سلامت نیوز : فیروز فصیح در نشست خبری روز جهانی کلیه که در محل انجمن نفرولوژی ایران برگزار شد گفت: 50 درصد نارسایی حاد ناشی از اشتباه پزشکی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: ندانم کاری و نشناختن داروهای کلیوی بعد از جراحی و بستری‌های طولانی و شیمی درمانی می‌تواند به نارسایی حاد کلیه منجر شود که در این بین 90 درصد تقصیر بر پزشکان و 10 درصد دیگر شامل پرستاران می‌شود.

این متخصص داخلی عدم اطلاع جامعه پزشکی از رشته نفرولوژی را در این رابطه مؤثر دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی استفاده از ماده حاجب در عکس‌برداری‌ها و رادیولوژی‌ها را به عنوان سمی برای گروه خطر دانست و گفت: بهتر است گروه خطر که مشتمل بر افراد با سابقه بیماری کلیه هستند قبل از این کار چک شوند یعنی نظر یک متخصص کلیه قبل از عکسبرداری لحاظ شود تا بتوان از عوارض جلوگیری کرد.

محمدرضا گنجی رئیس انجمن نفرولوژی ایران نیز در ادامه پیشگیری را بهتر از درمان دانست و گفت: در گذشته این تفکر بود که در بیماران کلیه بعد از دادن آزمایش اوره فکر می‌کردیم که کار کلیه بهتر شده و از بیمارستان مرخص می‌کردیم اما آمارها نشان داده که متأسفانه این خوب شدن در بسیاری مواقع اتفاق نمی‌افتاد بلکه بعدها این بیماران دچار نارسایی کلیه می‌شدند که متأسفانه به دیالیز منجر می‌شد.

محسن نفر دبیر انجمن نفرولوژی با بیان برنامه‌های روز جهانی کلیه گفت: اجرای برنامه صبحگاهی در روز پنجشنبه در پارک لاله و نشست مستقیم پزشکان و مردم در بیمارستان بهارلو از برنامه‌های انجمن حمایت از بیماران کلیوی است که حضور مردم در این برنامه‌ها می‌تواند به آگاه‌سازی آنان از مشکلات و بیماری‌های کلیه بیانجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha