سلامت نیوز : یک متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه استفاده از داروهای گیاهی بدون تجویز پزشک کم ضررتر از داروهای شیمیایی نیست، گفت: آگاهی کافی اکثریت افراد و آحاد جامعه پزشکی از ظرفیت های طب سنتی و همچنین سوء استفاده برخی از افراد سودجو از این روش، موضع گیری و مخالفت هایی را از سوی مردم و جامعه پزشکی در استفاده از روش طب سنتی برای درمان موجب شده است.

دکتر محمود خدادوست در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه استقبال از ظرفیت های طب سنتی در ایران قدمت چندین هزار ساله دارد، افزود: از زمان ابوعلی سینا و محمدبن زکریای رازی طب سنتی در ایران به صورت مدون شکل گرفت به طوری که از کتاب قانون ابن سینا در بسیاری از کشورها به عنوان یک رفرنس معتبر بهره می بردند و همچنین منبع بسیاری از دانشگاههای کشورهای دنیا که از طب یونانی استفاده می کنند برگرفته از طب سنتی ایران است.

وی، طب سنتی ایران را به عنوان یک مکتب طبی پویا پذیرفته شده دانست و گفت: خوشبختانه طب سنتی در ایران توانسته با حمایت دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان یک رشته تخصصی و مستقل در دانشگاه های کشور تدریس شود که این امر موجب ترویج و شناخته شدن هرچه بیشتر این روش درمانی شده است.

این متخصص طب سنتی در ادامه خاطر نشان کرد: با دنبال کردن سیاست هایی همچون افزایش پذیرش رشته طب سنتی در دانشگاه ها، پذیرش دستیار تخصصی و همچنین ایجاد رشته های حمایتی مرتبط با این گروه می توان به ورود طب سنتی در حوزه سلامت سرعت بیشتری بخشید.

وی با بیان این مطلب که باید طب سنتی همانند طب مدرن تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار گیرد، افزود: اگر مسئولان ذی‌ ربط طب سنتی را تحت پوشش خدمات بیمه قرار دهند مردم ارزانتر می توانند از این روش جهت درمان استفاده کنند که این مساله موجب خودکفایی و بی نیاز بودن کشورمان از داروهای وارداتی خواهد شد.

دکتر خدادوست با اشاره به اینکه عدم آگاهی مردم در استفاده از طب سنتی جهت درمان نگرانی هایی را در سازمان جهانی بهداشت موجب شده است، افزود: بسیاری ازمردم گمان می کنند استفاده از داروهای گیاهی بی خطر است و این در حالی است که مصرف داروهای گیاهی بدون آگاهی و تجویز پزشک کم ضررتر از داروهای شیمیایی نیست و همچنین استفاده خودسرانه آن عوارض و مضراتی را در پی خواهد داشت.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه سیستم های نظارتی در کشور باید نظارت خود را در خصوص استفاده از داروهای گیاهی قوی تر کنند، اظهار داشت: بسیاری از افراد سودجو از باورهای مردم در خصوص استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماری سوء استفاده می کنند همچنین اعتقاد اکثر مردم نسبت به اینکه طب سنتی قادر به درمان همه بیماری ها است غیرمعقول است.

وی در ادامه تصریح کرد: به دلیل عدم آگاهی کافی اکثریت افراد و آحاد جامعه پزشکی از ظرفیت های طب سنتی و همچنین به علت سوء استفاده برخی از افراد سودجو از این روش موضع گیری و مخالفت هایی را از سوی مردم و جامعه پزشکی در استفاده از روش طب سنتی برای درمان موجب شده است.

دکتر خدادوست در پایان برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای هیات علمی دانشگاه ها را از جمله اقدامات جهت شناساندن ظرفیت طب سنتی عنوان کرد و افزود: اضافه کردن دو واحد درسی به همه گروه های رشته پزشکی از دیگر راهکارهایی است که برای شناخته شدن هرچه بیشتر روش دارو درمانی در نظر گرفته شده است تا بتوانیم با این اقدامات، استفاده صحیح از طب سنتی در جامعه را ترویج دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha