سلامت نیوز : یک فوق‌ تخصص کلیه گفت: بیشترین علت نارسایی کلیه، دیابت، پرفشاری خون، عفونت‌های ادراری در زمان کودکی و برخی بیماری‌های ارثی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمود غلیاف افزود: چون دیابت و پرفشاری خون بیشترین علت نارسایی کلیه است باید خانواده‌ها توجه کافی در زمینه این دو بیماری داشته باشند.

وی ادامه داد: به‌ طور متوسط 25 تا 32 پیوند کلیه در طی سال در مرکز درمانی شهید بهشتی همدان انجام می‌شود، بنابراین توجه به مشکلات زمینه‌ای مطرح شده می‌تواند از اقدامات اساسی در این زمینه محسوب شود.

رییس بخش نفرولوژی در مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی اظهار کرد: از علل مهم نارسایی کلیه، وقوع عفونت‌های مکرر ادراری در اطفال زیر 15 سال است که بعدها فرد در بزرگسالی دچار پرفشاری خون و نارسایی کلیه می‌شود؛ بنابراین عفونت‌های ادراری در سنین پایین بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: چنانچه خانواده‌ها متوجه بوی بد ادرار، کدر شدن ادرار، سوزش و تکرر آن در فرزندان خود شوند، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند تا آزمایش‌ها و اقدامات درمانی لازم و در اطفال باید کشت ادرار نیز انجام شود.

دکتر غلیاف برای عموم مردم توصیه هایی داشت که توجه به آن می‌تواند از بروز بیماریهای کلیوی و در نهایت نارسایی کلیه جلوگیری کند.

وی بیان کرد: یکی از علل دیابت در جوامع شهری فعالیت کم فیزیکی و مصرف رژیم غذایی با کالری بالاست بنابراین لازم است فعالیتهای ورزشی، حداقل روزانه به مدت 20 تا 30 دقیقه انجام شده و از هر گونه اضافه وزن پرهیز شود.

غلیاف ادامه داد: مصرف غذاهای آماده در بین جوانان امروزی بسیار رایج است. این غذاها می تواند در آینده منجر به فشار خون بالا و متعاقبا مشکلات کلیوی شود بنابراین لازم است به صورت سالانه افراد با سابقه خانوادگی یک نوبت فشار خون خود را کنترل کنند.

این فوق‌تخصص کلیه عنوان کرد: کسانی که سابقه خانوادگی بیماری دیابت به ویژه دیابت همراه با بیماریهای کلیوی دارند بعد از 40 سالگی باید به صورت سالانه قند خون و فشار خون خود را کنترل کنند.

وی افزود: افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند نیز بهتر است از رژیم کم نمک استفاده کرده و میزان مصرف پروتئین در حد معمولی داشته باشند و از وعده های غذایی حاوی پروتئین پرهیز کنند.

غلیاف خاطرنشان کرد: کسانی که حتی یک نوبت دچار سنگ کلیه شده اند نیز روزانه باید حدود 8 تا 12 لیوان آب یا چای کمرنگ مصرف کنند. در مردان بالای 40 سال نیز کنترل یک نوبت PSA برای بررسی پروستات توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha