دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 69459

سلامت نیوز : سیدمحسن زهرایی در حاشیه برگزاری کارگاه کشوری نحوه بررسی و پاسخ‌دهی به طغیان‌های بیماری سرخک که در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، با اشاره به پوشش مطلوب برنامه واکسیناسیون در سطح کشور اظهار داشت: برنامه واکسیناسیون در سطح کشور از سال 63 با هدف زیر پوشش قرار دادن کودکان در تمام مناطق شهری و روستایی آغاز شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های دقیقی که در این زمینه اجرا شد، موفق شدیم به پوشش 99 درصدی در سطح کشور دست یابیم.

این مسئول اضافه کرد: بنابراین می‌توان گفت کشور ایران از نظر سطح پوشش واکسیناسیون یکی از بهترین کشورهای دنیا است که این موضوع یکی از افتخارات نظام بهداشتی کشور به شمار می‌رود.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور عنوان کرد: البته باید در زیر پوشش قرار دادن یک درصد باقی مانده از جامعه هدف نیز تلاش کنیم زیرا این یک درصد باقی مانده حدود 13 تا 20 هزار کودک را شامل می‌شود که رقم قابل توجهی است.

زهرایی افزود: البته در برخی از مناطق صعب‌العبور و حاشیه‌ای کشور تعداد کودکانی که واکسن دریافت نمی‌کنند بیشتر از یک درصد است و هدف وزارت بهداشت در سطح کلان این است که با تکمیل پوشش واکسیناسیون در کشور کودکان این مناطق نیز زیر پوشش واکسن قرار گیرند.

وی با اشاره به تلاش وزارت بهداشت در حذف بیماری سرخک در سطح کشور عنوان کرد: حذف سرخک به معنای این است که هیچ موردی از بیماری سرخک در داخل کشور مشاهده نشود که دسترسی به این هدف نیز نیازمند تلاش بسیار جدی است زیرا در مجاورت کشورهایی قرار داریم که خدمات بهداشتی آن ها پوشش واکسیناسیون را در سطح مطلوب ایجاد نکرده است.

این مسئول ادامه داد: این امر موجب می‌شود که شروع بیماری‌هایی مانند سرخک در این کشورها افزایش یابد و به تبع آن بر اثر ترددها و مسافرت‌های زیادی که بین کشور ما و کشورهای همسایه وجود دارد، قطع یقین شیوع بیماری‌هایی مانند سرخک در این کشورها بر روی کشور ما نیز تأثیر خواهد داشت.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به استراتژی‌های وزارت بهداشت برای ریشه‌کن کردن این بیماری در سطح کشور گفت: یکی از استراتژی‌هایی که وزارت بهداشت برای پیشگیری از انتشار این بیماری در داخل کشور دنبال می‌کند، تقویت برنامه واکسیناسیون است که در واقع مهم‌ترین استراتژی وزارت بهداشت نیز به شمار می‌رود.

زهرایی افزود: دومین استراتژی وزارت بهداشت در ریشه‌کن کردن این بیماری این است که به محض مشاهده نخستین مورد مشکوک ابتلا به این بیماری‌ها، اقدامات تشخیصی و درمانی در اسرع وقت آغاز شده و با جدیت پیگیری شود.

وی اضافه کرد: اگر با بررسی‌های لازم تشخیص بیماری سرخک صحت داشت، انتظار می‌رود اقدامات درمانی بلافاصله شروع شود تا از این طریق بیماری در همان نقطه شروع خاموش شده و به اطرافیان منتقل نشود.

این مسئول خاطرنشان کرد: واکسن بیماری سرخک نزدیک به 40 سال است که به صورت سه ظرفیتی برای بیماری‌های سرخک، سرخجه و اوریون در ایران توسط مؤسسه سرم و واکسن سازی رازی در حال تولید است.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور افزود: واکسن سایر بیماری‌ها از جمله دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، واکسن خوراکی فلج اطفال، ب.ث.ژ و هپاتیت ب نیز در کشور تولید می‌شود که امروز اثرات مثبت تولید این واکسن‌ها را در کنترل بیماری‌های قابل پیشگیری در کشور شاهد هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha