سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون از آماده‌باش کلیه پایگاه‌های انتقال خون سراسر کشور در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: هیچ کدام از پایگاه‌های انتقال خون در ایام نوروز تعطیل نیستند و آماده اخذ خون از هموطنان ایثارگر در اقصی نقاط کشور هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر غلامرضا توگه در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش عملکرد سازمان انتقال خون در سال 91 ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه اهدای خون یک رفتار بشردوستانه و یک معیار توسعه و مشارکت اجتماعی است، تاکید کرد: اهدای خون یک حرکت فرهنگی و اخلاقی در جهت دگرخواهی و نوع دوستی است.

وی ادامه داد: انسان‌ها به جایی رسیده‌اند که دریافته‌اند اگر بخواهند توسعه اجتماعی داشته باشند و با حفظ سلامت پیشرفت کنند، بایستی به فکر سایر همنوعان خود باشند.

رییس سازمان انتقال خون خطاب به رسانه‌ها مبنی بر اینکه باید امر «اهدای خون» را از یک مقوله پزشکی خارج کنید، گفت: بایستی به ترویج و فرهنگ‌سازی برای اهدای خون در حوزه آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای شود و ضرورت اهدای خون در کتب درسی گنجانده شود و در نهایت انسان‌هایی تربیت شوند که به فکر آحاد جامعه باشند.

توگه با بیان اینکه اساسنامه سازمان انتقال خون در سال 1363 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اظهار کرد: بر این اساس سازمان انتقال خون به عنوان تنها متولی تامین خون سالم و کافی برای تمام مردم تعیین شد.

وی ادامه داد: انتقال خون تاکنون این وظیفه مهم را به خوبی انجام داده است و توانسته به واسطه زحمات پرسنل خود و پیشرفت‌هایی که حاصل شده است، در میان کشورهای "امرو" (مدیترانه شرقی) و اکو سرآمد باشد و بر اساس شاخص‌های تهیه شده برای ارزشیابی پروسه اهدای خون، مقام اول را کسب کند.

رییس سازمان انتقال خون ضمن تاکید بر اینکه مهم‌ترین وظیفه این سازمان، تامین خون سالم و کافی است، گفت: در حال حاضر 218 پایگاه اصلی و فرعی جهت دریافت خون‌های اهدایی مردم در سراسر کشور فعال هستند و از جمله موفقیت‌های سازمان انتقال خون این است که از سال 1386 موفق به اهدای 100 درصد داوطلبانه شده است.

رشد 2.6 درصدی اهدای خون در 10 ماهه اول سال 91

توگه در ادامه با بیان اینکه رشد خونی در سال 90 نسبت به سال 89 با 1.5 درصد رشد روبرو بوده است، اظهار کرد: در سال 90 میزان خون‌های اهدایی به یک میلیون و 86 هزار واحد رسید. بر اساس آمارهای 10 ماهه اهدای خون در سال 91 نیز به نظر می‌رسد با رشد 2.6 درصدی اهدا نسبت به سال 90 روبرو باشیم. بر همین اساس انتظار می‌رود در سال آینده بتوانیم شاهد رشد بیش از سه درصدی در امر اهدا باشیم.

رییس سازمان انتقال خون اضافه کرد: استان‌های تهران، مازندران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین میزان اهدا را در کشور داشته‌اند.

وی با بیان اینکه از نظر میزان اهدا نسبت به جمعیت نیز رتبه اول منطقه از آن ایران است، گفت: به واسطه توجه به تمام مراحل اهدا در حوزه کنترل کیفی و تضمین کیفیت، راه‌اندازی سیستم اتوماسیون به صورت 100 درصد در تمام پایگاه‌ها، بهترین کیفیت خون را دارا هستیم و از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان پنج کشور اول در ارتقای کیفیت خون شناخته شده‌ایم.

رییس سازمان انتقال خون در ادامه به سلامت خون‌های اهدایی نیز اشاره کرد و گفت: میزان موارد شناسایی شده هپاتیت "ب" در میان اهداکنندگان خون 0.2 درصد، هپاتیت سی 0.06 درصد و HIV، صفر است. این آمارها حکایت از کنترل دقیق آلودگی‌های خونی است که توسط پرسنل سازمان انتقال خون اتفاق می‌افتد.

افزایش 14 درصدی مصرف خون در تهران

وی درباره میزان مصرف خون در تهران نیز گفت: میزان مصرف خون در تهران در سال جاری 14 درصد افزایش یافته است که دلیل آن نیز توسعه بخش‌های درمانی است.

رییس سازمان انتقال خون به توسعه سیستماتیک جمع‌آوری و شناسایی خون‌های نادر در این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: توسعه سیستماتیک خون‌های نادر از سال 1387 پایه‌گذاری شده است.

شناسایی بیش از 650 دارنده گروه‌های خونی نادر

وی ادامه داد: از سال 1389 تاکنون بیش از 15 هزار واحد خونی نادر تهیه شده است. در حال حاضر بیش از 650 دارنده گروه‌های خونی نادر شناسایی شده‌اند و در مواردی خاص که نیاز به تزریق خون اهدایی باشد، نیاز به تزریق خون باشد، در دسترس هستند. اکنون بیش از 120 گروه خونی نادر در کشور وجود دارد.

به گفته توگه، از نظر تعریف علمی، خون نادر در میان هر 5 تا 10 هزار نفر وجود دارد.

وی در ادامه از ارسال 130 هزار لیتر پلاسمای ایرانی برای استحصال دارو توسط کمپانی‌های خارجی خبر داد و گفت: با وجود ارتقای سیستم تضمین کیفیت با حداقل پرتی و ضایعات پلاسما در این بخش مواجه بودیم و آن را به زیر یک درصد رسانده‌ایم. همچنین پلاسماهای استحصالی از اهداکنندگان، مورد بازدیدها و نظارت‌های بین‌المللی قرار گرفته است و از بالاترین استانداردها برخوردار است.

رییس سازمان انتقال خون درباره توسعه صنعت پلاسما در کشور نیز گفت: در حال حاضر در تولید IVIG و فاکتور 9 انعقادی خودکفا شده‌ایم و درصدی از فاکتور 8 و آلبومین مورد نیاز کشور را نیز تامین می‌کنیم که البته هنوز به 100 درصد نرسیده و نیاز به پلاسمای بیشتری دارد.

ورود پلاسمای اختصاصی ضد هاری به بازار در سال آینده

توگه اضافه کرد: به دنبال مصوبه شورای عالی سازمان انتقال خون، تهیه پلاسمای اختصاصی نیز در دستور کار قرار گرفت که اولین مورد آن تولید پلاسمای اختصاصی ضد هاری بود که امیدواریم در شش ماهه اول سال 92 به تولید انبوه رسیده و وارد بازار شود.

رییس سازمان انتقال خون درباره ارز‌آوری استحصال پلاسما و تولید دارو توسط پلاسمای ایرانی نیز توضیح داد: سوددهی تولید داروهای پلاسمایی در کشور در مقایسه با زمانی که ناچار بودیم دارو را به طور کامل از خارج وارد کنیم، 30 درصد افزایش یافته است.

وی همچنین به بهبود نظام آموزش و پژوهش در انتقال خون اشاره کرد و گفت: موسسه آموزشی و پژوهشی انتقال خون در دنیا منحصر به فرد است و توانسته رتبه علمی خوبی را در میان سایر کشورهای جهان کسب کند. در حال حاضر قطب آموزشی منطقه هستیم و کارشناسانی از سودان، افغانستان و عراق را آموزش می‌دهیم و این تمایل برای استفاده از امکانات آموزشی توسط سایر کشورها نیز وجود دارد.

رییس سازمان انتقال خون ضمن ابراز امیدواری از ادامه یافتن روند رو به رشد ارتقای کیفی و کمی تهیه خون توسط این سازمان، گفت: امید است در سال آینده نیز در کنار رشد اهدای خون، شاهد روند نزولی عفونت‌های ویروسی در خون‌های اهدایی باشیم و میزان اهداکننده مستمر خون افزایش یابد چرا که خون سالم و پاک که توسط اهداکنندگان مستمر اهدا می‌شود، از درجه اطمینان بالایی برخوردار است. در حال حاضر آمار اهداکنندگان خون مستمر در استان سمنان 50 در هر 1000 و استان‌های مازندران و یزد 38 در هر 1000 نفر است.

توگه به فرآورده‌های نوین انتقال خون و هدف‌گذاری برای توسعه آنها در سال آینده نیز اشاره کرد و گفت: تهیه فرآورده‌های نوینی چون پکسل و پلاکت در دستور کار سازمان انتقال خون قرار دارد. همچنین برنامه‌ای را تهیه کرده‌ایم که بر اساس آن پلاکت آفرزیس که در حال حاضر پنج درصد کل تولیدات پلاکتی ما را به خود اختصاص داده است، رشد بیشتری داشته باشد. همچنین درصدد توسعه خون‌های اشعه دیده و ورود پلاسمای اختصاصی ضد هاری به بازار دارویی کشور در سال آینده هستیم.

تحریم‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم

به گزارش خبرنگار ایسنا، وی در ادامه این نشست خبری بر تلاش سازمان انتقال خون برای پشت سر گذاشتن تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی در سالی که گذشت اشاره کرد و گفت: امسال به علت تشدید تحریم‌ها، همانند بسیاری از مراکز و سازمان‌های دیگر دچار مشکلات فراوانی شدیم و غربی‌ها سعی کرده‌اند با مشکل‌آفرینی برای ما، نظام را از اهداف خود منحرف کنند. همچنین مشکلاتی در تخصیص اعتبار وجود داشت، اما سازمان انتقال خون به صورت شبانه‌روزی فعالیت کرد تا با اولویت‌بندی امور کلیدی و اساسی خود و پیش گرفتن اقتصاد مقاومتی، این مشکلات را پشت سر بگذارد.

وی ادامه داد: در رابطه با تجهیزات مورد نیاز انتقال خون، به منابع خارجی وابسته بودیم، اما از آنجا که تخصیص ارز با مشکلاتی مواجه بود و سازمان انتقال خون نیز اعتبارات دولتی دارد و 62 درصد اعتبارات این سازمان صرف تهیه وسایل مصرفی می‌شود، ورود این تجهیزات به کشور با سختی‌هایی روبرو بود، اما با برنامه‌ریزی و طراحی روش‌های مناسب و ذخایر استراتژیکی که داشتیم، توانستیم امور مربوط به انتقال خون را تا به اینجا پیش ببریم و در این امر موفق باشیم.

رییس سازمان انتقال خون افزود: یکی از موارد و مشکلاتی که پیش آمد مربوط به کیسه‌های فیلتردار خون بود، زیرا عنوان شده بود که این فیلترها هم جنبه پزشکی دارند و هم نظامی و شرکت تولید کننده خارجی به همین خاطر تحت فشار قرار گرفته بود، اما به هر حال نیز این مشکل حل شد و برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص انجام شده است تا بتوانیم نیمی از نیازهای سازمان انتقال خون را در آینده توسط یک شرکت داخلی تامین کنیم.

رییس سازمان انتقال خون در ادامه از مردم خواست تا در روزهای پایانی سال سازمان انتقال خون و بیماران دردمند و نیازمند را فراموش نکنند و سری هم به پایگاه‌های انتقال خون در سراسر کشور بزنند.

وی ادامه داد: مشغله مردم در روزهای پایانی سال و نوروز زیاد است، اما مردم همیشه یار و یاور ما بوده و سرمایه اصلی ما هستند. با این وجود در حال حاضر ذخایر خونی کشور مناسب است و انتظار پیشامد مشکل به خصوصی را در روزهای آینده نداریم.

به گفته توگه، به طور متوسط هفت روز برای خون ذخیره داریم که قابل قبول است، اما نباید فراموش کرد که همیشه به علت کمیاب بودن گروه‌های خونی منفی، نیازمند به آن هستیم.

هیچ کدام از پایگاه‌های انتقال خون در ایام نوروز تعطیل نیستند

رییس سازمان انتقال خون از آماده‌باش کلیه پایگاه‌های انتقال خون سراسر کشور در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: هیچ کدام از پایگاه‌های انتقال خون در ایام نوروز تعطیل نیستند و آماده اخذ خون از هموطنان ایثارگر در اقصی نقاط کشور هستند.

کمبود 50 درصدی نیروی انسانی در سازمان انتقال خون

وی در ادامه همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون تامین نیروی انسانی سازمان انتقال خون از طریق صدور مجوز استخدامی 90 هزار نفری برای وزارت بهداشت توسط دولت، گفت: رایزنی‌هایی برای اختصاص نیروی انسانی لازم صورت پذیرفته است، اما هنوز نتایج آن مشخص نیست. شاخص اهدای خون بر اساس استانداردهای جهانی 250 کیسه خون به ازای هر یک پرسنل است که در حال حاضر در ایران 500 کیسه خون به ازای هر پرسنل است. در واقع نیمی از نیازهای انتقال خون برای تامین نیروی انسانی پابرجاست.

توگه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر پیگیری پرونده خون‌های آلوده خارج شده توسط یک شرکت فرانسوی و پیگیری دریافت غرامت برای بیماران، گفت: سازمان انتقال خون در هیچ برهه‌ای از زمان متولی ورود دارو و فاکتورهای انعقادی نبوده است و این امر بر عهده معاونت غذا و دارو و وزارت بهداشت است. در حال حاضر نیز وزارت بهداشت پیگیر این مسئله است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha