دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۹
سلامت نیوز : اگرچه مصرف تریاك در كشور رتبه نخست مصرف مواد اعتیادآور را به خود اختصاص داده و شیشه ای ها در مقام دوم قرار گرفته اند اما مصرف شیشه هنوز در بین جوانان در كلانشهرها یكه‌تاز است. به گفته دکتر محمدرضا قدیرزاده، مشاور رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در حالی كه «مصرف مواد‌مخدر سنتی معمولا از 30 سال به بالا آغاز می‌شود، سن مصرف مواد محرک و روان‌گردان بسیار پایین آمده و متوسط به زیر 20 سال رسیده است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این روزها دست روی هر آسیبی كه در جامعه بگذارید یك‌سرش به شیشه ختم می شود. از قتل های خانوادگی گرفته تا طلاق، از افزایش آمار خشونت خانگی و نزاع در خیابان گرفته تا مزاحمت های خیابانی، یكی از متهمان همه این پرونده ها شیشه است! ماده محركی كه بر اساس آخرین اظهار نظرها فرقی ندارد زمان دسترسی به آن 5 دقیقه باشد یا 15 دقیقه، مهم این است كه این ماده مخدر صنعتی بلای جان جوانان ایرانی شده است. از یكسو فرید بیاتی سده مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اعلام می كند كه آمار شیشه ای ها در كشور نامعلوم است و «تحقیقی در مورد میزان مصرف‌کنندگان مواد مخدر و محرک انجام نشده»؛ از سوی دیگر سردار علی مویدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از انهدام 200 لابراتور تولید شیشه در كشور خبر داده است.

كارشناسان معتقدند پای سیاست گذاری و اجرا در حوزه مبارزه با مواد مخدر انگار لنگ می زند چرا كه با وجود در نظر گرفتن سنگین ترین مجازات ها برای تولید كنندگان و توزیع كنندگان شیشه، هنوز افرادی هستند كه در ازای دریافت 200 تا 300 هزار تومان ساخت شیشه را آموزش می دهند تا آشپزخانه‌های تولید این ماده محرك خطرناك پشت دیوار خانه های این شهر مثل قارچ سبز شوند و فعالیت كنند. شیشه از دهه 70 پاورچین پاورچین وارد كشور شد اما خیلی زود الگوی مصرف مواد مخدر را تغییر و سن اعتیاد را در كشور 4 سال كاهش داد تا میانگین سن معتادان در ایران به 28 سال برسد! برای نخستین بار برخی از جوانانی كه برای كار به كشورهای آسیای جنوب شرقی رفته بودند، تولید شیشه را آموزش دیدند. آنها مبلغی كلان را در ازای ورود به این تجارت خانمان برانداز پرداخت كردند. اما تولیدكنندگان ایرانی ناخالصی هایی به آن افزودند كه آن را چندین برابر مخرب تر كرد! این‌ها را رویا نوری کارشناس ارشد جامعه شناسی به تهران امروز می گوید كه طی دو سال گذشته پژوهشی را در زمینه اعتیاد در كشور انجام داده است. او می گوید:«آنچه آنها آموخته بودند ساخت شابو بود كه بعدها ایرانی‌ها میزان تركیبات آن را تغییر دادند و در بین مصرف‌كنندگان به شیشه معروف شد. در ابتدا مصرف‌کنندگان گمان می‌کردند که مصرف «شابو» اعتیادآور نیست، افراد را لاغر می‌کند و توان جنسی آنها را بالا می‌برد. اما حالا این قیمت به 200 هزار تومان در كشور رسیده است.»

به گفته نوری، بعد از آنکه آشپزخانه هایی در شرق و غرب تهران و در نواحی ای که کمتر مسکونی بود دایر شد، بر حسب اتفاق هنگام اضافه کردن اسید به ماده اولیه انفجارهایی رخ داد و پلیس در این مرحله بود که متوجه وارد شدن شیشه به کشور شد. او می گوید: «پیش از آن معلوم نبود که شیشه در داخل تولید می شود. از سال 78 شیوع شیشه در کشور پیش بینی می شد اما متاسفانه اقدامی برای پیشگیری از شیوع آن انجام نشد تا امروز شاهد تاثیر مخرب آن بر جوانان نباشیم.» دكتر سعید صفاتیان، مدیرکل سابق درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با این عقیده موافق است. او در گفت و گو با تهران امروز می گوید:« به دلیل نگرشی كه در مسئولان وجود داشت ملاحظاتی برای صحبت از آن اعلام شد. این اعتقاد وجود داشت كه مصرف شیشه در بین تعداد اندكی وجود دارد پس نباید آن را رسانه ای كرد تا همه با آن آشنا شوند. مسئولان تصور می کردند اگر بپذیرند نشانه ضعف است.»

دكتر هومان نارنجی ها مدیر كل سابق فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با این امر موافق است. او در گفت و گو با تهران امروز می گوید:«گاهی در رسانه ها درباره ماده ای با تركیبات جدید از خانواده شیشه یا كراك نوشته می شود. این اقدام هر چند به اسم اطلاع‌رسانی برای آگاه سازی و پیشگیری انجام می شود اما عده‌ای هم هستند كه اصلا از وجود این ماده بی خبرند و با این اطلاع رسانی كنجكاو می شوند كه آن را مصرف كنند. بنابراین چنین اقداماتی باید با مشورت صورت گیرد.»

خلأ قانونی و تغییر الگوی اعتیاد

دكتر صفاتیان اولین دلیل شیوع شیشه را در خلأ قانونی می داند كه تا دو سال پیش وجود داشت. او می گوید:

« علل در اصلاح قانون سبب شد كه خلئی در این زمینه به‌وجود بیاید. آن زمان قاچاقچیان کیلویی جنس وارد می‌کردند اما قاضی چون قانونی صریح در این باره در مصوب نشده بود نمی توانست حكم سنگینی به آنها بدهد.» اما دلیل دوم از نظر او گران شدن تریاك است. صفاتیان ادامه می دهد:«در یك برهه زمانی تریاك گران شد. تقاضا برای مواد مخدر از طرف معتادان وجود داشت و قاچاقچیان به سمت تولید شیشه رفتند. از دهه 70 تاكنون برنامه پیشگیری ما در حوزه مصرف و ورود،‌ هماهنگ و همپا نبوده است. شاید اگر به موقع عمل می کردند مشکل به اینجا نمی رسید. تازه از سال 88 صدا و سیما به ما اجازه داد که عکس این مواد را نشان دهیم. همه اینها سبب شد تا ما از قاچاقچیان عقب بمانیم.» به نظر می‌رسد با وجود همه هشدارها هنوز نقشه راهی برای مبارزه با شیشه تدوین نشده است. به گفته عباس دیلمی زاده، مدیرعامل انجمن خیریه تولدی دوباره «در فقدان پروتکل دقیق و ارزیابی شده در حوزه مواد مخدر صنعتی، تولیدکنندگان مواد مخدر، این ماده را بسیار آسان می‌سازند و سپس بدون آنکه مجبور باشند مانند قاچاقچیان تریاک خطر کنند و آن را از مرز بگذرانند، در شهر توزیع می کنند.»

او ادامه می دهد:«بنابراین آنها هزینه ای برای حمل و نقل نیز نمی پردازند و به همین علت تولید شیشه افزایش پیدا کرده است. یکی از علل فراوانی عرضه شیشه، زیادی تقاضا برای آن است و علت تقاضای بالا برای شیشه این است که نوع مصرف کنندگان این ماده مخدر هنوز به شکل دقیق شناسایی نشده اند و برای ترغیب آنها به ترک اعتیاد اقدام ویژه ای نشده است و همان گونه با آنها رفتار می شود که با مصرف کنندگان سنتی مواد مخدر؛ در حالی که این دو گروه زمین تا آسمان با هم فرق دارند و شیوه برخورد با هرکدام باید متفاوت باشد.» او می‌گوید:«خبر دسترسی آسان به مواد مخدر، تازه نیست و حدود چهار سال پیش نیز یکی از اعضای هیات مدیره انجمن داروسازان در این باره هشدار داد، اما در آن زمان ستاد مبارزه با مواد مخدر منکر قضیه شد و آن را تکذیب کرد با این حال آنچه امروز هشدار آقای طاهری را نگران می کند، این است که بسیاری از اخبار حوادث امسال به جنایت هایی که مصرف کنندگان شیشه مرتکب شدند اختصاص داشت و از آن بدتر این‌که هنوز الگوی درمان مطمئن و کاملی برای آن ارائه نشده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha