دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 69455
سلامت نیوز : فاطمه رخشانی امروز در نشست خبری هفته سلامت افزود: ۶ میلیون نفر از جمعیت 75 میلیونی ایران به طور متوسط در طی سال به دلیل مشکلات متعددی در بخش‌های درمانی بستری می‌شوند و 70 میلیون دیگر افراد سالمی هستند که نیاز به درمان ندارند اما باید در بحث پیشگیری مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: در وزارت بهداشت بیمارانی که نیاز به درمان دارند بیشتر مورد توجه است و افراد سالمی که نیاز به مراقبت دارند از یاد رفته‌اند، این در حالی است برنامه‌هایی مانند واکسیناسیون و ایجاد سبک زندگی سالم اقدامات بزرگی است که برای جامعه ضروری است.

رخشانی بیماری‌های غیر واگیر را مشکل عمده و اولویت مهم وزارت بهداشت دانست و گفت: باید ببینیم نظام مراقبت تا چه میزان در اولویت برنامه‌های وزارتخانه است بنابراین باید بازنگری در ارائه خدمات درمانی انجام گیرد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت تصریح کرد: هم وزارت بهداشت باید به بحث مراقبت‌ها توجه کند و هم مردم، برای اینکه در بحث مراقبت و پیشگیری فرد سالم بیمار نشود بخش عمده از آن بر عهده مردم است.

وی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی که مردم تحت تأثیر آن هستند یکی از اولویت‌ها این است که برای مقابله با تحریم باید همه مردم بسیج شوند و باید از خودمان شروع کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال در ایام نوروز با توجه به حجم بالای سفرهای نوروزی انتظار افزایش جراحات و مصدومیت‌ها وجود دارد، اما اگر همه متحد شویم می‌توانیم از تصادفات جلوگیری کنیم و این تصادفات بار زیادی را به خانواده تحمیل می‌کند.

رخشانی با اشاره به اینکه این نوع نگاه سلامت محور در تمام دنیا بر روی مردم متمرکز شده است، ادامه داد: وزارت بهداشت باید سیاست‌های سلامت محور را در تمام حوزه‌ها بازنگری کند و ببیند که آیا درست اعمال می‌شود یا خیر؟ آیا محیط برای اینکه مردم دچار آسیب نشوند مهیا شده است؟

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: در ایران از هر 5 نفر یک نفر از سن 30سالگی به بالا حتماً دچار فشار خون شده است، این در حالی است که 50 درصد این جمعیت شناسایی نشده‌اند.

وی تصریح کرد: نیمی از این مبتلایان تحت درمان هستند و نیمی دیگر درمان خود را به درستی انجام می‌دهند.

رخشانی گفت: به دنبال ایجاد تخت‌های ICU هستیم اما باید کمی عقب بایستیم و ببینیم که چرا تا این میزان سکته‌های قلبی و مغزی در کشور بالا است. اگر رسانه‌ها همت کنند و در این زمینه به وزارت بهداشت کمک شود، بیماری فشار خون تا حد بالایی کاهش می‌یابد.

رخشانی افزود: باور غلطی میان مردم وجود دارد. مردم بیماری فشار خون را بیماری سبکی می‌دانند و معتقدند با مصرف مقداری آبلیمو فشار خود را تنظیم می‌کنند در حالی که تا آخر عمر این افراد باید تحت درمان باشند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فشار خون سومین عامل کشنده در میان مرگ و میرهای کشور است گفت: فشار خون افراد 18 سال به بالا به صورت روتین باید آزمایش شود و اگر فردی سابقه این بیماری را در خانواده دارد باید هر سال یک بار این آزمایش را انجام دهد.

رخشانی افزود: اگر احساس می‌کنید، فشارهای عصبی و استرس‌ها در اطراف ما زیاد است و علائم این بیماری را داریم باید حتماً به صورت مداوم فشار خون خود را آزمایش کنیم.

وی اظهار کرد: ایرانی‌ها ۲ برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می‌کنند و این یکی از عوامل اصلی افزایش فشار خون است، بنابراین از استراتژی‌‌های مهم وزارت بهداشت کاهش فشار خون از طریق کاهش مصرف نمک است.

رخشانی گفت: باید خانواده‌ها آموزش ببینند که نیازی به آوردن نمکدان بر سر سفره یا بر سر میز رستوران‌ها نیست. ما ذائقه خود را به سمت مصرف نمک برده‌ایم در حالی که می‌توانیم به جای آن از مواد گیاهی و طبیعی مانند آبغوره و نارنج استفاده کنیم.

رخشانی در مورد میزان فعالیت بدنی نیز گفت:60 درصد زنان خانه دار در کشورمان تحرک بدنی مناسب ندارند در حالی که با ۳۰ دقیقه پیاده روی می‌توانیم تحرک مناسب را داشته باشیم.

وی افزود: مصرف دخانیات و غذاهای پرچرب ما را به سمت ابتلا به فشار خون می‌برد و همچنین سبک زندگی و مدیریت بر استرس‌ها باعث می‌شود تا از این بیماری دور بمانیم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اجرای طرح کنترل فشار خون در برنامه بهداشت روستایی افزود: مشکل اصلی در شهرها وجود دارد که جمعیت بالایی دارند و تا کنون به صورت فعال به کنترل فشار خون آنها نپرداختیم.

رخشانی ادامه داد: شهرنشین‌ها ۲ برابر روستایی‌ها فشار خون دارند و قرار است در برنامه غربالگری درهفته سلامت افراد مبتلا به فشار خون شناسایی شوند.

رخشانی افزود: از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت این است که اقلام غذایی که از سوی صنایع به بازار عرضه می‌شود مقدار مصرف نمک را کاهش دهند چرا که در حال حاضر مقدار مصرف نمک در مواد افزودنی در صنایع غذایی بیش از حد مجاز است.

وی استفاده از وسائل ورزشی در سطح شهر و پارکها را مناسب دانست و گفت: متأسفانه نحوه استفاده از این دستگاه‌ها مشخص نبود و گاهی افراد دچار صدمه می‌شدند بنابراین راهنمای استفاده از این دستگاه‌ها باید بر روی آن نصب شود تا مشخص شود که هر گروه‌ سنی از چه وسیله‌ای استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha