سلامت نیوز : رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اشاره به نتایج مثبت اجرای آزمایشی برنامه "مراقبت از بروز نارسایی مزمن کلیوی" در چهار شهرستان کشور، ابراز امیدواری کرد که این برنامه در سال آینده به عنوان یکی از برنامه‌های مراقبتی در نظام مراقبت شبکه ادغام شود.

دکتر محمد عقیقی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به روند افزایشی بیماری‌های نارسایی مزمن کلیوی، گفت: در این راستا برنامه‌ای تحت عنوان "مراقبت از بروز نارسایی مزمن کلیوی" از حدود دو سال گذشته در چهار شهرستان کشور به اجرای آزمایشی گذاشته است. بیشتر تمرکز ما در این برنامه بر روی شناسایی بیماران مستعد ابتلا به نارسایی مزمن کلیوی است.

وی بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، فشار خون و یا سایر عواملی که به عنوان عوامل خطر شناسایی می‌شوند را از عوامل خطر بیماری‌های کلیوی خواند و گفت: این افراد باید برای کلیه‌های خود یک برنامه مراقبتی تعریف شده‌ای داشته باشند. بر این اساس با همکاری معاونت بهداشتی وزارتخانه برنامه "مراقبت از بروز نارسایی مزمن کلیوی" را طراحی کردیم و این برنامه اکنون در چهار شهرستان به اجرای آزمایشی گذاشته شده و نتایج مثبتی نیز از آن به دست آمده است.

عقیقی ابراز امیدواری کرد که برنامه مراقبت از بروز نارسایی مزمن کلیه در سال آینده به عنوان یکی از برنامه‌های مراقبتی در نظام مراقبت شبکه ادغام شود و گفت: در این صورت افرادی که مبتلا به بیماری‌های مستعد کننده نارسایی کلیه مانند فشار خون، دیابت، چاقی، چربی خون، مصرف سیگار و ... شناسایی می‌شوند. این افراد از مراقبت‌های تعریف شده‌ای برخوردار خواهند شد و در فواصل مشخصی باید آزمایشات و اقدامات پاراکلینیکی‌شان صورت گیرد و به محض آنکه تنبلی کلیه عارض می‌شود، باید مداخلات درمانی برای آنها آغاز شود.

عقیقی با اشاره به تعداد بیماران کلیوی در کشور و با بیان این که از آغاز فعالیت پیوند کلیه در ایران، بیش از 30 هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است، گفت: در حال حاضر حدود 23 هزار و 200 بیمار همودیالیز و حدود 1120 بیمار دیالیز صفاقی در کشور وجود دارند که خدمات لازم را دریافت می‌کنند.18 هزار و 500 ایرانی نیز اکنون با کلیه پیوندی زندگی می‌کنند.

وی افزود: البته همواره این ادعا وجود دارد که به اندازه دو برابر این تعداد بیمار، بیمارانی هستند که به نارسایی مزمن کلیوی مبتلا هستند اما هنوز در مرحله‌ای قرار نگرفته‌اند که نیازمند درمان جایگزین باشند. بر این اساس با شناسایی افراد جدید، احتمالا باید رشد روزافزونی را در بیماران کلیوی شاهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha