سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲

سلامت نیوز :سال‌رو به پایان است و اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر رهسپار وین شده‌اند تا در یکی دیگر از جلسات بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر شرکت کنند. با این همه آخرین گزارش‌ها از وضعیت مبارزه با مواد مخدر در کشور که در جلسه دیروز ستاد مطرح شد نشان می‌دهد که ایران همچنان بیشترین هزینه را برای این مبارزه پرداخت می‌کند و اصلی ترین خنثی کننده تجارت افیون در جهان است اما در درون کشور برای حل مشکل معتادان مشکلاتی وجود دارد.

سندی که به روز خواهد شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اولین مشکل معتادان کشور نبود یک سند به روز شده در حوزه درمان اعتیاد است. موضوعی که هر روز با مشکلات بوجود آمده معتادان در استفاده از یک روش خاص درمان، رخ می‌نمایاند! این در حالی است که معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر به آرمان می‌گوید به زودی بازنگری‌ها در سند جامع اعتیاد کشور انجام خواهد شد اما تا آن زمان معتادان و مسئولان مراکز ترک اعتیاد باید پایبند به سند فعلی باشند. بابك دین‌پرست در این باره می‌گوید: «بررسی روند اجرایی شدن تكالیف و تعهدات قانونی مصرحه در سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، بررسی موانع و مشكلات موجود در روند تحقق برنامه‌ها و اجرای پروژه‌های مصوب سند و همچنین بررسی‏ روند اجرای مصوبات جلسات گذشته كمیته فرهنگی و پیشگیری از جمله مصوبات این جلسه بود.»

به گفته وی در این جلسه نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش، ‏ارشاد، علوم و تعاون، ستاد كل نیروهای مسلح، صدا و ‏سیما، بهزیستی، سازمان زندان‌ها، كمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان ‏تبلیغات اسلامی، شهرداری، پزشكی قانونی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، قوه قضائیه، بسیج مستضعفین و ‏اداره كل فرهنگی و پیشگیری این ستاد حضور داشتند. بر اساس گفته‌های وی در این جلسه مقرر شده كه با هدف بررسی روند اجراء، احصاء موانع و مشكلات، عنداللزوم اصلاح ‏سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد و همچنین بررسی مفاد مندرج در ‏برش‌های استانی سند موصوف، كارگروه ویژه‌ای مركب از كارشناسان متخصص و زبده ‏دستگاه‌های عضو و مرتبط با كمیته فرهنگی و پیشگیری، تحت نظارت اداره كل فرهنگی و ‏پیشگیری ستاد تشكیل و حداكثر تا 15خرداد ماه سال 1392، نسبت به ‏بررسی نقطه نظرات ارائه شده از سوی دستگاه‌ها، شوراهای هماهنگی و سایر حوزه‌های مرتبط، در ‏خصوص سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد اقدام و نتیجه را جهت طرح در كمیته ‏فرهنگی و پیشگیری ارائه كنند.

با این همه به نظر می‌رسد آنچه در به روز رسانی این سند بیش از همه مهم است، توجه به موضوع درمان و هماهنگی میان ارگان‌های بهزیستی، وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر در این حوزه است.

مبارزه با مواد مخدر چقدر هزینه روی دست ایران می‌گذارد؟

این موضوعی است که وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر پیش از سفر کاری اش به وین آن را به رسانه‌ها اطلاع می‌دهد. مبارزه‌ای که از یک سو به شهادت نیروهای مسلح و از سوی دیگر به صرف هزینه‌های مالی و جانی ختم می‌شود، لااقل هر سال 700 میلیون دلار هزینه روی دست ایران می‌گذارد. هزینه‌ای که ایران امیدوار است با شرکت در چنین مجامعی و بهره‌گیری از تلاش‌های بین‌المللی بخشی از آن جبران شود. مصطفی محمد‌نجار وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است: ایران سالانه 700 میلیون دلار برای انسداد مرزهای شرقی کشور هزینه می‌کند. این در حالی است که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که بیش از 87 درصد کشفیات مواد مخدر جهان توسط ایران انجام می‌شود.

یوری فدوتوف، مدیر اجرایی دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل بارها از تلاش‌های ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر قدردانی و تاکید کرده است: ایران در مبارزه با مواد مخدر شریک شماره یک سازمان ملل است. جالب اینجاست که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در دیدار سال گذشته خود با مصطفی محمد نجار وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران برنقش مهم جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد. با توجه به هزینه بالای ایران در مبارزه با مواد مخدر، وزیر کشور در نشست سال گذشته کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد که همکاری سازمان‌ها و جامعه بین‌المللی با کشورهای خط مقدم مبارزه با موادمخدر، متناسب با حجم اقدامات و هزینه‌های صورت گرفته توسط کشورهای مزبور بر اساس اصل مسئولیت مشترک صورت بگیرد. مصطفی محمد نجار همچنین بر لزوم توجه به رویکردی جامع در قبال مساله مواد مخدر در افغانستان شامل توسعه و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی، انهدام لابراتوارهای تبدیل مواد و نظارت دقیق در مبدا در صدور مواد پیش سازهای صنعتی تاکید کرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران همچنین خواستار «ایجاد ساز و کاری عملی برای مشارکت جدی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و به دور از ملاحظات سیاسی به منظور اثر بخشی برنامه‌های مبارزه با موادمخدر» شد. اما در جلسه وین قرار است رهنمودهای سیاسی برنامه UNODC و تقویت برنامه مواد مخدر و نقش محوری کمیسیون مواد مخدر، بررسی قطعنامه‌ها جهت تصویب توسط کمیته قطعنامه‌ها، برگزاری میزگرد کاهش تقاضا و موضوعات مرتبط، برگزاری میزگرد مقابله با پولشویی و ارتقای همکاری‌های قضایی، بررسی تغییرات در حوزه داروهای تحت کنترل‌ هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر (INCB)، همکاری بین‌المللی برای تضمین دستیابی به داروهای روانگردان و افیونی برای مصارف پزشکی و علمی ضمن مقابله با انحراف آنها و سایر موضوعات مرتبط با INCB مورد بررسی قرار بگیرد.

چالش‌های پیش رو

با ورود به سال 92 احتمال تغییر اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر پررنگ تر از قبل می‌شود و بعید نیست که دولت بعدی، طرحی را که سال‌ها نمایندگان مجلس به دنبال آن بودند عملی کرده و وضعیت ستادی این ستاد را تغییر دهد و یا آن را به شکل سازمانی زیر مجموعه دولت در آورده و یا با تغییر شکل آن زمینه ارزیابی بیشتر فعالیت‌هایش را فراهم کند. با این حساب بعید نیست که امسال را باید به عنوان مهم‌ترین سال کاری ستادی ارزیابی کرد که با مشکلات مهمی در حوزه مبارزه با مواد مخدر و درمان معتادان کشور و همین طور فرهنگ سازی در این زمنیه مواجه بوده است. این موضوعی است که کارشناسان بارها و بارها درباره اش برای آرمان نوشته‌اند و یا در گفت‌وگوهای خود تاکید کرده‌اند. ستاد مبارزه با مواد مخدر احتمالا در حالی سال 92 را آغاز خواهد کرد که علاوه بر به‌روزرسانی مهم‌ترین سند فراگیر در حوزه اعتیاد باید فکری نیز به حال برنامه‌های پیش‌روی خود کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha