سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آموزش سلامت در بیماری‌های آسم و آلرژی و بیماری‌های مزمن غیرواگیر در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است و از این نظر جامعه پزشکی تا سطح مطلوب فاصله دارد.

دکتر مصطفی معین در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار داشت: بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون، آسم و آلرژی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها و بیماری‌های خودایمنی سیر بلند مدتی دارند و باید مرتب به بیماران آموزش داده شود که خود نیز در مسائل پیشگیری، مراقبت و درمان مشارکت کنند و با پزشکان همکاری داشته باشند.

وی افزود: بیشتر این بیماری‌ها با عوامل گوناگونی مانند سطح فرهنگ، آگاهی عمومی، وضعیت معیشتی و اقتصاد، زیرساختهای شهری، عوامل خطری مانند آلودگی هوا، عدم تحرک و در یک جمله سبک جدید زندگی شهری مرتبط هستند.

معین تصریح کرد: انجمن‌های علمی، مراکز آموزشی پژوهشی و پزشکان باید وقت قابل توجهی را نسبت به این مسایل به بیماران اختصاص دهند. در جامعه امروزی نقش پزشک تنها به عنوان یک درمانگر محدود نمی شود بلکه پزشک به عنوان معلم، پژوهشگر و دانشمند و مدافع حقوق شهروندان و به عنوان مسئول در قبال سلامت عموم جامعه است چرا که هم از فرهیختگی و علم برخوردار است و هم مورد اعتماد و اقبال عموم جامعه قرار دارد.

رییس مرکز تحقیقات آسم و آلرژی اظهار کرد: پزشک نسبت به این جایگاه ارزشمند و تاثیرگذار خود باید بیش از پیش شناخت داشته و نسبت به مسئولیتهای اجتماعی خود اهتمام بیشتری داشته باشد. از این نظر هنوز جامعه پزشکی ما تا سطح مطلوب فاصله دارد و باید این فاصله را با تلاش و برنامه ریزی بیشتر جبران کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha