سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 69501

سلامت نیوز : آمارها نشان می‌دهد روند تخریب جنگل‌های ایران طی 50 سال اخیر به‌اندازه‌ای بالا بوده که سطح آنها از 9/3 میلیون هکتار به 8/1 میلیون هکتار رسیده است و به‌رغم این که ایران جزو کشورهایی با پوشش کم جنگلی محسوب می‌شود هر ساله میزان بیشتری از سطح جنگل‌های کشور به بیابان تبدیل می‌شود. به نقل از ایسنا، چند سالی است که نفس‌ جنگل‌های کشور به دلیل بهره‌برداری‌های اقتصادی، تغییرات اقلیمی، چرای دام، حریق، اجرای پروژه‌های عمرانی، خشکسالی، شیوع آفات و تغییر کاربری به شماره افتاده؛ به‌گونه‌ای که سازمان حفاظت محیط زیست را بر آن داشت تا طرح تنفس10ساله ای را برای زنده نگه داشتن جنگل‌های کشور به مجلس ارائه کند. طرحی که به عقیده عده‌ای نه تنها باعث احیای جنگل‌ها نمی‌شود بلکه آنها را در یک قدمی مرگ قرار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: برای جبران بهره‌برداری از جنگل‌ها و تخریب ‌آنها طی پنج دهه گذشته، تنفس 10 ساله جنگل‌ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است؛ زیرا اجرای این طرح خساراتی را که به دلیل بهره‌برداری‌های صنعتی در جنگل‌ها به وجود آمده جبران می‌کند. بروز سیل‌های متعدد مانند سیل گلستان، مازندران، کلاله، نکا، بهشهر و ماسوله نشان می‌دهد تاکنون بهره‌برداری از جنگل‌ها بیش از توان اکولوژیک آنها بوده است. مدیر کل امور جنگلی سازمان جنگل‌ها با تاکید بر اینکه چیزی به عنوان برداشت چوب در جنگل‌های شمال نداریم افزود: وقتی درختی به سن پیری و دیرزیستی می‌رسد، خود به خود پوسیده شده و می‌افتد که به همین منظور با هدف کمک به زادآوری جنگل درختانی را که به قطر و تنه تاج زیادی رسیده و دیگر قدرت زادآوری ندارند را برداشت می‌کنیم. زیرا این درختان سودی برای جنگل نداشته و با سایه‌ای که ایجاد می‌کنند قدرت زادآوری جنگل را کاهش می‌دهند. به گفته وی، طی 10 سال گذشته برداشت چوب از جنگل‌های شمال از دو میلیون متر مکعب به 700 هزار متر کاهش یافته است و نیاز‌های چوبی کشور از طریق زراعت چوب و واردات آن تولید می‌شود.

در حالی که چندی پیش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از بهره‌برداری صنعتی از 800 هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی به صورت سالانه خبر داده و گفته بود: با وجود آنکه طی چند دهه اخیر 5/2 میلیون هکتار جنگل دست کاشت داشته‌ایم با توجه به مساحت 165 هکتاری ایران هنوز جنگل‌ها درصد کمی از اراضی کشور را تشکیل می‌دهند. با اشاره به آسیب‌هایی که با تخریب جنگل‌ها به 1300 گونه جانوری می‌رسد، می‌گوید: جنگل محلی برای ذخیره کربن است و از آنجا که ما در توسعه اقتصادی با مشکل ایجاد کربن مواجهیم، جنگل‌ها می‌توانند کمک کنند.طرح تنفس جنگل‌ها چند ماه گذشته توسط مجلس مصوب نشد ولی بار دیگر در دستور کار قرار گرفت. طرحی که به درستی مشخص نیست به نفع جنگل است یا به ضرر آن.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha