و وریدی، مراقبت‌های تغذیه در بخش اطفال در ICU از جمله محورهای موضوعی برگزاری این دوره آموزش کشوری هستند.

دومین دوره آموزش کشوری حمایت‌های تغذیه‌ای در بخش ICU‌ که از صبح امروز در دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز به کار کرده و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha