سلامت نیوز : سیدعلی کشاورز در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: چربی حیوانی اشباع شده و نمک و چاشنی بالای موجود در سوسیس و کالباس می تواند در درازمدت کبد چرب و به دنبال آن خطر ابتلا به سیروز کبدی و سرطان کبد را در فرد باعث شود.

وی گفت: به طور کلی فست‌فودها و ساندویچ‌ها به دلیل آنکه چربی اشباع بالایی دارند می‌توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را شدت ببخشند.

این متخصص تغذیه افزود: حال در نظر بگیرید که این مواد در روغن نیز سرخ شوند چقدر بر میزان این چربی افزوده می‌شود؛ اگر این روغن، روغن جامد هم باشد ایزوترانس بالای آن می‌تواند سلامت فرد را به طور جدی به مخاطره بیندازد. 

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران به نمک و چاشنی بالای موجود در فست‌فودها اشاره داشت و گفت: اگر فردی در استفاده از این مواد افراط کند چربی حیوانی اشباع شده بالایی دریافت می‌کند که در درازمدت می‌تواند کبد چرب را در فرد ایجاد کند.

کشاورز افزود: کبد چرب درجات 1 و 2 و 3 دارد که کبد چرب 3 خطر ابتلا به سیروز کبدی و در نهایت سرطان کبد را در فرد شدت می‌بخشد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مواد موجود در فست‌فودها و ساندویچ‌ها علاوه بر نمک بالا، چاشنی زیادی نیز دارا هستند که این دریافت زیادی نمک می‌تواند فشار خون بالا را در فرد ایجاد کند.

وی در ادامه، نیاز به آب زیاد برای دفع نمک را به عنوان بار اضافی برای کلیه‌ها دانست و گفت: بعد از مصرف این مواد، فرد آب زیادی می‌نوشد که به دنبال آن کلسیم دفع شده و پوکی استخوان در انتظار فرد است.

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران به وجود نیترات و نیتریت‌ در فست‌فودها اشاره داشت و گفت: از سال 1952 میلادی مشخص شده که نیترازمین‌ها سرطان‌زا هستند پس سوسیس و کالباس نیز به علت داشتن نیترات و نیتریت می توانند ترکیباتی مثل نیترازمین‌ها را سنتز کنند که در نهایت فرد را مبتلا به سرطان می سازد.

وی با اشاره به وجود استانداردها در استفاده از نیترات‌ها و نیتریت‌ها افزود: وجود استانداردها به این معنا نیست که با فراغ بال از سوسیس‌ و کالباس استفاده کنیم چرا که اگر هفته‌ای چند بار از این مواد استفاده کنیم به علت چربی جامد بالا، افزودنی‌های شیمیایی و نیتریتی که در این مواد وجود دارد ممکن است به بیماری دچار شویم.

کشاورز این احتمال را داد که حتی با رعایت استانداردها، نیترازمین‌ها تشکیل شوند و مقادیر جزئی ازآن به مرور زمان در بدن فرد انباشته شده و وقتی به آستانه عمل برسند بتوانند خاصیت سمی خود را آشکار کنند.

این متخصص تغذیه، چربی موجود در پنیر پیتزا را بالا دانست و افزود: این پنیر اثر خوشمزه‌ کنندگی نیز ندارد اما می‌تواند عوارض چاق‌کنندگی را در فرد ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha