دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 69439
سلامت نیوز : سده‌هاست كه از آدامس برای تمیز و خوشبو كردن دهان استفاده می‌شود. قدمت كاربردهای دارویی آدامس هم به حدود 80 سال پیش برمی‌گردد.سال 1306 یعنی حدود 60 سال بعد از ابداع اولین روش آدامس‌سازی به طریق صنعتی، آدامس‌هایی حاوی مواد دارویی تولید شد كه داروی مورد نظر هنگام جویدن آدامس در دهان فرد آزاد می‌شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ برای كاربردهای دارویی آدامس دو نفر از محققان جوان كشورمان نیز بتازگی موفق به تولید پایه آدامس‌ آنتی‌باكتریال حاوی نانو ذرات نقره شده‌اند.

علی همت‌زاده، دانشجوی كارشناسی ارشد نانو فتونیك دانشگاه صنعتی امیركبیر كه با همكاری سحرالسادات شریعتی دانشجوی كارشناسی ارشد فتونیك دانشگاه شهید بهشتی موفق به ساخت بیس آدامس آنتی‌باكتریال شده در توضیح این طرح تحقیقاتی گفت: در تحقیقات خود كه با هدف بررسی اثر ضدمیكروبی بیس آدامس حاوی نانو ذرات نقره انجام شده با افزودن نانو ذرات نقره به ماده شیمیایی پایه آدامس با درصدهای مختلف خواص آنتی‌باكتریال آن را بررسی كرده‌ایم.

براساس این تحقیق، در صورت استفاده از مقدار مشخصی نانو نقره در پایه آدامس می‌توان 99.99 درصد باكتری‌های محیط كشت را از بین برد.

همت‌زاده با بیان این كه استفاده از مقدار محاسبه شده نانو نقره در هر قطعه آدامس، از نظر اقتصادی نیز كاملا مقرون به صرفه است، اظهار كرد: این روش باتوجه به خاصیت جلوگیری از رشد باكتری‌ها و قارچ‌ها در دهان و با عنایت به سازگاری با محیط زیست و ماندگاری طولانی خاصیت باكتری‌زدایی در مقایسه با دیگر روش‌ها، ارجحیت دارد.

وی با اشاره به این كه نانو ذرات نقره با جلوگیری از رشد باكتری‌ها، ماندگاری آدامس را نیز بالا می‌برد، خاطرنشان كرد: به این ترتیب نانو نقره می‌تواند جای نگهدارنده‌های شیمیایی آدامس را هم بگیرد.

همت‌زاده درباره ایمنی استفاده از نانو ذرات نقره در آدامس به عنوان یك فرآورده خوراكی گفت: تحقیقات و آزمایش‌های متعدد در كشورهای خارجی ایمنی و عدم تاثیرگذاری ذرات نانو نقره بر سلول‌های جانوری و در عین حال تأثیر آنها در نابودی باكتری‌ها را نشان داده است.

این دانشجوی دانشگاه صنعتی امیركبیر در ادامه با اشاره به این كه این طرح در مرحله پایلوت است رسیدن آن به فاز تجاری را مستلزم طی پروسه‌ای چهار تا پنج ساله دانست​و گفت: از دو شركت خارجی پیشنهاداتی برای همكاری دریافت كرده‌ایم كه البته عملی شدن آنها مستلزم كسب مجوز از مراجع بهداشتی بین‌المللی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha