یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 69382
سلامت نیوز : معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به 10 عامل اصلی بیماری در كشور گفت: بررسی‌ تناسب میان برونداد تحقیقات علمی در حوزه علوم بیومدیكال نشان می‌دهد كه تحقیقات در راستای كاهش بار بیماری‌ها در كشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ مصطفی قانعی گفت: حدود 22 درصد از تحقیقات علمی كشور در حوزه علوم بیومدیكال به صورت مستقیم مرتبط با مشكلات سلامت و در راستای كاهش بار بیماری‌ها در كشور بوده است.

وی افزود: امروزه وضعیت سلامت مناطق مختلف دنیا با استفاده از شاخص بار بیماری بررسی می‌ شود و به عنوان شاخص تبیین اولویت‌های خدمات بهداشتی، درمانی و تحقیقات علمی معرفی و مورد تاكید قرار گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهارداشت: براساس آخرین مطالعات انجام شده بر روی 291 عامل اصلی مرگ و ناتوانی توسط سازمان جهانی بهداشت، چهار عامل اصلی بار بیماری‌ها در كشور شامل حوادث و سوانح منجر به فوت غیر عمدی شامل حوادث جاده‌ای، برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های قلبی- عروقی و انواع سرطان‌ها است و بررسی‌ها نشان می‌دهد كه حدود 22 درصد از تولیدات علمی كشور در حوزه علوم بیومدیكال به طور مستقیم با 10 عامل اصلی بار بیماری‌ها در كشور مرتبط است.

قانعی با اشاره به رشد چشمگیر تولیدات علمی كشور در حوزه علوم پزشكی، خاطرنشان كرد: در ابتدای سال میلادی جاری علوم پزشكی بیشترین سهم را از كل تولیدات علمی كشور به خود اختصاص داده است و انتظار می‌رود این روند پر شتاب تولید علم در حوزه علوم پزشكی در راستای حل مشكلات بهداشتی، درمانی و كاهش بار بیماری‌ها در كشور باشد.

فهرست علل اصلی بار بیماری‌ها در كشور ایران به همراه شاخص DALY (بر اساس گزارش WHO)

ردیف گروه بیماری بار بیماری به صورتی DALYs به ازای هر هزار نفر
1 حوادث و سوانح منجر به فوت غیر عمدی شامل حوادث جاده ای 12.3
2 اسهال 4.1
3 بیماری‌های قلبی- عروقی 3.3
4 اختلالات عصبی- روانی 1.9
5 بیماری‌های دستگاه تنفسی و عفونت‌های آن 1.8
6 انواع سرطان غیر از سرطان ریه 1.3
7 آسم 1.0
8 بیماری‌های عضلانی- اسكلتی 0.6
9 بیماری‌های التهابی مزمن ریه (COPD) 0.5
10 سرطان ریه 0.1

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha