سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۷
سلامت نیوز : درحالی‌که 21 شهروند از ابتدای فصل سرما تاکنون به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزا جان خود را از دست داده‌اند، اما فاطمه رخشانی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت از مرگ این افراد بی‌خبر است. از اول آذر ماه و با شروع فصل سرما، موج ابتلا به آنفلوآنزا در کشور نیز آغاز شد؛ موجی که تعداد بسیار زیادی از شهروندان را به این بیماری مبتلا کرد و حتی منجر به بستری شدن در بسیاری از بیمارستان‌های کشور شد. در عین حال بسیاری از بیماران نیز به انواع عفونت‌ها مبتلا شدند. در این مدت تعدادی از شهروندان جان باختند. به طوری که مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که اغلب موارد مرگ ناشی از آنفلوآنزا، مربوط به افرادی بود که دارای بیماری‌های زمینه‌ای به‌ویژه قلبی و ریوی بوده که به نوع شدیدی از آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند. در حال حاضر نیز شاهد سومین موج بیماری آنفلوآنزا در کشور هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ آن‌طور که دکتر محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: «اکنون در سومین موج این بیماری قرار داریم که تقریبا از پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده است و موارد بیماری عمدتا در استان‌های تهران، البرز و قم بیشتر از سایر استان‌ها بوده است.»دکتر گویا با هشدار نسبت به فعال بودن بیماری آنفلوآنزا در کشور، بر لزوم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید می‌کند و می‌گوید: بهداشت فردی از سوی مردم به منظور پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا باید رعایت شود. بیماری آنفلوآنزا هنوز در کشور فعال است. این دوره یکی از طولانی‌ترین اپیدمی‌های آنفلوآنزا در کشور ما بود که از اواخر آذر ماه آغاز شد و هنوز هم فعال است.

گویا تاکید کرد: کماکان موارد مراجعه بیماران به دلیل این بیماری زیاد است. موارد بستری به علت عفونت‌های تنفسی نیز زیاد است. بر این اساس به مردم توصیه می‌شود نکات بهداشتی را دقیقا رعایت کنند به ویژه از آنجا که به ایام تعطیلات نوروزی نزدیک می‌شویم، رعایت نکات بهداشتی باعث می‌شود مردم کمتر به این بیماری مبتلا شوند. این موضوع برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که با رعایت نکات بهداشتی مردم کمتر به این بیماری مبتلا شوند.

وی مجددا بر لزوم رعایت نکات بهداشتی به‌ویژه در مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای تاکید کرد و گفت: از ابتدای فصل سرما تاکنون 21 نفر به دلیل آنفلوآنزا جان خود را از دست داده‌اند که این افراد عمدتا یا مسن بوده‌اند یا به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر بیماری‌های قلبی، ریوی، دیابت پیشرفته کنترل نشده، سرطان تحت شیمی درمانی و... مبتلا بوده‌اند. اگر این افراد به موقع واکسن خود را تزریق کرده بودند احتمال این‌که به این بیماری مبتلا شوند، نبود. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود که با گرم شدن هوا مقداری موارد بروز آنفلوآنزا در کشور فروکش کند. امیدواریم که تا اوایل بهار شاهد فروکش نسبتا جدی این بیماری باشیم.

در عین حال فاطمه رخشانی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت می‌گوید به طور معمول کودکان ایرانی واکسن آنفلوآنزا نوعA را نمی‌زنند این در حالی است که زدن این نوع واکسن به کودکان جزو برنامه‌های معمول ۳۷۶ کشور است، که البته ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

او که از مرگ ۲۱ نفر دراثر ابتلا به آنفلوآنزا طی چهار ماه اخیراظهار بی‌اطلاعی می‌کند به ایلنا توضیح می‌دهد مهم‌ترین موضوع در بیماری آنفلوآنزا بحث پیشگیری و مراقبت‌های فردی است تا بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل نشود. وی با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزا در سال ۸۹ در کشور گفت: تنها کاری که در آن سال انجام شد، آموزش به مردم بود بدون این‌که واکسن زیادی به مردم زده شود. رخشانی ادامه داد: تنها به افرادی واکسن آنفلوآنزا زده شد که از بیمارهای پرخطر بودند و سیستم ایمنی ضعیفی داشتند. معاون بهداشتی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: با کمک رسانه‌ها بود که توانستیم به مردم آموزش دهیم تا بیماری آنفلوآنزا را درآن سال کنترل کنیم. رخشانی با اشاره به این‌که به طور معمول کودکان ایرانی واکسن آنفلوآنزا نوع A را نمی‌زنند، افزود: این در حالی است که زدن این نوع واکسن به کودکان جزو برنامه‌های معمول ۳۷۶ کشور قرار دارد، که البته ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

وی افزود: با زدن این واکسن انتقال ویروس و مبتلا شدن به بیماری آنفلوآنزا کاهش پیدا می‌کند اما در ارتباط با واکسیناسیون سالمندان نمی‌دانم چقدر این امکان وجود دارد. معاون بهداشتی وزیر بهداشت در خاتمه از اقدامات لازم برای بازنگری در برنامه واکسیناسیون در کشور خبر داد و افزود: فعلا در مرحله برگزاری جلسات کمیته‌های علمی ایمنی هستیم و با توجه به وضعیتی که در حال حاضر داریم باید دید که چطور می‌توانیم این واکسن‌ها را تامین کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha