دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 69425
سلامت نیوز : 16طلاق در هر ساعت اتفاق می‌افتد. این آمار به تنهایی نشان از یك بحران اجتماعی بزرگ دارد. اما امضای برگه طلاق توسط زوجین پایان این قصه تلخ نیست. طلاق‌هایی كه به گفتة كارشناسان در سه ،چهار سال اول زندگی به‌وقوع می‌پیوندد و محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از آنها به عنوان زلزله طلاق یاد می‌كند. ماحصل این طلاق‌ها براساس آمارهای «علی محمد ذوالفقاری» معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام‌خمینی(ره) كاهش سن زنان سرپرست خانوار در جامعه است. اما سوال اینجاست كه آیا سازمانهای متولی از جمله كمیته امداد و بهزیستی می‌توانند، از زنان سرپرست خانوار كه به گفتة مسئولان در سال های آینده به 5میلیون نفر می‌رسند، حمایت كنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ پاسخ «سیدحسن موسوی چلك» رئیس انجمن مددكاری ایران به این سوال تهران‌امروز منفی است. او تاكید مسئولان بر راهكار ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار را ناشی از ساده‌انگاری مسئولان ا می‌داند و می‌پرسد:«چه تضمینی وجود دارد كه ازدواج بعدی هم با شكست مواجه نشود.» چلك می پرسد: اصلاً چه تضمینی وجود دارد كه خواستگار برای این تعداد زن سرپرست خانوار پیدا شود!؟ او ضمن انتقاد از پرداخت‌های بسیار ناچیز سازمان های متولی به زنان سرپرست خانوار كه بین 30 تا 50 هزار تومان در ماه است می گوید:«براساس قانون این سازمان‌ها باید یك‌سوم حقوق رسمی را به سرپرست‌های خانوار پرداخت كنند.» او می پرسد آیا دولت‌ چنین اعتباری را در اختیار سازمان‌های متولی چون كمیته امداد و بهزیستی قرار می‌دهد؟ پاسخ چلك به این سوال منفی است.

ازدواج دوباره زنان سرپرست خانوار

بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد خانوارهای دارای سرپرست مرد در ۱۰ سال گذشته ۳۸درصد و خانواده‌های دارای سرپرست زن ۵۸درصد افزایش داشته است. به گفتة سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) بحث افزایش زنان سرپرست خانوار در کشور به یک بحران تبدیل شده و این خطر باید برای مسئولان به عنوان یك زنگ خطر باشد چرا که تا چند سال آینده آمار زنان سرپرست خانوار با این سیاست‌ها به بیش از پنج میلیون نفر می‌رسد. سازمان بهزیستی و کمیته امداد دو نهادی هستند که به عنوان متولیان اصلی این زنان شناخته می‌شوند؛ مهم‌ترین اقدام بهزیستی در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار ، پرداخت مستمری و کمک‌های موردی در زمینه درمان، ازدواج، تحصیل فرزندان ، تهیه کالاهای اساسی ، تامین مسکن ، بهبود تغذیه اعضای خانواده ها و ... است.

میزان این کمک های مالی برای خانواده های یک نفره 25 هزار تومان است و تا میزان 50 هزار تومان برای خانواده های 5 نفره افزایش می‌یابد. همه اینها باعث برانگیخته شدن اعتراضاتی از سوی کارشناسان اجتماعی شده است؛ آنها می‌گویند که نه کمک‌های مالی دولت به زنان سرپرست خانوار و نه قانون‌گذاری در مورد آنان به نحو مطلوبی پیش نمی‌ رود. یک زن سرپرست خانوار که شوهرش فوت شده و سه فرزند دارد پارسال از کمیته امداد ماهانه 40‌هزار تومان مستمری دریافت می‌کرده است که البته در برابر هزینه‌های زندگی، این مبلغ قابل توجه نیست. در این شرایط هر چند نام این زنان در فهرست حمایتی دولت قرار گرفته است اما این حمایت نتوانسته مشکلات را قابل تحمل کند و زنان سرپرست خانوار همچنان با مشکلات جدی برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود و فرزندانشان مواجه بوده و به کمک نیازمندند. سرپرست کمیته امداد این کمک‌ها را قطره‌چکانی خوانده و در این باره گفته: « برخی از آقایان به‌ویژه همین دولت به ‌دنبال حذف کمیته امداد بودند در حالی که اگر این حمایت‌های قطره‌چکانی را هم بگیریم دیگر چه حمایتی از زنان بی‌سرپرست باقی می‌ماند؟»

دیوار بلند مسائل اجتماعی

اما دولتی‌ها نظر دیگری دارند. رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در این باره گفته است که «در حوزه سیاست‌گذاری و پیش‌بینی قوانین برای زنان سرپرست خانواده مشکلی وجود ندارد و اگر کمیته امداد نسبت به افزایش زنان خانواده هشدار می دهد برای جذب کمکهای مالی است.» کبری خزعلی با بیان اینکه زنان سرپرست خانواده از اولویتهای برنامه پنجم هستند، می‌گوید: «در ماده 39 و 42 این برنامه به نیازهای زنان سرپرست خانواده تاکید شده است. احتمالا تعداد زنانی که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند با توان این کمیته هماهنگ نیست و بیشتر متقاضی جذب کمک‌های سازمانهای مردم نهاد هستند.» به گفته او « از سرپرستی ایتام در ماه رمضان استقبال خوبی می‌شود. من فردی را می‌شناسم که در روز 21 ماه رمضان 313 کودک یتیم را تحت سرپرستی قرار داد.» چلك بیان چنین نظریاتی را سطحی انگاری می داند و می گوید:«دیوار مسائل اجتماعی بلند است و با قد كوتاه نمی‌توان پشت این دیوار بلند پیچ در پیچ را دید.»

ازدواج كه اجباری نمی‌شود

از سوی دیگر مسئولان كمیته امداد امام خمینی(ره) هم حل مشكلات زنان سرپرست خانوار را در ازدواج مجدد آنها می بینند. به گفتة ذوالفقاری کمیته امداد ظرف دوسال گذشته ، دو بخش‌نامه در بحث تشویق زنان سرپرست خانوار به ازدواج ارائه داده است و در صورت انجام این امر توسط زنان سرپرست خانوار از حمایت های این کمیته در زمینه ایجاد اشتغال، تامین مسکن و امور تحصیلی فرزندان خود بهره‌مند خواهند شد. واقعیت ماجرا این است كه بسیاری از زنان خانوار در گفت‌وگو با تهران امروز اعلام می‌كنند كه با شرایط موجود هم نتوانسته اند از وام‌های اعلام شده این دو نهاد استفاده كنند. افكارعمومی هم می‌پرسند كه آیا كمیته امداد برای اینكه بتواند زندگی و ازدواج مجدد این زنان را تسریع ببخشد، نباید شرایطی را به‌وجود بیاورد كه امكان ازدواج این زنان با توجه به رفع مشكلات مالی آنها حل شود؟ چلك هم می‌گوید:«ازدواج موفق زمانی به وجود می آید كه زنان را توانمند كنیم و آنها را به جامعه بفرستیم تا شرایط انتخاب برای آنها به وجود بیاید.»

به گفته چلك ازدواج كه اجباری نمی‌شود. او یكی از دلایل اصلی وضعیت زندگی امروز ایرانیان را نداشتن دغدغه اجتماعی توسط تصمیم گیران می‌داند. به اعتقاد چلك نبود همین دغدغه باعث شده تا مسئولان هرگز هزینه پیشگیری از آسیب های جامعه را نپردازند. هرچند وضع تلخ تر از آن است و گفتة های كبری خزعلی نشان می‌دهد كه مسئولان نه تنها دغدغه پیشگیری آسیب‌های جامعه را ندارند كه هزینه درمان آن را هم نمی پردازند. برای همین است كه امروز بسیاری ساماندهی زنان سرپرست خانوار كه بیش از هرچیزی به دلیل یك ازدواج ناموفق دچار آسیب شده اند را در ازدواج مجدد می‌دانند. چلك شك ندارد كه اگر چنین رویكری ادامه داشته باشد به‌زودی دولت ها مجبور خواهند شد سازمان های حمایتی و سازمان‌های انتظامی را گسترش دهند و جامعه با مشكلاتی مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha