یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 69383

متأسفانه سن ابتلا به ایدز در کشور ما رو به کاهش است و بیماران مبتلایی داریم که 22 ساله هستند، بسیاری از این بیماران تحصیلکرده و با سواد هستند اما در مورد روشهای پیشگیری از ایدز آگاهی کافی ندارند.

انتقال جنسی ایدز حرف اول را می‌زند

سلامت نیوز : مینو محرز در گفت‌و‌گو با فارس، در مورد درمان یک نوزاد مبتلا به ایدز که اخیراً در کنفرانسی در آمریکا اعلام شد، گفت: به نظر من این مسئله خیلی زود رسانه‌ای شد و قدری در مورد آن در رسانه‌ها بزرگنمایی کردند، چون حذف ویروس ایدز از خون مسئله خیلی جدیدی نیست و هدف تجویز داروهای ضد ویروس به بیماران مبتلا برای همه بیماران همین مسئله است.

وی اضافه کرد: البته انجام این کار با این سرعت برای یک نوزاد مبتلا به ویروس ایدز کار ارزشمندی است اما حذف ویروس از خون دقیقاً به معنای حذف ویروس از کل بدن نیست و ممکن است ویروس در بافتها وجود داشته باشد که باید بررسی شود و اگر ویروس از کل بدن حذف شده باشد در آن صورت یک دستاورد بزرگ است.

وی گفت: موارد متعددی حتی در کشور خود ما وجود دارد که میزان ویروس ایدز در خون یک بیمار به علت مصرف داروهای سرکوب کننده ویروس به قدری کم شده که امکان جداسازی ویروس از خون، دیگر وجود ندارد اما احتمالاً ویروس همچنان در بافتها باقیمانده است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت ادامه داد:‌ در کشور ما موارد متعددی نیز از ابتلای مادران به ویروس ایدز وجود دارد که به علت شناسایی به موقع با تجویز داروی ضد ویروس توانسته‌اند، نوزاد سالم و عاری از ویروس ایدز متولد کنند و خود من حداقل 10 بیمار داشتم که زنان مبتلا به HIV بودند و نوزاد سالم به دنیا آوردند و قطعاً آ‌مار کشوری بیش از این است.

محرز گفت: در زمان حاضر یکی از آرمانهای مهم UNAIDS دستیابی به این دستاورد است که تا سال 2015 دیگر حتی یک نوزاد مبتلا به ویروس ایدز به دنیا نیاید که البته با توجه به شیوع جنسی ایدز و افزایش موارد ابتلا به ایدز در میان زنان در دنیا و از جمله ایران دسترسی به این آرمان جهانی بعید به نظر می‌رسد.

وی اضافه کرد:‌ مسئله مهم و تهدید جدی کشور ما افزایش موارد ابتلای جنسی ایدز در مردان و زنان است. در زمان حاضر بیش از 90 درصد بیمارانی که به بنده مراجعه می‌کنند و ابتلای ایدز آنها تشخیص داده می‌شود از طریق ارتباط ناسالم جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند و با وجود اینکه آمار رسمی هنوز ابتلا از طریق سرنگ مشترک و اعتیاد تزریقی را در کل موارد شناسایی شده، بیشتر می‌داند اما در مورد موارد جدید ابتلای جنسی حرف اول را می‌زند و اکثر موارد شناسایی در این دسته قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: متأسفانه سن ابتلا به ایدز در کشور ما رو به کاهش است و خود من بیماران مبتلایی دارم که 22 ساله هستند، بسیاری از این بیماران تحصیلکرده و با سواد هستند اما در مورد روشهای پیشگیری از ایدز آگاهی کافی ندارند.

محرز افزود: مهمترین راه جلوگیری از ابتلای ایدز جنسی، خویشتنداری و پرهیز از رابطه جنسی نامتعارف است اما سن ازدواج در جامعه ما بالا رفته، تا چند سال می‌توان از همه جوانان این درخواست را داشت بنابراین مهمترین توصیه برای پیشگیری از این بیماری استفاده از کاندوم است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت گفت: مسئله مهم دیگری که به شیوع افسارگسیخته این بیماری دامن می‌زند، شیوع بالای مصرف مواد روانگردان و به خصوص آمفتامین‌هاست که جوانان را از خود بی خود می‌کند و در آن شرایط هیجانی، استفاده از کاندوم میسر نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسافرتهای نوروزی به کشورهای خارجی می‌تواند عامل انتقال بیشتر این بیماری به کشور باشد،‌توضیح داد: در گذشته که موارد ابتلا به ایدز کشور کم بود، ممکن بود ورود موارد ابتلا به ایدز از کشورهای خارجی مهم باشد اما امروز آن قدر شیوع و انتقال این بیماری در کشور زیاد شده است که دیگر موارد محدود ورود از خارج در کل موارد زیاد نیست.

وی گفت: با این حال هنوز هم تعداد زیادی از جوانان به خارج می‌روند و به این بیماری مبتلا می‌شوند و متأسفانه نه خودشان آگاهی لازم را در این زمینه برای محافظت از خود دارند و نه مسئولان برای آگاهی رسانی به آنان اقدامی انجام می‌دهند، رادیو و تلویزیون که در این زمینه کمترین کار را کرده‌اند و پاسخگو هم نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha