دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۲
سلامت نیوز : معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه یک نفر از هر پنج ایرانی بالای 30 سال سن، در ایران فشار خون تشخیص داده شده دارد، گفت: این در حالی است که 50 درصد مبتلایان به فشار خون شناسایی نمی‌شوند. از همین افراد مبتلا نیز حدود نیمی از آنها تحت درمانند و نیمی از این تعداد دارویشان را درست مصرف می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فاطمه رخشانی در نشست خبری که به منظور اعلام برنامه‌های هفته سلامت سال 92 ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه تنها شش میلیون نفر از جمعیت 75 میلیون نفری کشور به علت بیماری در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و به درمان احتیاج دارند، اظهار کرد: جمعیت باقی مانده کشور سالم هستند و نیازی به مراجعه به مراکز درمانی به علت بیماری ندارند. این در حالی است که وزارت بهداشت بیشتر بر روی همین جمعیت شش میلیون نفری تمرکز دارد.

وی ضمن بیان این مطلب که "کمک به مردم برای بیمار نشدن" از جمله اقدامات موثری است که وزارت بهداشت می‌تواند انجام دهد، اظهار کرد: توسعه برنامه‌های ملی واکسیناسیون، فرهنگ‌سازی برای گسترش سبک سالم زندگی و بازنگری در مراقبت‌های بهداشتی به ویژه در حوزه بیماری‌های غیرواگیر از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار وزارت بهداشت در آینده قرار دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به نقش خود مردم در پیشگیری و تشخیص بیماری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: درواقع مردم شریک اصلی وزارت بهداشت در حفظ سلامت خود هستند و بایستی بر روی آنها سرمایه‌گذاری شود تا بتوانیم سلامت آنها را به نحو احسن حفظ کنیم.

رخشانی تاکید کرد: بایستی برای مقابله با تحریم‌ها بسیج مقابله با بیماری‌ها را آغاز کنیم و نگاه ویژه‌ای به مقوله پیشگیری از بیماری‌ها داشته باشیم.

یک نفر از هر پنج ایرانی بالای 30 سال سن در ایران فشار خون تشخیص داده شده دارد

وی در ادامه به شعار سال آینده هفته سلامت «فشار خون را جدی بگیریم!» نیز اشاره کرد و گفت: یک نفر از هر پنج ایرانی بالای 30 سال سن در ایران فشار خون تشخیص داده شده دارد. این بحث در دنیا نیز مطرح است که 50 درصد مبتلایان به فشار خون شناسایی نمی‌شوند. از همین افراد مبتلا نیز حدود نیمی از آنها تحت درمانند و نیمی از این تعداد دارویشان را درست مصرف می‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، "فشار خون" را از جمله دلایل اصلی سکته‌های مغزی و قلبی دانست و گفت: در حال حاضر به علت شیوع بالای سکته‌های قلبی و مغزی به دنبال راه‌اندازی تخت‌های ویژه در بیمارستان‌ها هستیم، در حالی که می‌توان با آموزش و اطلاع‌رسانی، از بروز این سکته‌ها در کشور جلوگیری کرد.

مردم تصور می‌کنند "فشار خون" مشکل بزرگی نیست

وی ادامه داد: مردم تصور می‌کنند "فشار خون" مشکل بزرگی نیست و اگر به عنوان مثال آبلیمو مصرف کنند، خوب می‌شوند. در صورتی که این تصور اشتباه است و کسی که به فشار خون مبتلا می‌شود، ‌بایستی تا آخر عمر دارو مصرف کند.

"فشار خون" سومین علت مرگ‌هاست

رخشانی ضمن بیان اینکه "فشار خون" سومین علت مرگ‌هاست، اظهار کرد: لازم است همه مردم از 18 سالگی به بعد، فشار خون خودشان را هر دو سال یک بار اندازه‌گیری کنند به ویژه اگر سابقه فشار خون در خانواده وجود داشته باشد، لازم است این مراجعه و سنجش فشار خون هر سال یک بار انجام شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت توصیه کرد: با توجه به اینکه "استرس" نیز یکی از عوامل فشار خون است، هر فردی که علائمی را احساس می‌کند، حتما به پزشک مراجعه کند و در صورت ابتلا، تمام دستورالعمل‌ها را به خوبی اجرا کند. لازم است در این میان خانواده نیز از فرد مبتلا به فشار خون حمایت کند. در نظر گرفتن تمام این موارد پیشگیرانه به کاهش مرگ و میر و سکته‌ها در کشور کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مصرف نمک یکی از عوامل اصلی ابتلا به فشار خون در کشور است، اظهار کرد: ایرانیان دو برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می‌کنند. اگر اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه‌ ساده‌ای چون اجتناب از قرار دادن نمک‌پاش در سر سفره را اجرا کنیم و برای طعم دادن به غذا نارنج، آبغوره، آبلیمو و مانند آن را جایگزین نمک کنیم، می‌توانیم تا حدود زیادی از ابتلا به فشار خون جلوگیری کنیم، متاسفانه به ذائقه پرنمک عادت کرده‌ایم.

60 درصد زنان خانه‌دار ایرانی تحرک بدنی مناسبی ندارند

رخشانی در ادامه به ضرورت تحرک بدنی در میان افراد جامعه نیز تاکید کرد: 60 درصد زنان خانه‌دار ایرانی، تحرک بدنی مناسبی ندارند. همچنین دخانیات نیز اثر مستقیم در ابتلا به فشار خون دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر استاندارد بودن وسایل ورزشی که در پارک‌ها تعبیه شده‌اند، اظهار کرد: حرکتی که از سوی شهرداری صورت پذیرفته است، حرکت خوبی بوده؛ اما اتفاقی که در این خصوص افتاد این بود که نحوه استفاده از این وسایل به مردم آموزش داده نشده بود. به همین خاطر بسیاری از مردم به دنبال استفاده ناصحیح از این وسایل، دچار صدمه شده‌اند. البته در حال حاضر راهنماهایی در خصوص استفاده از این وسایل تعبیه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha