سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 69490

متاسفانه گاهی در شرایطی که شدت انفجارهای صورت گرفته زیاد باشد مجروحان حوادثی اینچنینی دچار قطع عضو به ویژه درناحیه انگشتان می‌شوند. توصیه ای که به اطرافیان فردی که در این مواقع دچار قطع عضو می‌شود؛ رساندن عضو قطع شده به همراه خود مجروح به مراکز اورژانس است.

سوری که «سوز» می‌شود
سلامت نیوز : «بار‌ها از تلویزیون با صحنه‌های دلخراشی که گویای اتفاقات آخرین سه شنبه شب سال بود؛ روبه‌رو شده بود. اتفاقاتی که شاید هیچ‌گاه گمان نمی‌کرد روزی به یکی از آن‌ها بپیوندد. آن قدر تصور این روز‌ها برایش غیر ممکن بود که به محض پیشنهاد یکی از دوستانش دربرگزاری هر چه هیجان انگیز‌تر چهارشنبه سوری تمام پس اندازش را برای خرید مواد محترقه خرج کرد. بدون توجه به تذکراتی که بار‌ها از زبان اولیای مدرسه و گاهی هم برنامه‌های تلویزیونی شنیده بود؛ دست به کار شد و تعدادی نارنجک دستی درست کرد. ابتدای ماجرا همه چیز خوب پیش رفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ با همراهی باقی هم محلی‌ها شب خوبی را شروع کرده بودند اما یک دفعه نفهمید که چطور سر از بیمارستان درآورد. حالا حدود یک سال از آن ماجرا می‌گذرد اما سایه سنگین آن شب هنوز بر سر خود و خانواده‌اش باقی مانده. سایه‌ای که بخشی از بینایی‌اش را به تاراج برد.» گرچه چند خطی که در ابتدای گزارش خواندید واقعی نبود؛ اما به احتمال بسیار، نمونه‌های این اتفاق را به کرات از طریق اطرافیان یا رسانه‌های جمعی دیده و شنیده‌اید. اتفاقاتی که زیبایی‌های بخشی از آداب و رسوم گذشتگان ما را به شبی تلخ تبدیل می‌کنند. با توجه به اینکه زمان چندانی به فرارسیدن سه شنبه شب آخر سال یا‌‌ همان چهارشنبه سوری باقی نمانده؛ اطلاعاتی در خصوص اتفاقاتی که ممکن است در کمین شرکت کنندگان در این مراسم باشد را در اختیار شما می‌گذاریم.

بعضی پشیمانی‌ها بی‌فایده است

دکتر سید غفورتیایی، پزشک عمومی بخش اورژانس یکی از بیمارستان‌های کشور با اشاره به اینکه معمولا بیشترین آسیب‌های وارده در سه‌شنبه آخر سال شامل سوختگی‌های دست و صورت و گاهی هم آسیب به چشم می‌شود؛ «به قانون» می‌گوید: «متاسفانه گاهی در شرایطی که شدت انفجارهای صورت گرفته زیاد باشد مجروحان حوادثی اینچنینی دچار قطع عضو به ویژه درناحیه انگشتان هم می‌شوند. توصیه ما به اطرافیان فردی که در این مواقع دچار قطع عضو می‌شود؛ رساندن عضو قطع شده به همراه خود مجروح به مراکز اورژانس است.

البته گاهی از اوقات پیش می‌آید که عضو قطع شده به دلایلی همچون سوختگی شدید یا له شدگی قابلیت پیوند را از دست می‌دهد. با این وجود باز هم نباید فراموش کرد؛ در صورتی که عضو قطع شده از نظر پزشکان قابلیت پیوند را دارا بوده و زمان چندانی هم از اتفاق مورد نظر نگذشته باشد احتمال پیوند مجدد آن وجود دارد.» پزشک بخش اورژانس بیمارستان آسیا با اشاره به اینکه مواد سازنده به کار رفته در مواد محترقه اغلب خطرناک هستند؛ تصریح می‌کند: «گازهای متصاعد شده از اغلب مواد تشکیل دهنده نارنجک‌های دستی و وسایلی نظیر آن‌ها ممکن است منجر به وارد شدن آسیب‌های مختلفی به دستگاه تنفسی همچون از میان رفتن حس بویایی شوند.گذشته از این افرادی هم که در معرض صداهای تولید شده دراثر این اقدامات قرار دارند؛ ممکن است به دلیل فشار وارده به پرده گوش دچار عوارضی همچون حالت تهوع، تپش قلب، کاهش شنوایی و حتی گاهی از اوقات شوک ناگهانی و بیهوشی شوند. توصیه متخصصان به افرادی که دچار عوارضی نظیر مثال‌های یاد شده می‌شوند؛ مراجعه سریع به مراکز پزشکی است.»

دکترتیایی در ادامه با تاکید بر اینکه صدای انفجار برای بیماران قلبی، سالمندان، زنان باردار و کودکان خطرناک است و افراد یاد شده نباید دراین شب از منزل خارج شوند؛ می‌افزاید: «با توجه به مشکلاتی که احتمال آن برای ابتلا افراد یاد شده به دلیل برخی حساسیت‌ها من جمله بالا بودن سن یا ابتلا به بیماری‌های خاص نظیرمشکلات قلبی، بالا ست؛ از نوجوانان و جوانانی که به دنبال تخلیه هیجانات خود در چنین مواقعی هستند می‌خواهم کمی بیشتر به فکر اطرافیان و هم وطنانشان باشند. چراکه متاسفانه برای جبران بعضی پشیمانی‌ها نمی‌توان کاری کرد. در کنار همه این تذکرات و یاد آوری خطرات احتمالی نباید فراموش کرد که آموزش به موقع و مستمر از اثرگذاری بسیاری در کاهش اثرات مخرب چنین اقداماتی برخوردار است. البته اقدامات خوبی هم صورت گرفته که نمی‌توان منکر آن‌ها شد؛ از جمله فیلم‌هایی که گروه آتش نشانی ۱۲۵ در رابطه با همین آتش سوزی‌ها و اتفاقات ناگوار ساخته‌اند.»

والدینی که متوجه نیستند

حسن عباسی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران در ارتباط با هشدارهایی که می‌توان به نوجوانان و جوانان داد؛ به «قانون» می‌گوید: «متاسفانه برخی از نوجوانان و جوانان پیشاپیش به استقبال حوادث این شب می‌روند. همین چند روز پیش یک ساختمان چهارطبقه در تهرانپارس دچار سانحه شده و در نتیجه آن تعدادی کشته و زخمی شدند. بسیاری ازحوادث چهارشنبه سوری قبل از فرا رسیدن آن، آغاز می‌شوند به همین دلیل نخستین خواهش من ازوالدین این است که مواد منفجره و محترقه را از دسترس بچه‌هایشان دور کنند. به دلیل حوادث‌گاه جبران ناپذیری که در این روز‌ها شاهد آن‌ها هستیم از پدر و مادر‌ها می‌خواهم که بیش از گذشته متوجه رفتارهای پر خطر بچه‌هایشان باشند.‌‌ همان ساختمانی که اول بحث به آن اشاره شد در اثر تجمع بیش از اندازه مواد منفجره دچار انفجار و آتش‌سوزی شد.»

مدیر روابط عمومی اورژانس تهران در ادامه می‌گوید: «استفاده از نارنجک‌های دست ساز، گذشته از خطراتی که برای استفاده کننده آن‌ها به وجود می‌آورد؛ به سبب موج انفجاری که ایجاد می‌سازد؛ منجر به پرتاب خرده‌های شیشه، فلزو سنگ به اطراف هم می‌شود. از افرادی هم که در نزدیکی محل‌های پرهیاهو هستند می‌خواهیم که در زمان مورد نظر از محل‌های نا‌امن دوری کنند چراکه بسیاری از حادثه دیدگان چهارشنبه سوری آنهایی هستند که تنها به تماشا می‌ایستند. انداختن کپسول یا اسپری‌های خالی یکی دیگر از اقدامات خطرناک در چنین مواقعی هست. پوکه‌هایی که در اثر انفجار این کپسول‌ها تولید می‌شود منجر به آسیب‌هایی همچون نابینایی و... می‌شود. زمانی که با فرد آسیب دیده‌ای روبه‌رو می‌شوید باید ضمن حفظ خونسردی خود بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید. همکاران پزشک و پرستار این مرکز، تا پیش از رسیدن اورژانس، اطلاعات لازم را در اختیار مردم می‌گذارند. افرادی که به عنوان اپراتور پاسخگوی مردم هستند؛ اپراتورهای عادی نیستند. اغلب آن‌ها پزشک یا کار‌شناس هستند.»

عباسی با اشاره به اینکه مردم تا رسیدن ماموران اورژانس برای کمک به حادثه دیدگان، با راهنمایی‌های اپراتورهای اورژانس می‌توانند اقدامات لازم اولیه را انجام دهند؛ تصریح می‌کند: «توصیه ما به مردم این است که در چنین مواقعی به جز راهنمایی‌های متخصصان از هیچ کدام از راهنمایی‌های خانگی استفاده نکنند تا آسیب‌های وارده بیشتر نشود. برای یاری رسانی به مصدومان احتمالی چهارشنبه سوری، اورژانس تهران طبق سال‌های گذشته ۵ کلینیک سیار در نقاط مختلف شهر مستقر خواهد کرد. علاوه براین آمبولانس‌های مراکز اورژانس هم در تمام شهر آماده کمک به مردم خواهند بود. در آخر از جوانان و نوجوانان می‌خواهم که زمانی که به دنبال هیجانات خود دست به اقدامات خطرناک می‌زنند به غیر از خود به افرادی که ممکن است تحت این فعالیت‌ها دچار آسیب‌های غیر قابل بازگشت شوند هم فکر کنند.»

رسانه‌ها وارد میدان شوند

دکترسید حسین نبوی، عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی هم با اشاره به عملکرد رسانه‌ها در خصوص اطلاع رسانی در زمینه آسیب‌هایی که متوجه برگزارکنندگان این شب است؛ می‌گوید: «با وجود اتفاقات ناگواری که آخرین شب چهارشنبه هر سال شاهد آن‌ها هستیم باز هم این وقایع در سال‌های بعد تکرار می‌شوند. شاید بخشی از این مسئله به این بازگردد که رسانه‌ها و سازمان‌های مرتبط به صراحت مخالفت خود را با برگزاری اشتباه این شب اعلام نکرده‌اند. البته به نظر عموم مردم و به ویژه جوان‌ها، رسانه‌ها و سازمان‌های مورد نظربا برگزاری این شب مخالف هستند.

جوان‌ها به سبب سن و سالشان دنبال این هستند که بگویند این ما هستیم که صحیح فکر می‌کنیم و از همین رو کاری که دلشان می‌خواهد را انجام می‌دهند. مخالفتی که ریشه در مباحث روان‌شناسی و تمایل آن‌ها در خودنمایی دارد. آن‌ها این مقاومت در برابر هژمونی فرهنگ رسمی را کاری لذت بخش برای خود تلقی می‌کنند.» این استاد دانشگاه در ادامه می‌افزاید: «متاسفانه بخشی ازاین مسئله هم به این باز می‌گردد که برخی از سودجویان منافع اقتصادی خود را به سلامت جامعه و مردم ترجیح می‌دهند. البته دست یافتن به علل وقوع چنین حوادثی نیازمند بررسی همه جانبه آن از طریق علوم مختلفی همچون جامعه‌شناسی و روان‌شناسی است. به عبارتی می‌توان ردپای مجموعه‌ای از فرآیند‌ها را دراین اتفاقات دید. با این حال فرهنگ مهم‌ترین ابزاری است که در برخورد با برگزاری حادثه انگیز این شب می‌توان ازآن بهره گرفت. متاسفانه برخی از متولیان امر در سازمان‌ها و رسانه‌ها گمان می‌کنند که تنها با صدور بخش نامه‌ها می‌توانند از این قبیل حوادث جلوگیری کنند. در صورتی که برخورد اصولی با چنین پدیده‌هایی نیازمند برنامه ریزی‌هایی مستمر است. توصیه من و همکارانم قبل از هر اقدامی به مسئولان، انجام بررسی‌ها و پژوهش‌هایی همه جانبه برای برنامه ریزی هر چه بهتر است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha