دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 69443
سلامت نیوز : مدیرعامل شرکت داروسازی سها، شربت متادون را یکی از پرمصرف ترین داروهای ترک اعتیاد ذکر کرد و گفت: پس از آگاهی از نقش موثر این دارو در کنترل اعتیاد در پایان جنگ جهانی دوم، مصرف آن در دهه 1960 میلادی روند صعودی به خود گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ نخستین خط تولید شربت متادون صبح روز دوشنبه با حضور رییس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر در لابراتور شهید دکتر محمدفقیهی از زیر مجموعه های شرکت داروسازی سها هلال احمر آغاز به کار کرد.

دکتر ˈسیامک افاضلیˈدر مراسم راه اندازی این خط، افزود: شربت متادون از خانواده مواد شبه افیونی است و بیشتر در درمان دردهای شدید و وابسته به سایر شبه ‌افیونی ‌ها نظیر هروئین، کدئین و مورفین کاربرد دارد.

وی گفت:‌ بیشتر کسانی که شربت متادون برای آنها تجویز می‌شود، برای رفع وابستگی به مواد افیونی تحت درمان قرار گرفته اند و این دارو برای تسکین دردهای مزمن و سرفه‌های غیر ارادی آنها از سوی پزشکان تجویز می‌شود.

مدیرعامل شرکت داروسازی سها ادامه داد:‌ افراد معتاد به مواد شبه افیونی های کوتاه اثر مانند هروئین باید شربت متادون را به طور منظم دریافت کنند تا از بروز علائم ترک این مواد نزد فرد وابسته جلوگیری شود.

افاضلی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر آنکه اثرات متادون برای چه مدت نزد مصرف کننده باقی می‌ماند، گفت:‌ شربت متادون ماده‌ای طولانی ‌اثر است و شخصی که به مواد شبه افیونی وابستگی دارد با یک دوز متادون در شبانه‌ روز از علائم ترک مصون می‌ ماند.

وی اضافه کرد: در مقابل کسی که به هروئین برای پرهیز معتاد است، برای جلوگیری از بروز علائم ترک در خود باید سه تا چهار بار در روز این ماده را مصرف کند.

وی توضیح داد: قابلیت شربت متادون در مهار اعتیاد به مخدرها ناشی از چند عامل است از جمله آنکه با مصرف روزانه متادون از بروز علائم ترک در بیمار جلوگیری می‌شود و عطش فرد وابسته برای مصرف هروئین کاهش می‌یابد، دوم اینکه متادون نشئگی ایجاد نمی ‌کند و به این ترتیب شخص اشتیاق ویرانگری برای مصرف آن ندارد.

مدیرعامل شرکت داروسازی سها افزود:‌ عامل دیگر اینکه در بدن انسان تحمل دارویی نسبت به متادون ایجاد نمی‌شود و میزان ثابتی از آن را می‌توان برای مدت طولانی مصرف کرد.

وی گفت: وجود متادون در بدن از بروز نشئگی شدید در هنگام مصرف هروئین جلوگیری می‌کند و در نتیجه جذابیت آن را برای معتاد کاهش می‌دهد و در نهایت فقدان نشئگی و مدت طولانی تأثیر متادون باعث می‌شود شخص در یک وضعیت طبیعی به زندگی عادی خود بپردازد.

با توجه به اینکه در مراکز خصوصی ترک اعتیاد، توزیع قرص‌های متادون در حال تبدیل به شربت متادون است، ارزش اصلی تولید این دارو کمک به درمان بلای خانمان سوز اعتیاد در مقیاس ملی و جلوگیری از قطع روند درمان اعتیاد بواسطه کمبود این دارو خواهد بود.

شرکت داروسازی سها با تکیه بر دانش فنی و تجارب و توانمندی متخصصان خود توانسته در سال جاری برغم وجود تحریمها با جهشی شگرف به دستاوردهای بسیار زیادی در زمینه تولید دارو دست یابد که یکی از کوچکترین این دستاوردها فرمولاسیون و افتتاح خط تولید شربت متادون طی چند ماه در سایت تولیدی وردآورد است.

مدیرعامل شرکت داروسازی سها مهمترین راهبرد این شرکت را کمک به افزایش سلامت همه انسانها دانست و گفت: انتفاع مالی در درجه دوم تولید دارو قرار دارد.

افاضلی اظهار داشت: قابلیت بالای صادرات محصولات تولیدی و همکاری با شرکت های بزرگ جهانی برای تولید مشترک دارو و تحقق اهداف انسان دوستانه جمعیت هلال احمر از نکات بارز این شرکت در تولید دارو است.

وی گفت: محصولات این شرکت در اشکال مختلف قرص، کپسول سخت، شربت، پلت(نقلک دارویی)و سوسپانسیون مطابق با قوانینGMP و آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی تولید می شود.

در مراسم افتتاح نخستین خط تولید شربت متادون مشاوران رییس جمعیت هلال احمر، قائم مقام سازمان تدارکات پزشکی و مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این مراسم در ادامه از نمایشگاه توانمندی های این شرکت و محصولات دارویی و دستاوردهای تولیدی آن بازدید کرد.

شرکت داروسازی سها هلال تحت پوشش سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر و مشتمل بر دو سایت داروسازی چهارباغ در استان البرز و شهید فقیهی(‌وردآورد)‌در استان تهران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha