در آستانه فرا رسیدن ماه مبارك رمضان رییس انجمن دیابت ایران، با بیان این كه آن دسته از بیماران دیابتی كه آموز‌ش‌های لازم را در مورد بیماری خود كسب كرده‌اند، به خوبی قادر به تشخیص توانایی خود برای روزه گرفتن هستند، گفت: مبتلایان به دیابت پیش از اقدام به روزه گرفتن حتما با پزشك معالج خود مشورت كنند.

دكتر اسدالله رجب در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وجود حدود 4 میلیون دیابتی در كشور گفت: هدف از درمان دیابت حفظ مقدار قند خون در حد طبیعی 60 تا 140 میلی گرم درصد است. بنابراین بیمارانی كه روزانه قند خون و یا قند ادرار خود را در منزل آزمایش نمی‌كنند، قادر به روزه گرفتن نیستند.

وی در مورد بیمارانی كه تحت درمان با انسولین قرار دارند، اظهار كرد: این افراد باید بعد از هر بار تزریق انسولین به دفعات غذا بخورند، لذا به غیر از موارد خاص و زیر نظر پزشك معالج، امكان روزه داری برای آنها وجود ندارد.

رییس انجمن دیابت ایران در مورد افراد تحت درمان با داروهای خوراكی (قرص) گفت: این افراد با مشورت پزشك معالج خود می‌توانند روزه بگیرند.

رجب با اعلام این كه قند خون افراد دیابتی كه برای درمان خود قرص مصرف می‌كنند، باید قبل از سحر و افطار حداكثر 120 میلی گرم درصد، 2 ساعت بعد از افطار حداكثر 160 میلی گرم درصد و بین ساعت 13 تا 15 بالاتر از 70 میلی گرم درصد باشد، به این گروه از بیماران دیابتی پیشنهاد داد تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان، چند روز به طور آزمایشی روزه گرفته و قند خون خود را اندازه گیری كنند.


وی گفت: دیابتی‌های مصرف كننده قرص با رعایت شرایط مذكور می‌توانند روزه بگیرند. در این شرایط این افراد باید هنگام افطار، قبل از خوردن هر غذایی قرص خود را مصرف كرده و پس از مدتی شروع به خوردن غذا كنند.

رییس انجمن دیابت ایران در ادامه تاكید كرد: این بیماران باید هنگام سحر نیز مقدار دارو را تقریبا به نصف كاهش دهند. همچنین دو ساعت بعد از افطار و سحر، قند خون یا قند ادرار خود را آزمایش كنند.


رجب با بیان این كه بیماران دیابتی كه بدون دارو قند خون خود را كنترل می‌كنند، اغلب از افراد دارای اضافه وزن هستند، گفت: بر این اساس در صورت مشاوره با پزشك روزه گرفتن برای این افراد مفید است.

وی یادآور شد: بیماران دیابتی كه شرایط روزه گرفتن را دارند، باید مقدار غذای خود را به دو تا سه وعده تقسیم كرده و از خوردن همه مواد غذایی در یك زمان خودداری كنند.

رییس انجمن دیابت ایران با اشاره به این كه در روزه داری باید مقدار كالری دریافتی روزانه به دو سوم مقدار معمول كاهش یابد، به روزه داران توصیه كرد تا در زمان افطار یك سوم كمتر از میزان همیشگی غذا میل كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha