دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 69467

سلامت نیوز : یک متخصص خون و آنکولوژی با تاکید بر ضرورت مصرف یک وعده سبک در هر دو ساعت برای افراد تحت درمان شیمی درمانی گفت: با توجه به کاهش اشتهای بیماران سرطانی که نتیجه آسیب جداره داخلی دستگاه گوارش پس از انجام این دوره درمانی است افراد باید بیشتر از غذاهای سبک نظیر سوپ و آش و میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنند.

دکتر احمد روان پارسا متخصص خون و آنکولوژی در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: برای درمان بیماری سرطان با توجه به اندازه تومور و میزان پیشرفت آن از روش‌های سنتی جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و یا ترکیبی از این تکنیک‌ها استفاده می‌شود.

وی در ادامه افزود: شیمی درمانی مجموع سه یا چهار دارو است که با مورد حمله قرار دادن سلول‌های سرطانی آنها را از بین می‌برد اما به دلیل سمی بودن و تماس با سایر بافت‌های بدن به نقاط سالم از جمله سیستم ایمنی نیز آسیب می رساند و در نتیجه بدن توانایی مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها را از دست می دهد.

پارسا با اشاره به اینکه داروهای مصرف شده در شیمی درمانی و پرتو درمانی عوارض خاص خود را دارند، گفت: این گروه از داروها از طریق خون به بافت‌های مختلف در بدن منتقل و باعث صدمه زدن به قسمت‌های سالم می شود.

وی تخریب جداره داخلی دستگاه گوارش را از جمله عوارض شیمی درمانی دانست و افزود: آسیب سلول‌های داخلی دستگاه گوارش با کم اشتهایی و عدم جذب کامل غذای مصرفی توسط بدن همراه است که با پایین آمدن سطح انرژی، ضعف و بی حالی در فرد و در نتیجه کاهش وزن را برای وی در پی دارد.

این متخصص خون و آنکولوژی با اشاره به اینکه بدن در دوران شیمی درمانی نیاز به یک رژیم صحیح و کامل غذایی دارد تا ضمن بازسازی بافت‌ها به بهبود سیستم ایمنی نیز کمک کند، اظهار داشت: بدن باید در این دوران از رژیم غذایی سبک از قبیل مایعات بیشتر استفاده کند تا بتواند مواد غذایی را به سرعت جذب و انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه مصرف غذاهای آبکی نظیر سوپ و آش، میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان از قبیل هندوانه، انار، گوجه فرنگی و سبزیجات پخته همراه با ماست و لبنیات کم چرب بهترین رژیم غذایی در دوره شیمی درمانی است، اظهار داشت: آنتی اکسیدان باعث دفع رادیکال آزاد شده و عدم بروز سرطان جدید در بدن خواهد شد.

پارسا با بیان اینکه کاهش اشتهای بیمار مبتلا به سرطان نسبت به خوردن غذا با گذشت 2 تا 3 روز از دوره شیمی درمانی برطرف می‌شود، افزود: به این بیماران که مورد شیمی درمانی قرار می گیرند به جای استفاده از پنج وعده غذا در روز، هر دو ساعت یک وعده غذایی سبک و به میزان کم توصیه می‌شود.

این متخصص خون و انکولوژی با بیان اینکه یک رژیم غذایی که بتواند حاوی تمام مواد مورد نیاز بدن باشد برای یک بیمار سرطانی بس از گذراندن دوره شیمی درمانی ضروری است، گفت: این گروه از بیماران باید از مصرف چربی‌های اشباع شده در گوشت قرمز، غذاهای کبابی، غذاهای شور و ترش پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه نمک موجود در غذا باعث بالا رفتن حجم آب در بدن و افزایش میزان خون و در نتیجه افزایش فشار خون می‌شود، افزود: از مصرف غذاهای شور، اسیدی و قلیایی در این گروه از بیماران باید به صورت جدی پرهیز شود و بهترین PH غذایی برای بیماران سرطانی تحت درمان با شیمی درمانی بین 6 تا 7.5 است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha