دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 69416

ذائقه کودکان به سمت غذاهای شور تغییر کرده است و این مسئله نگرانی از شیوع بالای چاقی و فشار خون را از نسل آینده افزایش داده است.

افزایش نگرانی ها از نسل چاق و فشار خونی آینده

سلامت نیوز :  علیرضا حیدری در گفت‌‌وگو با فارس در رابطه با اجرای ماده 37 برنامه پنجم توسعه افزود: این ماده قانونی در مورد عدم تبلیغ مواد آسیب‌رسان به سلامت است که در سال 89 برای پیشگیری از عوارض بیماری که بیشترین بار هزینه را دارند تصویب شد.

حیدری تصریح کرد: فاز مطالعاتی و بررسی عوارض جسمی، مالی و روانی در سبد خانوار و همچنین بیماری‌های غیرواگیری که به واسطه آن به وجود می‌آمد را مشخص کردیم که البته این مطالعات در حال نهایی شدن است و هنوز گزارش آن تکمیل نشده است.

مسئول دبیرخانه ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت اظهار کرد: وظیفه این دبیرخانه مانیتور کردن تبلیغات شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی است و حدود تبلیغات را مشخص می‌کنیم تا تأثیراتی را که بر روی مخاطب می‌گذارد و همچنین عوارض آن را بسنجیم.

فشار خون و افزایش وزن آینده کودکان را نشانه گرفته است

مسئول دبیرخانه ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت تصریح کرد: بیشترین آسیبی که از مواد آسیب‌رسان مانند چیپس و پفک به دست می‌آید متوجه کودکان است. پرفشاری خون و افزایش وزن در آینده از عوارض این مواد غذایی به شمار می‌رود.

بررسی تبلیغات مضر در بعد، قبل و حین برنامه کودکان

حیدری گفت: همچنین در بخش نظارت بر تبلیغات بررسی می‌شود که چه تبلیغاتی در فاصله بعد، قبل و حین یک برنامه تلویزیونی ویژه کودکان پخش می‌شود چرا که در این صورت مصرف این کالاها افزایش می‌یابد.

وی افزود: برنامه‌های پرمخاطب در فاز مطالعاتی دبیرخانه قرار دارند چرا که بعضی از برنامه‌های پرمخاطب کودکان یا پخش زنده مسابقات ورزشی از برنامه‌هایی است که نباید در کنار آن کالاهای غیرمجاز تبلیغ شوند.

حیدری اظهار کرد: به هر حال نیاز به شواهدی داریم که متأسفانه با وجود اینکه باید برای تمام این فازهای مطالعاتی، تحقیقات گسترده‌ای انجام شود اما بودجه مناسب آن در دست نیست. کار آن آغاز شده اما هنوز پولی به ما نداده‌اند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت گفت: به عنوان مثال جدول هزینه هر پروژه تحقیقاتی حدود10 تا 20 میلیون تومان تمام می‌شود و 3 پروژه‌ای که در دست داریم 100 میلیون تومان اعتبار می‌خواهد در حالی که هنوز ردیف اعتباری مستقلی برای دبیرخانه در نظر نگرفته‌اند.

تنقلات پرحجم ذائقه کودکان را تغییر داده است

وی به برخی تحقیقات به دست آمده از مضرات این تبلیغات اشاره کرد و گفت: نمک موجود در چیپس، پفک و تنقلات پرحجم ذائقه کودکان را به سمت غذاهای شور و پرنمک در بزرگسالی می‌کشاند به طوری که فشار خون و بیماری‌های قلبی از بیماری‌هایی است که آینده این کودکان را تهدید می‌کند.

حیدری ادامه داد: بیماری‌های قلبی که اولین عامل مرگ‌ومیر پس از تصادفات است به دلیل مصرف غذاهای ناسالم افزایش می‌یابد. این در حالی است که یک مورد از هر 11 سکته قلبی با کاهش مصرف 1.8 گرم نمک به صورت روزانه قابل پیشگیری است.

کاهش نیمی از بیماری‌های قلبی با کم کردن 3 گرم نمک در روز

وی اضافه کرد: همچنین کاهش مصرف 3 گرم نمک در روز باعث کاهش 50 درصدی بیماریهای قلبی می‌شود. هر چقدر که کارهای زیربنایی کنیم، تختهای ویژه و بخش‌های مراقبت‌های قلبی ایجاد کنیم باز هم در مقابله با اقدامات پیشگیرانه‌ای که می‌توانیم با تغییر سبک زندگی ایجاد کنیم کم است.باید کاهش مصرف این اقلام غذایی مضر را در خانواده‌ها تقویت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha