سلامت نیوز : هنوز کم نیست شمار افرادی که هوش را مترادف با "آی کیو" می‌دانند و برای هوش هیجانی یا "آی کیو" سهمی قائل نیستند . این در حالی است که توجه به مسئله "آی‌کیو" یا همان هوش هیجانی می‌تواند تغییراتی شگرف در زندگی افراد ایجاد کند. هوش هیجانی به دلیل کاربردهایی که دارد، جایگاهی بسیار مهم در زندگی بشر پیدا کرده است . اما هوش هیجانی چیست؟ هوش هیجانی را این جور تعریف کرده‌اند؛ «توانایی تشخیص دادن هیجان های خودمان و دیگران، توانایی درک هیجان‌های دیگران و توانایی مدیریت هیجان های خودمان و دیگران ".

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ پژوهش‌ها نشان می‌دهندآگاهی از هیجان‌ها و توانایی مدیریت احساس ها بیش از بهره هوشی تعیین‌کننده موفقیت و کامیابی درهمه بخش‌های زندگی است.امروزه اهمیت پرورش هوش هیجانی در تربیت کودکان بیش از پیش از سوی روانشناسان مورد اشاره قرار می‌گیرد. برای فرزندانی که درس‌های بسیاری در مورد احساس‌ها از والدین می‌آموزند ، هوش هیجانی به معنای توانایی کنترل تکانه‌های هیجانی، به تأخیر انداختن لذت‌ها ، ایجاد انگیزش در خودشان و رویارویی با فراز و نشیب‌های زندگی است . زندگی خانوادگی نخستین مدرسه برای آموختن هیجان‌هاست . در این محیط می‌آموزیم که چگونه در مورد خودمان بیندیشیم و دیگران چه واکنشی نسبت به احساس‌ها خواهند داشت . چگونه ترس‌ها و امیدهای‌مان را بشناسیم و آنها را ابراز کنیم .هوش هیجانی به کودکان کمک می‌کند تا در موقعیت‌های تهدید کننده و خطرناک، عکس العمل مناسب‌تری برای نجات خود انجام دهند.

همچنین با کمک هوش هیجانی می‌توانند به ریشه‌های غم و شادی در خود پی ببرند و آن را مدیریت کنند.حساسیت و هوش هیجانی بالاتر به کودکان کمک می‌کند تا نیازهای دیگران را درک کنند و حداقل با همدلی به آنها کمک کنند و با کنترل بر احساسات خود، حس مسئولیت پذیری در خود را تقویت کنند. در مجموع هوش هیجانی به خصوص به کودکان ما کمک می کند تا یادگیری بهتر ی داشته باشند و خوشحال تر و سالم تر و موفق تر از دیگران باشند. متخصصان بر این باورند که این لحظات در اوایل کودکی (زمانی که او محدودیت‌های خود را در فر آیند رشد عاطفی‌اش تجربه می‌کند ) بهترین فرصت‌هایی هستند که شما می‌توانید از آنها استفاده کرده و به کودک خود آموزش دهید که چگونه احساسات قدرتمند خود را مدیریت کرده و خود را آرام کند.

محیط امن خانواده بهترین جایی است که می‌توان در آن این درس‌های مهم زندگی را یاد داد. والدین باید بیشتر از هر چیز به فکر داشتن اطلاعات درباره احساسات و هیجانات باشند باید محیطی را ایجاد کرد که کودک به بیان احساسات خود بپردازد و از او خواسته شود تا احساسات خود را نقاشی کند و به زبان بیاورد احساس امنیت و فضای حمایتی نیز به این روند کمک خواهد کرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha