سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 69494

یكی از نهادهایی كه به دلیل سهل انگاری موجب آلودگی هوای تهران شده است شهرداری است. ولی شهرداری دولت را متهم كرده و می گوید وزارت نفت بنزین و گازوئیل استاندارد بدهد مشكل برطرف می شود.

کلاف سردرگم آلودگی هوا
سلامت نیوز :تهران در سال 91 فقط 100 روز پاك را تجربه كرد، محیط زیست استان تهران می گوید یكی از نهادهایی كه به دلیل سهل انگاری موجب آلودگی هوای تهران شده است شهرداری است. ولی شهرداری دولت را متهم كرده و می گوید وزارت نفت بنزین و گازوئیل استاندارد بدهد مشكل برطرف می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ سال 91، سالی كه باز آلودگی هوا و تعطیلی پایتخت سر تیتر رسانه ها قرارگرفت. سالی كه بر اساس آمار سازمان محیط زیست پایتخت فقط 100 روز هوای پاك را تجربه كرد و بقیه روزها در وضعیت ناسالم قرارداشت. در این سال برای نخستین بار ارائه آمار مرگ و میر بر اثر آلودگی هوای تهران شهروندان و حتی مسئولان را شوكه كرد. هر چند این شوك از سوی مسئولان زیاد مشهود نبود ولی شهروندان تهرانی از مسئولان خواستند تا این بار مردانه وارد گود شوند.

رسول علی اشرفی پور مدیركل محیط زیست استان تهران بخشی از عملكرد این سازمان در سال جاری را تشریح كرده و می گوید: یكی از مهم ترین وظایف اداره كل حفاظت محیط زیست استان تهران پایش و نظارت زیست محیطی واحد های صنعتی در سطح استان است كه در این خصوص با توجه به محدودیت امكانات كارشناسی سعی شده از توان بخش خصوصی در قالب آزمایشگاه های معتمد دارای مجوز زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست استفاده شود. از این رو اولین و مهم ترین كاری كه در طول سال های گذشته انجام شد ارتقای كمی و كیفی آزمایشگاه های طرف اعتماد محیط زیست بود. به طوری كه در طی سه سال گذشته تعداد آزمایشگاه های محیط زیست استان از 47 واحد در سال 89 به 85 واحد در سال 91 ارتقا یافت.

به گفته وی در سال جاری محیط زیست استان تهران با بهره مندی از توان مهندسی آزمایشگاه های معتمد ضمن پایش محیطی، 230 واحد آلاینده را ممیزی و به سازمان اعلام كرد. این آمار نسبت به سال 90 فقط 55 واحد و نسبت به سال 89 بیش از 220 واحد آلاینده كاهش داشته است. همچنین با پیگیری و تأكید بر ضوابط استقرار واحدهای صنعتی در سال های 90 و 91 تعداد 281 واحد صنعتی فعال در سطح استان به داخل شهرك های صنعتی مجاز منتقل شدند. در مجموع بین سال های 88 تا 90 بیش از 50 درصد از واحدهای آلاینده در سطح استان تهران كاهش یافته است؛ و تعداد 46 واحد صنعتی عمدتا بزرگ مقیاس بین سال های 90 و 91 بر اساس پیگیری ماده 192 قانون برنامه پنجم مجهز به نظام پایش لحظه ای شدند.

علی اشرفی پور عنوان كرد: با توجه به وضعیت آلودگی هوا متاسفانه كماكان شاهد ضایعات سوزی و كوره ذوب سرب در مناطق جنوب و جنوب غرب و جنوب شرق تهران به صورت پراكنده هستیم كه عموما در محدوده قانونی شهرداری تهران به خصوص شهرداری مناطق 18، 19، 21 و تا حدودی منطقه 15 و 20 صورت می گیرد.

با وجود این كه برخورد با ضایعات سوزی جزو وظایف شهرداری است اما متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه توسط شهرداری های این مناطق گزارش نشده است. این موضوع با توجه به نقش و جایگاه شهرداری در مدیریت كاهش آلودگی هوا و زیباسازی فضای شهری واقعا جای تاسف دارد. وی افزود: در این زمینه اداره كل محیط زیست استان تهران با دادن اخطاریه های لازم به شهرداری های این مناطق در این خصوص مجبور به راه اندازی گشت شبانه مخصوص برخورد با ضایعات سوزی شد. به طوری كه طی چند ماه گذشته در بازدید و پایش های انجام شده توسط یگان حفاظت محیط زیست استان تهران 139 كوره ذوب سرب شناسایی، تخریب، جمع آوری و با موارد زیادی از ضایعات سوزی ها برخورد شد.

علی اشرفی پور با بیان اینكه از ابتدای سال تا كنون 636 مورد شكایت دریافت شده كه شكایت مربوط به حوزه آلودگی هوا 58 مورد بوده است، گفت: برخی از كارگاه های صنعتی كه ضایعات سوزی دارند و آلودگی ناشی از مینی بوس های دودزا و عبور كامیون های حمل مصالح در روز مهمترین شكایت های مردمی برای آلودگی هوای تهران بوده است. البته بیشتر این شكایت ها به توجه نکردن كافی به پاكیزه نگه داشتن حریم رودخانه ها مانند رودخانه جاجرود و آلودگی نهر كن و فیروز آباد هم مربوطمی شود.

به گفته مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران از شكایت های مطرح شده در سال جاری 89 مورد درباره مدیریت پسماند بوده كه قسمت قابل توجهی به جمع آوری و حمل نادرست زباله ارتباط دارد. بعضاً شكایت از این است كه زباله در بخش هایی از شهر به موقع جمع نمی شود. البته برخی شكایت ها در حوزه پسماند به ضایعات سوزی ها و دپوی نامناسب زباله در برخی از محله های مركزی، جنوب و اطراف شهر تهران بر می گردد.

ولی محمد‌هادی حیدرزاده رییس ستاد محیط زیست وتوسعه پایدارشهردار‌ی تهران می گوید: مبحث آلودگی هوا درفضای رسانه‌ای وسیاسی متاسفانه فضای ‌مدیریت پینگ پنگی است و همه توپ را به زمین هم می‌اندازند. وی با اشاره به اینکه درمدیریت آلودگی هوا چه به صورت رسمی وغیررسمی باید تغییراتی ایجاد شود، افزود: هم اکنون کمترین جریان به سمت متن آلودگی هوا‌ست و همه به حاشیه‌ها توجه دارند که این عامل عواقب بسیار بدی را به دنبال دارد.

یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم در پاسخ به این ادعا كه اتوبوس های واحد آلاینده هستند وزارت نفت را متهم می كند و می گوید: مسئولان وزارت نفت مدعی هستند بنزین با استاندارد یورو 4 در جایگاه‌های سوخت تهران توزیع می شود. من می گویم نشانی این جایگاه‌ها را اعلام کنید تا آنها را تست کنیم! چهار ماه پیش نمونه‌هایی ازانواع سوخت درسطح شهر را جمع‌آوری کرده و آنها را مورد بررسی قراردادیم ومشخص شد که گازوئیل معمولی درسطح شهر 8 هزار قسمت در میلیون پی پی ام گوگرد دارد و البته سهم گازوئیلی که اتوبوس‌های شرکت واحد می‌زنند، 500 قسمت است در صورتی که این رقم باید زیر 10 واحد وحداکثرزیر 50 پی پی ام باشد.

رشیدی گفت: بنزینی که درتهران توزیع می‌شود 3/5 برابر، گازوئیلی که اتوبوس‌های شرکت واحد مصرف می‌کنند، 10 برابروگازوئیلی که سایرخودروهای سنگین مصرف می‌کنند 160 برابرحد مجازگوگرد دارند. حالا باید منتظر بود كه آیا مشكل آلودگی هوای تهران در سال آینده برطرف می شود یا نه! آیا تعامل میان شهرداری و استانداری برای رفع این مشکل برطرف می شود یا خیر؟ در هر حال رسانه ها همچنان موضوع را دنبال می كنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha