دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 69422
سلامت نیوز : فهرستی که دوستداران حیات وحش ایران منتظر انتشار آن بودند هفته گذشته منتشر شد تا آبی باشد بر آتش قتل و کشتار حیوانات حیات وحش اما به نظر می‌رسد قیمت‌های تعیین شده در این فهرست آن قدر ارزان هستند که بیش از قبل انگیزه برای کشتار وسیع گونه‌های در معرض انقراض وجود داشته باشد. در حالی که توقع دوستداران محیط‌زیست این بود که دولت در اعلام نرخ ضرر و زیان کشتار حیوانات حیات وحش، روندی سلبی را انتخاب کرده و با وضع جریمه‌های سنگین، مانع از کشتار حیوانات شود اما نگاهی به قیمت‌ها در این بخش نشان می‌دهد قیمت گوشت بسیاری از حیوانات کمیاب و نادر حتی از قیمت گوشت گوسفند کمتر در نظر گرفته شده است!

جدولی برای شکار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ جدولی که هیات دولت به تصویب رسانده، نرخ جریمه کشتار حیوانات را نشان می‌دهد. این جدول که افزایش‌های قابل توجهی در بخش گونه‌های در خطر انقراض دارد اما همچنان از ارزان بودن شکار حیوانات خبر می‌دهد به شکلی که نمی‌توان امیدوار بود چنین قیمت‌هایی بتواند نجات دهنده حیات وحش ایران باشد. خبرگزاری مهر برای مقایسه قیمت‌های این جدول با آن چه در واقع از تورم گریبان اقتصاد ایران را گرفته، قیمت جریمه کشتار هر حیوان را بر متوسط وزن آن حیوان تقسیم کرده و اعداد اعجاب انگیزی را به دست آورده که نشان می‌دهد همچنان گوشت حیات وحش در ایران ارزان‌تر از گوشت دام‌هایی چون گوسفند و گاو است. به عنوان مثال وقتی وزن خرس قهوه‌ای حدود 250 کیلوگرم است در نظر گرفتن 5‌میلیون تومان به عنوان جریمه برای کشتار آن یعنی هر کیلو خرس معادل 20‌هزار تومان، پلنگ با 80 کیلو گرم وزن، کیلویی 62‌هزار و 500 تومان و گوزن زرد ایرانی با 125 کیلوگرم وزن کیلویی 40‌هزار تومان ارزش گذاری شده است. بنابراین با توجه به نرخ گاو و گوسفند در قصابی که تقریبا کیلویی 20 تا ۳۰‌هزار تومان به فروش می‌رسند، مشخص می‌شود هنوز موضوع حفاظت و حمایت از حیات وحش در خطر انقراض آنطور که باید برای مسئولان جا نیفتاده است.

قیمت پوست و شکار سفارشی

این اما تمام ماجرا نیست چرا که درست مثل دام ها، در حوزه حیات وحش نیز پوست حیوان از ارزشمندترین بخش‌های شکار است. آنطور که مدیر انجمن دیده بان حقوق حیوانات می‌گوید: در حال حاضر در بازار قاچاق پوست خرس ۱۲‌میلیون تومان و پوست پلنگ ۳۰‌میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود در حالی که جریمه کشتن این دو جانور ۵‌میلیون تومان است. فروشگاه‌هایی به‌صورت اینترنتی رسما مشغول خرید و فروش این اقلام هستند و با هیچ برخوردی هم مواجه نشده‌اند. گردانندگان این مجموعه‌ها به شکارچیانی دسترسی دارند که به راحتی سفارش کشتار حیات وحش می‌گیرند و با توجه به قیمت‌های فوق، نه تنها درآمدزا بودن شغلشان تضمین شده است، بلکه بعد از این برای اعلام قیمت محصولاتشان سند رسمی نیز خواهند داشت!

ارزانتر از دنیا

از سویی دیگر نگاهی به جریمه تعیین شده از سوی هیات دولت در مورد شکار حیوانات حیات وحش نشان می‌دهد که در این حوزه روش‌های پیشگیرانه ما همچنان از کشورهای دیگر عقب افتاده‌تر است به گونه‌ای که شکار این دست حیوانات در دیگر کشورها می‌تواند جریمه‌های هنگفتی را در بر داشته باشد. به گفته شهرام امیری شریفی، شهدخوارها یا مرغ‌های مگس‌سان از معروف‌ترین پرندگان مهاجر آمریکای شمالی هستند که جثه کوچک و وزن چند گرمی و پرواز خاصشان زبانزد است. اکثر مردم این پرندگان زیبا را را در شهرها مشاهده می‌کنند و با تعبیه ظروف شهد در فضای سبز آنها را جذب می‌کنند. این پرندگان، همانند سایر گونه‌های مهاجر تحت حمایت قوانین شدید حفاظتی هستند. طبق قانون، هرگونه شکار، صید این پرنده یا نگهداری و حمل لانه و تخم، به هر صورت جریمه‌ای تا ۲۰۰‌هزار دلار و ثبت در سوابق فرد خاطی خواهد داشت! این در حالی است که ۲۰۰‌هزار دلار در حال حاظر به معنی بیش از ۶۰۰‌میلیون تومان آن هم برای یک پرنده ۵ سانتیمتری است. همچنین برای جلوگیری از شکار عقاب‌های طلایی و عقاب طاس (عقاب سر و دم سفید سمبل آمریکا)، و ساخت دست ساخته‌های بومیان آمریکا از پر و اجزای آنها، هیچ کس حتی مجاز به لمس جسد یا اجزای عقابی که به‌صورت طبیعی مرده نیست و سرپیچی از این قانون تا ۱۰۰‌هزار دلار جریمه و تا یک سال حبس در بر خواهد داشت.

جریمه‌هایی که پرداخت نمی‌شود

سوال دیگری که در مورد این اعداد و ارقام مطرح است این است که آیا جریمه شکارهای غیرقانونی در کشور پرداخت می‌شوند. شهرام شریفی در پاسخ به این سوال به مرگ سالانه تعداد زیادی یوزپلنگ در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید:« ضرر و زیان کشتن یوزپلنگ که تا کنون ۲۰‌میلیون تومان بوده‌، حتی برای یک بارهم اخذ نشده است.» به گفته وی در آخرین مورد و در آذرماه سال جاری یک یوزپلنگ توسط سگ‌های گله یک چوپان از پای در آمد و هنوز خبری از جریمه این فرد اعلام نشده است. او به پیگیری‌های دیده بان حقوق حیوانات در این باره اشاره می‌کند: در جریان پیگیری در مورد اجرا شدن یا عدم اجرای این جریمه، در مورد چوپان مورد اشاره که فردی افغانی است مشخص شد برخی از افرادی که در زمینه حفظ حیات وحش کار می‌کنند معتقدند با گرفتن ۲۰‌میلیون تومان از چوپان بی‌نوا یوز زنده نمی‌شود پس اجرای این جریمه اهمیتی ندارد. آنطور که شریفی می‌گوید: هنوز بسیاری از افراد تصور می‌کنند هدف از جریمه کردن شکارچیان متخلف‌، زنده کردن حیوانات مرده است! حال باید دید آیا جرائم جدید، اجرایی هم می‌شوند زیرا اگر جریمه صرفا برای ترساندن اعلام شود و اجرایی نشود، عملا به تعیین نرخ هماهنگ قاچاق حیوانات بیشتر شبیه خواهد شد و اثر بازدارنده‌ای نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha