سلامت نیوز : محمدرضا گنجی در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: کلیه‌ها یک جفت عضو داخل شکمی هستند که وظیفه اصلی آنها دفع مواد زائد مانند اوره، پتاسیم و سموم دیگر از بدن است.

وی افزود: همچنین تعادل آب و املاح بدن و تعادل اسید و قلیا نیز به عهده کلیه‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در آستانه روز جهانی کلیه گفت: کلیه‌ها همواره در معرض آسیب هستند و کاهش عملکرد کلیه‌ها را اصطلاحاً نارسایی کلیه می‌نامیم.

گنجی در ادامه به نارسایی حاد کلیه اشاره کرد و گفت: در صورتی که آسیب کلیوی به تازگی یعنی در چند روز یا چند هفته اخیر ایجاد شده باشد و کلیه‌ها هنوز کوچک نشده باشند نارسایی حاد کلیه رخ داده است که در این حالت با درمان مناسب کلیه‌ها معمولاً بهبود می‌یابند.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران مصرف بی‌ر‌ویه و بدون نسخه داروهای مسکن، آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین استفاده نابجا از مواد حاجب تزریقی که برای آنژیوگرافی و سی‌تی‌اسکن و عکس‌های به اصطلاح رنگی به کار می‌روند را در ایجاد نارسایی حاد کلیه مؤثر دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تزریق ویتامین D و برخی داروهای غیرمجاز که برای مصارف بدنسازی استفاده می‌شوند اشاره داشت و افزود: استفاده از این داروها نیز می‌تواند به نارسایی حاد کلیه منجر شود.

وی در ادامه بروز اسهال و استفراغ در کودکان و سالمندان و عدم مراجعه زودهنگام به پزشک را باعث نارسایی حاد کلیه دانست و اضافه کرد: افراد سالمند بر اثر ابتلا به اسهال و استفراغ باید مصرف داروهای روزانه خود،حتی داروهای فشار خون را نیز به تعویق بیندازند و سریعاً به پزشک مراجعه کنند تا کمبود آب بدن به کاهش عملکرد کلیه ها نینجامد.

محمدرضا گنجی به خانواده‌ها پیشنهاد کرد از مصرف بی‌رویه و بدون نظارت داروها به خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای مسکن بدون نظر و تجویز پزشک حتی برای درمان سرماخوردگی‌ها بپرهیزند.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران ادامه داد: افراد و گروه‌های در معرض خطر، در صورت نیاز به انجام آنژیوگرافی یا عکس‌های رنگی ابتدا با انجام آزمایش اوره و کراتینین خون از سلامت کلیه‌ها مطمئن شوند و سپس اقدامات دیگر را انجام دهند تا مواد حاجب کمترین آسیب را برای کلیه‌ها ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha