سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: تولید انبوه رادیو داروی مولیبدن 99 - تکنسیم M 99 آغاز شد و این ماده دارویی در روزهای آینده به مراکز درمانی سراسر کشور ارسال خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر محمد قنادی رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای پیش از ظهر امروز در کنفرانسی خبری اعلام کرد: با تولید انبوه داروی تشخیصی مولیبدن 99 - تکنسیم M 99  از هفته آینده این ماده به کلیه مراکز درمانی تهران و از اول مهر به سراسر کشور ارائه خواهد شد .

به گفته وی، این ماده دارویی که در تشخیص بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری هایی که نیاز به اسکن از ماهیچه های قلبی ، مغز  استخوان ، غدد بزاقی ، تیروئید ، پاراتیروئید ، شش ها ، کبد ، کلیه و ... دارند در تمام مراحل توسط متخصصان و فارغ التحصیلان دانشگاه های داخلی تهیه و تولید شده است .

قنادی با بیان اینکه در حال حاضر در 120 مرکز پزشکی هسته ای ، هر هفته ده هزار بیمار از این رادیو دارو بهره مند می شوند گفت : در حال حاضر تقاضای این ماده در ایران 90 کوری است که مرکز پژوهشگاه هسته ای از هفته آینده با تولید 60 کوری از این ماده ، بخش عمده ای از نیاز کشور را برطرف خواهد کرد .

به گفته وی، بخش دیگری از نیاز کشور به این ماده از طریق واردات مواد اولیه آن  از کشور بلژیک تامین می شود و پس از بسته بندی در پژوهشگاه هسته ای در بیمارستانها مورد استفاده قرار می گیرد .

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای در این کنفرانس خبری اظهار داشت : تولید این ماده در کشور نه تنها از نظر تخصصی حائز اهمیت است بلکه صرفه اقتصادی زیادی نیز برای کشور دارد .

وی اعلام کرد : پیش از این هر سال سه میلیون دلار برای تهیه ماده  مولیبدن 99 - تکنسیم M 99 هزینه می شد که با تولید آن در کشور این رقم به میزان بسیار زیاد و قابل توجهی کاهش یافته است .

قنادی توضیح داد: ماده مولیبدن 99 - تکنسیم M 99  در حال حاضر تنها در چند کشور از جمله بلژیک ، کانادا ، آفریقای جنوبی ، هلند ، انگلیس ، چین ، هند و دو الی سه کشور دیگر تولید می شود و ایران در حقیقت جز معدود کشورهای تولید کننده این رادیو داور است .

رئیس مرکز پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای اعلام کرد : روشی که در ایران برای تولید این رادیو دارو پیاده شده است ، روشی منحصر به فرد است و محصول آن با استانداردهای آژانس بین المللی انرژی اتمی مطابقت دارد .

به گفته وی، عملیات اجرایی تهیه این رادیو دارو در کشور نه ماه به طول انجامید و پس از پایان عملیات اجرایی در اسفند ماه سال 85 این ماده در بیمارستان های بزرگ دولتی تهران مورد تست بالینی قرار گرفت  .

قنادی یکی از مهمترین عوامل تلاش پیگیر متخصصان داخلی برای تولید مولیبدن 99 - تکنسیم M 99  را تاثیر تحریم ها در واردات این رادیو دارو خواند و تاکید کرد : کلیه تجهیزات و امکانات مورد نیاز در این پروژه در سازمان انرژی اتمی کشور و با همت متخصصان داخلی و فارغ التحصیلان دانشگاه های داخل کشور تولید شده است .

رئیس مرکز پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای همچنین در این کنفرانس خبری اعلام کرد که این مرکز با همکاری دانشگاه امیر کبیر در حال حاضر برای تولید سه رادیو داروی بسیار مهم ، سزاریم ، استرانسیوم و رنیوم تحقیق می کند .

وی با اشاره به اینکه برای تولید این رادیو داروها از راکتور 5 مگاواتی تهران استفاده می شود گفت : با راه اندازی راکتور آب سنگین اراک ، راکتور قدیمی تهران خاموش خواهد شد و برای تولید رادیوداروها از راکتور اراک بهره خواهیم گرفت .

قنادی اعلام کرد : با توجه به اینکه ماده مولیبدن 99 - تکنسیم M 99 تولید شده در ایران با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد امکان صادرات این ماده نیز به کشورهای همجوار وجود دارد و ما مشکلی از این بابت نداریم .

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای از برنامه های این پژوهشگاه برای توسعه بخش لیزر و گداخت خبر داد و اعلام کرد در حال حاضر ید 131 ، تالیوم و گالیوم از محصولات مهم پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای که خاصیت درمانی دارد و به صورت مداوم در سراسر کشور توزیع می شود .

پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای از ابتدای سال جاری فعالیت خود را آغاز کرد .

این پژوهشگاه بزرگترین پژوهشگاه تحقیقاتی کشور است که 300 عضو هیئت علمی و 600 متخصص علوم هسته ای در آن فعالند .
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha