یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 69381

اگربخواهیم آجیل صنعتی وبسته‌بندی شده بخریم نه می‌توانیم آن راتست كنیم ونه دردست بگیریم وبابوییدن كیفیتش رابسنجیم.

بخور نخور ‌آجیلی
سلامت نیوز : یكی از تنقلات نوروز كه خرید آن سخت به نظر می‌رسد آجیل شب عید است. اگر بخواهیم آجیل صنعتی و بسته‌بندی شده بخریم نه می‌توانیم آن را تست كنیم و نه دردست بگیریم و با بوییدن كیفیتش را بسنجیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اگرهم قصد خرید انواع فله‌ای آن را داشته باشیم، احتمال آن‌كه محصول رنگ شده و آلوده به گرد و غبار و سم خطرناك آفلاتوكسین باشد، سردرگم‌مان می‌كند. از سوی دیگر با خوردن چند عدد پسته و بادام و تخمه هم نمی‌توان به كیفیت و سلامت محصول اطمینان كرد، اما سوالاتی كه اغلب خانواده‌ها می‌پرسند، این است:‌ آیا می‌توان به كیفیت آجیل‌های بسته‌بندی شده اطمینان كرد؟ آیا آجیل مغز شده مزیت بیشتری دارد؟ آجیل براق و رنگ شده چه مضراتی دارد؟ آجیل خام بهتر است یا بو داده؟ آیا بو دادن از خواص آجیل می‌كاهد؟...

آجیل چینی نخرید

پرطرفدارترین آجیل نوروز، آجیل شور است كه شامل پسته، بادام، فندق، تخمه ژاپنی و تخمه كدو می می‌شود. بیشتر حجم آجیل شیرین را هم گردو، كشمش، توت خشك و مقداری پسته و فندق و بادام تشكیل می‌دهد كه برای نوروز كمتر از آن استقبال می‌شود اما اگر برای چهارشنبه سوری قصد خرید آن را دارید، بدانید كه علاوه بر موارد گفته شده ممكن است انواعی از برگه‌ها، مویز، باسلق و حتی شكلات برای سنگین شدن آن وجود داشته باشد.

آجیل مشكل گشا هم آجیلی است كه برخی خانواده‌ها وجود آن را در سفره هفت‌سین، خوش یمن می‌دانند و تركیبات آجیل شیرین را همراه نقل و نخودچی دارد.

آجیل‌های هندی، تایلندی و ژاپنی هم در گروه آجیل‌های وارداتی است كه اغلب رنگارنگ بوده و طعم تندی داشته و در انواعی از آن رشته، ذرت، نخود و باقلا هم پیدا می‌شود. آجیل‌هایی هم كه از چین وارد می‌شود شبیه آجیل شور خودمان است، اما اغلب رنگ شده و واكس خورده بوده و برخلاف ظاهر خوش آب و رنگ از گروه آجیل‌های درجه سه و چهاری است كه طعم و كیفیت پایین آن براحتی قابل تشخیص است و البته قیمت ارزان تری دارد.

آجیل بسته‌بندی شده همیشه مرغوب نیست

برخی خانواده‌ها برای آن‌كه خیال خود را از بابت كیفیت و سلامت آجیل نوروز راحت كنند به برخی فروشگاه‌ها مراجعه و آجیل را به صورت بسته‌بندی خریداری می‌كنند. غافل از آن‌كه در میان آجیل‌های بسته‌بندی شده انواعی كه كیفیت پایین و طعم ناسالمی داشته باشد بوفور یافت می‌شود و متاسفانه مسئولان ناظرهم توجهی به این موضوع ندارند.

این همان عاملی است كه موجب كاهش اعتماد خانواده‌ها به آجیل‌های كارخانه‌ای و كشش آنها به خرید آجیل‌های فله‌ای یا وارداتی می‌شود.

چشیدن این آجیل‌ها ناممكن و كیفیت آنها قابل سنجش نیست. البته كارخانه‌های معتبر و شناخته شده‌ای كه مجوز لازم برای تولید و بسته‌بندی آجیل را دارند به‌علت آن‌كه قبل از خرید محصول، مرغوبیت و سلامت مغز دانه‌ها را با انجام آزمایش‌های فیزیكی و شیمیایی بررسی می‌كنند، قابل اعتماد است.

در میان آجیل‌های فله‌ای آنهایی كه از سوی مراكز معتبر و تحت نظارت به فروش می‌رسند نیز قابل اطمینان است.

این آجیل‌ها باید درون ظروف استیل و مخصوص آجیل در داخل مغازه و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب و هوای آلوده در محلی خشك و خنك عرضه شود.

آجیل مغز شده زود فاسد می شود

مزیت اصلی آجیل‌های مغز شده آن است كه زحمت پوست كندن ندارد و سبب بروز مشكلاتی در بهداشت دهان و دندان نمی‌شود، اما باید بدانید یك نعلبكی آجیل مغز شده 600 كالری یعنی معادل دو بشقاب برنج كالری دارد و به‌دلیل سادگی در مصرف، بیشتر خورده می‌شود. از طرفی پوست، پوششی مناسب برای پیشگیری از آلودگی‌های دیگری است كه ممكن است ایجاد شود.

در نتیجه آجیل مغزشده نه تنها در تماس مستقیم با گرد وغبارهوا و میكروب‌های بیماری‌زا قرار دارد بلكه اگر تحت عملیات پررطوبت پوست گیری یا در محیط مرطوب نگهداری شود، خیلی زودتر فاسد شده و آلوده به سم خطرناك آفلاتوكسین می‌شود؛ كپكی میكروسكوپی كه با ترشح سم، بدون شك با تضعیف سیستم ایمنی بدن باعث سرطان كبد شده و خطر سقط جنین و عقب‌افتادگی ذهنی را افزایش می‌دهد.

اما سوالی كه خیلی از خانواده‌ها می‌پرسند آن‌كه آجیل چگونه پوست كنده می‌شود و چرا سطح برخی مغزها چرب است؟

بیشتر مغزها در كارخانه و با دستگاه‌های خاصی بسادگی پوست كنده می‌شود. البته طی این فرآیند، شكستگی و دورریزی زیاد است كه به كمك فشارهوا از مغزهای سالم جدا و در نهایت محصول الك می‌شود. سطح این مغزها در موقع برشته شدن به‌طور عمده با روغن چرب می‌شود تا نمك، فلفل و دیگر افزودنی‌ها براحتی به آن بچسبد.

این مغزها در مقایسه با انواعی كه به روغن آغشته نشده است، فسادپذیری بیشتری داشته و اگر در برابر گرما و نور آفتاب قرار گیرد، سریع اكسید و در نهایت تند و غیرقابل مصرف می‌شود.

این را هم بدانید برای افزایش مدت نگهداری و طعم‌دهی، میزان استفاده از فلفل یا نمك به كار رفته در این مغزها چند برابر بوده و مصرف آن برای مبتلایان به بیماری‌های گوارشی و قلبی ـ عروقی، افراد با فشار خون بالا و كودكان زیر سه سال توصیه نمی‌شود.

مزیت آجیل خام بیشتر است

به گفته متخصصان تغذیه، مغز خام آجیل زنده بوده و در صورتی كه آن را بكاریم، قدرت رویش دارد. در نتیجه بو دادن آجیل موجب اتمام عمردانه و كاهش قدرت دفاعی آن در برابر شرایط نامساعد محیطی شده و بشدت فسادپذیر می‌شود.

از طرفی بو دادن موجب مخفی شدن كیفیت پایین و طعم كهنگی آجیل شده و این خود باعث انحراف ذهن مصرف‌كننده خواهد شد.

همچنین حرارت بو دادن می‌تواند به كاهش ریز مغذی‌ها و از بین رفتن تركیبات فنولی و فلاونوییدهای آجیل منجر شود و كیفیت پروتئین و كربوهیدرات‌های آن را دستخوش تغییرات كند البته چربی آجیل در برابر حرارت ملایم برشته شدن مقاوم است اما حرارت بالا با تغییر رنگ و تشكیل مواد سمی كه بوی تندی هم دارد برای سلامت دردسرساز خواهد بود.

در ضمن از خرید پسته‌های خندان اجتناب كنید. چراكه شوك حرارتی اعمال شده به محصول از خواص پسته كاسته و موجب افزایش رطوبت و كپك زدگی آن می‌شود.

آجیل‌های مخلوط و براق به كبد و كلیه آسیب می‌رساند

برخی قنادی‌ها و آجیل فروشی‌ها برای افزایش زمان ماندگاری و مشتری پسندی، سطح آجیل را با واكس، براق و با رنگ‌های غیرمجاز پوشش می‌دهند كه به گفته كارشناسان، مصرف طولانی مدت این نوع محصولات می‌تواند به دوعضو سم زدای بدن یعنی كبد و كلیه آسیب رساند و موجب بروز حساسیت‌ های شدید شود.

این را هم بدانید برخی افراد سودجو انواعی از آجیل را كه به دلیل بارمیكروبی بالای آفلاتوكسین اجازه صادرات ندارد با انواع آجیل درجه یك مخلوط و به صورت درهم با قیمت‌های نجومی عرضه می‌كنند.

درنتیجه اگر برای سلامت خود و مهمانانتان ارزش قائل هستید از خرید آجیل‌های مخلوط برشته شده، واكس خورده، مغز شده، پرنمك و محصولات رنگ شده و وارداتی اجتناب كنید. انواع آجیل به دلیل پروتئین و املاح بالایی كه دارد برای افراد مبتلا به نارسایی كلیوی، محدودیت مصرف دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha