مسوول آزمایشگاه تحقیقات باقیمانده سموم مركز تحقیقات گیاه پزشكی كشور گفت: عدم بكارگیری روش صحیح سمپاشی گیاهان توسط كشاورزان ، سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

دكتر محسن مروتی روز یكشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: تحقیقات نشان می‌دهد كه استفاده از سم زیاد و همچنین عدم سمپاشی صحیح عوارضی همچون اختلال در اعصاب و دستگاه‌های ایمنی بدن را به همراه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: متاسفانه كشاورزان ما از میزان كافی سم و روش صحیح سمپاشی آگاهی ندارند و معمولا به صورت تجربی و بدون آشنایی با عوارض سم، اقدام به سمپاشی محصولات كشاورزی خود می‌كنند.

وی ادامه داد: این در حالی است كه در اكثر كشورهایی كه از كشاورزی خوبی برخوردار هستند تمام اپراتورهای سمپاشی، گواهی نامه سمپاشی دارند.

مروتی اظهار داشت: متاسفانه ما در تكنیك سمپاشی بسیار ضعیف هستیم كه این امر باعث می‌شود تا بیشتر از میزان مجاز، از سم استفاده شود.

وی ادامه داد: كشاورزان سموم مورد نیاز خود را ار روی قیمت آنها خریداری می‌كنند بی‌آنكه با كیفیت و یا ضرر و زیان آن آشنا باشند.

مسوول آزمایشگاه تحقیقات باقیمانده سموم مركزتحقیقات گیاه پزشكی كشور در خصوص دستگاه‌های سمپاش گفت: كشاورزان علاوه بر اینكه با روش سمپاشی آشنا نیستند بلكه با كمبود دستگاه‌های سمپاش نیز مواجه‌اند.

وی افزود: به عنوان مثال از یك دستگاه هم برای سمپاشی گندم و هم میوه استفاده می‌كنند در حالی كه هر محصول باید دستگاه سمپاش مخصوص به خود را داشته باشد.

به گفته مروتی هر دستگاه با توجه به نوع محصول و میزان سمی كه نیاز دارد طراحی می‌شود، بنابراین اگر از دستگاه مخصوص آن محصول برای سمپاشی استفاده نشود بدون شك با عوارض تاثیر سموم نامناسب روی محصولات مواجه خواهیم شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha