سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 69503
سلامت نیوز : براساس مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مادرانی که سه فرزند و بیشتر دارند با هر میزان سابقه کاری می‌توانند درخواست بازنشستگی پیش از موعد بدهند و به ازای هر فرزند یک سال به سنوات خدمتی آنان افزوده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ فریبا حاج‌علی، مسئول دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده، دیروز با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران درباره مصوبه افزایش جمعیت و ارتقای نرخ باروری گفت: این مورد به تصویب ستاد ملی زن و خانواده رسیده است البته در مواردی نیازمند تغییر قوانین هستیم که این کار در معاونت حقوقی پیگیری شده است؛ البته 80‌درصد این برنامه‌ به لوایح قانونی نیاز ندارد و به برنامه‌های تشویقی تخصیص بودجه نیازمند است. در این جهت رییس‌جمهور مبالغ بسیاری برای عملیاتی‌کردن سیاست‌های جمعیتی در بودجه پیشنهادی سال 92 اختصاص داده و رویکرد مجلس هم به این مصوبه مثبت است.

حاج‌علی با اشاره به ازدواج دختران زیر 9 سال و نابالغ با مردان، ثبت این ازدواج را قانونی ندانست و خاطرنشان کرد: این کار از مصادیق خشونت علیه زنان قلمداد شده است. البته درباره ازدواج دختر نابالغ با مرد، ضمانت اصلی اجرایی ایمان فرد است.

او همچنین با اشاره به این‌که راهکارهای موجود برای بیمه زنان خانه‌دار بررسی و نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کرده‌ایم، گفت: با کارهای کارشناسی انجام‌شده به یک طرح نهایی دست یافتیم تا در یک فرآیند سه‌مرحله‌ای آزمایشی، مقدماتی و دایمی زنان خانه‌دار را بیمه کنیم که امیدواریم این طرح در برنامه ششم دایمی شود و کلید آن در سال 92 بخورد.
فریبا حاج‌علی درتشریح اقدامات مرکز امور زنان و خانواده در سال 91، افزود: در بیمه زنان سرپرست خانوار به پنج دهک میانی پرداخته می‌شود و منابع درآمدی این طرح نیز شناسایی شده است که در این راستا نیازمند مشارکت دولت و حمایت بخش خصوصی هستیم.

وی گفت: قرار است بیمه زنان خانه‌دار در جلسه بعدی ستاد ملی زن و خانواده مطرح شود. در حال حاضر حدود 19‌میلیون‌نفر زن خانه‌دار در کشور زندگی می‌کنند که براساس تعریف مرکز آمار به زنی خانه‌دار گفته می‌شود که شاغل، بیکار، در جست‌وجوی کار یا محصل نباشد؛ البته زنان خانه‌دار تاثیر بسیاری بر جنبه‌های مختلف خانواده از جمله سیستم اقتصادی آن دارند و کار خانه‌داری نیز ارزش افزوده زیادی دارد.

وی با بیان این‌که در زمینه احتساب خانه‌داری به عنوان یک شغل طرح‌هایی از قبل مطرح بود، تصریح کرد: یکی از مصوبات شورای‌عالی، احتساب خانه‌داری به عنوان شغل است؛ بنابراین با نهادهایی که به نوعی به بیمه زنان خانه‌دار مربوط هستند مذاکراتی انجام داده‌ایم. البته در چهار دولت قبل بحث بیمه زنان خانه‌دار مطرح بود، ولی به دلایلی مانند مقطعی‌بودن طرح‌های ارائه‌شده، تعیین‌نکردن دستگاه‌های خاص و معین به عنوان متولی، طراحی‌نکردن مکانیزم تخصصی و سازوکار بیمه‌ای، بالابودن سهم بیمه‌شوندگان، تناسب‌نداشتن بیمه تامین اجتماعی اجباری با وضعیت شغلی و درآمدی زنان سرپرست خانوار، این طرح‌ها به نتیجه نرسیده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha