سلامت نیوز : غلامرضا توگه امروز در یک نشست خبری در محل سازمان انتقال خون افزود: در 10 ماه گذشته در زمینه اهدای خون به رشد 2.6 درصد رسیده‌ایم که امیدواریم این رقم به بیش از 3 درصد افزایش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: از نظر شاخص اهدای خون نسبت به جمعیت با توجه به آمارهایی که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده، کشورهای با درآمد کم 2.8 به ازای هزار نفر، کشورهای متوسط درآمد 11.6 و کشورهای با درآمد بالا 36 اهدا کننده به ازای هزار نفر تعیین شده کشور ما به ازای هر هزار نفر جمعیت 26.4 است که تا پایان سال باید به 27.4 برسد.

رئیس سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه رتبه خوبی از نظر اهدای خون در کشورهای همجوار و منطقه داریم، گفت: به واسطه توجهی که بر تمام مراحل اهدای خون انجام گرفته نظام اهداکنندگان خون در کشور بهینه‌سازی شده است و بهترین کیفیت خون را در سال گذشته از سوی سازمان جهانی بهداشت دریافت کرده و جزء 5 کشور برتر دنیا بوده‌ایم.

توگه در زمینه وجود ناخالصی و خون آلوده افزود: میزان کشف هپاتیت B در هر کیسه خون 0.2 درصد در هر هزار نفر بوده است و این در حالی است که شیوع این بیماری در جامعه 2 تا 5 درصد است.

وی ادامه داد: به دلیل حساسیت‌هایی که در کشور احساس شده شناسایی هپاتیت C در هر کیسه خون 0.06 بوده است. همچنین در مورد بیماری ایدز این آمار صفر بوده است.

توگه وضعیت ایده‌آل نیروی انسانی را به ازای هر 250 اهدا یک پرسنل دانست و گفت: در مورد اهدای پلاسما تاکنون 130 هزار پلاسما را به اروپا برای تولید دارو ارسال کرده‌ایم و در زمینه کنترل کیفی با حداقل ضایعات پلاسما این شاخص را به کمتر از یک درصد کاهش داده‌ایم.

رئیس سازمان انتقال خون کشور در زمینه ارتباطات بین‌المللی این سازمان گفت: در حال حاضر به قطب آموزشی منطقه تبدیل شده‌ایم و کارشناسانی از کشورهای سودان، افغانستان و عراق را آموزش می‌دهیم.

وی در زمینه تولید داروها نیز گفت: در برخی داروها مانند IVIG‌ و فاکتور  9 انعقادی به خودکفایی رسیده‌ایم و در زمینه فاکتور 8 و آلبومین به برخی موفقیت‌ها رسیده‌ایم که نیازمند پلاسمای بیشتری است و امیدواریم بتوانیم آن را از پلاسمای ایرانی تهیه کنیم.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انتقال خون در زمینه تولید پلاسمای اختصاصی تصریح کرد: اولین پلاسمای اختصاصی ضد هاری تولید شده است که در 6 ماهه اول سال 92 به بازار عرضه می‌شود. این سرم از پلاسمای ایرانی تولید خواهد شد.

توگه تصریح کرد: در سال آینده روند کمی و کیفی تهیه خون را دنبال می‌کنیم تا به رشد 3 تا 3.5 درصدی اهدای خون برسیم و امیدواریم روند نزولی عفونت‌های ویروسی را در اهدای خون داشته باشیم.

رئیس سازمان انتقال خون کشور گفت: بیش از 50 درصد اهدا کنندگان خون اهدای مستمر دارند. خون این افراد احتمال کمتری از نظر آلودگی‌ها دارد. در برخی استان‌ها مانند سمنان 50 در هزار و مازندران و یزد 38 در هزار اهدای مستمر گزارش شده است.

وی ادامه داد: سازمان انتقال خون علاوه بر تأمین پلاسما در حوزه فرآورده‌های نوین و پلاکت‌هایی که مشخص و جداگانه از خون گرفته می‌شود فعالیت کرده و در تلاش هستیم به  5 درصد تولیدات پلاکت‌های فرآورده‌های خونی برسد.

وی افزود: امیدواریم در حوزه محصولات اشعه دیده که در حوزه پیوند مغز استخوان استفاده می‌شود تولیداتی داشته باشیم و برنامه تولید پلاسمای اختصاصی ضد کزاز و هپاتیت را در آینده دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان انتقال خون کشور سال جاری را به لحاظ تشدید تحریم‌ها بسیار سخت عنوان کرد و گفت: در سال جاری اختصاص اعتبارات بسیار مشکل شد و نابرابری نرخ ارز و دلار برنامه‌های ما را بسیار سخت کرد اما با اجرای برنامه عملیاتی توانستیم مانند گذشته خون کافی و سالم را تهیه کنیم.

توگه گفت: در رابطه با تجهیزات مورد نیاز به مقدار قابل توجهی به خارج وابسته هستیم، کیسه خون، کیف غربالگری و بخش عمده‌ای از تجهیزات را باید وارد کنیم و این در حالی است که سازمان درآمد اختصاصی ندارد و از نظر هزینه‌ها وابسته هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به نیازهای روزمره بودجه جاری ما مانند سایر سازمان‌ها صرف پرسنل نمی‌شود و خرج تجهیزات می‌شود.

توگه گفت: 62 درصد از بودجه ما خرج تهیه مواد مصرفی می‌شود و این در حالی است که میزان اعتبارات کم شده و علیرغم شعار غربی‌ها که داروها و تجهیزات پزشکی تحریم نمی‌شود ما را در این زمینه با مشکلاتی مواجه کرده است اما با این حال توانستیم برای تأمین قطعات از راه‌های جایگزین و استاندارد کمبودها را رفع کنیم.

رئیس سازمان انتقال خون کشور گفت: برای بیمارانی که نیازمند خون هستند مانند بیماران دیالیزی و تالاسمی برای جلوگیری از عوارض مصرف خون باید از کیسه‌های فیلتردار استفاده کنند.

وی افزود: بسیاری از این کیسه‌های فیلتردار به کشور وارد نشد و کشورهای صادرکننده اعلام کردند که این کیسه‌ها جنبه نظامی هم دارد بنابراین به شرکت ژاپنی طرف قرارداد ما فشار وارد کردند تا واردات را با ما قطع کنند.

توگه افزود: با این وجود منا توانسته‌ایم از طریق راه‌های موثر این کیسه‌ها تأمین کنیم و از سال آینده امیدواریم نیمی از نیازمان را به این کیسه‌ها در داخل تأمین کنیم.

رئیس سازمان انتقال خون کشور در مورد کیت‌های غربالگری نیز گفت: این کیت‌ها دارای فیلتر بوده و خون آلوده را از سالم جدا می‌کند و بسیار نیاز حیاتی ما است به همین منظور با همکاری معاونت فناوری وزارت بهداشت در تلاش هستیم تا این کیت‌ها را تولید کنیم.

وی در مورد ذخایر خونی طبق گزارش چند روزه این سازمان گفت: به طور متوسط ذخیره 7 روزه خون را در سراسر کشور داریم که این قابل قبول است و مشکل ویژه‌ای در انتها و ابتدای سال پیش‌بینی نمی‌شود اما در مورد گروه‌های خون منفی همیشه نیازمند بوده‌ایم.

رئیس سازمان انتقال خون کشور در مورد مصرف خون نیز گفت: در استان تهران طی سال گذشته مصرف خون 14 درصد افزایش یافته است و این به دلیل توسعه بخش‌های درمانی است.

توگه افزود: وضعیت گروه‌های خونی نادر که از سال 89 گزارش شده بیانگر وجود 15 هزار واحد گروه خونی نادر است که 650 نفر شناسایی شدند و در بانک خون نادر سازمان 120گروه خونی در دمای منفی 80 درجه ذخیره شده است.

توگه گفت: در 10 ماهه سال جاری نسبت به سال 90 ، 2.6 درصد افزایش اهدای خون را داشته‌ایم و به عبارتی یک میلیون و 747 واحد خون جمع‌آوری شده است. استان‌های مازندران، خراسان رضوی، فارس و اصفهان بیشترین اهدا را داشته است.

رئیس سازمان انتقال خون کشور در مورد آخرین وضعیت قربانیان خون‌های آلوده گفت: این سازمان متولی ورود دارو و فاکتورهای خونی نیست و تهیه دارو برعهده سازمان غذا و دارو است. در این زمینه معاونت حقوقی وزارت بهداشت پیگیر مسئله است و سازمان انتقال خون اطلاع خاصی از این موضوع ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha