دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 69420

دیدن جواب آزمایش وقت‌زیادی از پزشک نمی‌گیرد؛ شاید یک تا دو دقیقه. البته ممکن است در مواقعی لازم باشد پزشک بعد از دیدن آزمایش دوباره بیمار را معاینه کند که شاید در چنین مواقعی اخذ دوباره ویزیت توجیه داشته باشد؛ اما باید تعریف شود که پزشک به‌ازای دریافت ویزیت چند دقیقه باید برای معاینه بیمار وقت بگذارد.

دو پرداخت با یک ویزیت!
سلامت نیوز : پرداخت دو یا چند باره پول ویزیت به بهانه مشاهده نتیجه آزمایش یا اکو با تصویر پزشکی، امر متدوالی است که نیاز به بازنگری دارد.

 گرفتن ویزیت در زمان ارائه برگه آزمایش یا عکس از سوی برخی از پزشکان به‌صورت عرف درآمده است. در خیلی از موارد پیش می‌آید که پزشک برای بیماری که به وی مراجعه کرده در نسخه تجویز آزمایش یا عکسبرداری می‌کند. در اینگونه موارد بیمار پس از مراجعه به آزمایشگاه دوباره به مطب پزشک بازمی‌گردد تا جواب آزمایش را نشان دهد، این به آن معناست که پزشک بین مریض یا درحالی‌که به ویزیت بیماری دیگر مشغول است آزمایش بیمار خود را برای لحظاتی مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس با توضیحات لازم آن را توسط منشی به بیمار عودت می‌دهد،

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ در واقع در این موارد پزشک کار خاصی انجام نمی‌دهد و تنها یک آزمایش انجام شده را بررسی می‌کند، با این حال هستند پزشکانی که برای ارزیابی آزمایش یا عکس نیز از بیماران خود ویزیت دریافت می‌کنند، این به آن معناست که بیمار در هر دو مراجعه خود به پزشک ناگزیر باید مبلغ ویزیت را به‌طور کامل بپردازد، این در حالی است که پیش‌تر نیز مبلغ قابل توجهی برای آزمایش و عکسبرداری پرداخته است. بدین‌ترتیب شاید یک بیمار برای مراجعه به یک پزشک ناگزیر باشد سه مرتبه پول پرداخت کند و اگر متوسط حق‌ویزیت پزشکان را 20هزار تومان نیز فرض کنیم او حداقل 60هزار تومان در یک نوبت به یک پزشک خواهد پرداخت که تازه این مبلغ جدا از هزینه آزمایشی است که بهای آن به‌مراتب از ویزیت پزشک بالاتر است.

علاوه بر این در زمان مراجعه بعدی بیمار به مطب، اغلب از سوی پزشک معالج برای وی دارو تجویز می‌شود که اگر بیمار خوش شانس نباشد ناگزیر خواهد بود جهت درمان خود داروی خارجی بخرد که هزینه آن را نیز بیمه پرداخت نمی‌کند در نتیجه یک بیمار برای درمان عادی بیماری خود باید هزینه بسیار گزافی را از جیب خود بپردازد. صرف‌نظر از این هزینه به‌نظر اخلاقی نمی‌رسد که یک پزشک برای بررسی نتیجه عکس و آزمایش از بیمار خود ویزیت دریافت کند.

دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به دریافت ویزیت دوباره برای مشاهده نتیجه آزمایش از سوی پزشکان می‌گوید: این موضوع که پزشکان حق ندارند برای دیدن جواب آزمایش دوباره ویزیت دریافت کنند در قانون تعریف نشده است؛ البته این کار نیاز به قانون ندارد و ساماندهی آن در حوزه اختیارات وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است.

وی گفت: دیدن جواب آزمایش وقت‌زیادی از پزشک نمی‌گیرد؛ شاید یک تا دو دقیقه. البته ممکن است در مواقعی لازم باشد پزشک بعد از دیدن آزمایش دوباره بیمار را معاینه کند که شاید در چنین مواقعی اخذ دوباره ویزیت توجیه داشته باشد؛ اما باید تعریف شود که پزشک به‌ازای دریافت ویزیت چند دقیقه باید برای معاینه بیمار وقت بگذارد.

براساس سخنان رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، منع قانونی درباره دریافت دوباره ویزیت از سوی یک پزشک وجود ندارد اما شاید بهتر باشد که در جلسه‌ای مشترک میان اعضای کمیسیون بهداشت، مقامات ذی‌ربط در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی این مسئله بحث و بررسی شده و مشخص شود که آیا برای مشاهده کوتاه‌مدت برگه‌های آزمایش نیاز است که مجددا ویزیت دریافت شود البته میان یک ویزیت برای تشخیص بیماری در فرد مراجعه‌کننده که معمولا شامل معاینه و سؤال و پرسش کامل از بیمار می‌شود و اغلب یک ربع تا 20دقیقه وقت می‌گیرد با ارزیابی نتیجه یک آزمایش که اغلب دو تا سه دقیقه وقت می‌گیرد تفاوت بسیار است.

بنابراین به‌نظر می‌رسد یک بازنگری و یک بازتعریف کامل در قانون مربوط به دریافت ویزیت از سوی پزشکان لازم باشد تا بر مبنای عادلانه و منصفانه‌تری ویزیت از بیماران دریافت شود چرا که بسیاری از بیماران امروزه به‌دلیل شرایط موجود و گرانی دارو توان پرداخت دو بار هزینه ویزیت به همراه هزینه آزمایش یا عکس خود را ندارند.

دکتر مسعود مسلمی‌فرد، نایب‌رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در گفت‌وگو با روزنامه همشهری به شبهات موجود درباره دریافت دوباره حق ویزیت از بیماران به هنگام ارائه نتیجه آزمایش، عکس، نوارقلب و رادیوگرافی به پزشک توضیح داد. وی با بیان اینکه ویزیت‌کردن بیمار به معنای آن است که یک‌بار بیمار را ویزیت کنند، گفت: شاید یک بیمار ناگزیر شود که برای درمان خود دو یا سه بار به پزشک مراجعه کند. نوع دریافت هزینه درمان بسته به رفتار و منش پزشک معالج و شرایط خود بیمار دارد. هیچ قانونی وجود ندارد که در آن تصریح شده باشد که پزشک نباید برای مراجعات بعدی از بیمار حق ویزیت دریافت کند.

در کتاب کالیفرنیا که آیین‌نامه میزان تعرفه خدمات درمانی محسوب می‌شود، در رابطه با تفاسیر مربوط به عکس‌ها و آزمایش‌ها تعرفه نوشته شده است اما متأسفانه این مسئله در کشور ما رعایت نمی‌شود. یعنی اگر حق ویزیت به جای خود بود و تفسیر مربوط به‌عنوان مثال رادیوگرافی یا نوار قلب مطابق حق تعرفه‌ای که در کتاب کالیفرنیا نوشته شده دریافت می‌شد، این شبهات دیگر ایجاد نمی‌شد، دکتر مسلمی فرد در ادامه افزود:

تعرفه‌های مربوط به تفاسیر آزمایش‌ها، عکس‌ها و رادیوگرفی‌ها و مواردی که جدا از معاینه پزشک هستند به‌صورت کاملا جداگانه توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود که البته این اتفاق در خارج از کشور رخ می‌دهد و در داخل از کشور هنوز برای تعیین تعرفه‌های تفاسیر پزشک از آزمایش‌ها و عکس‌ها و سایر خدمات درمانی غیراز ویزیت، تصمیمی گرفته نشده است. بنابراین در ایران برخی از پزشکان به هنگام مراجعه بیمار برای بار دوم برای مطلع شدن از تفسیر نتیجه آزمایش خود، از وی به جای تعرفه تفسیر، حق ویزیت دریافت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha