سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 69530

سلامت نیوز : رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در کشور وضعیت بیماری سرخک نسبت به سال‌های گذشته مطلوب و رو به صفر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید محسن زهرایی در حاشیه کارگاه کشوری نحوه بررسی و پاسخ دهی به طغیان‌های بیماری سرخک که در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به افزایش و فراگیری پوشش‌های واکسیناسیون در کشور وضعیت بیماری سرخک نسبت به سال‌های گذشته مطلوب و رو به صفر است.

وی افزود: هدف اصلی ما حذف سرخک به معنی عدم مشاهده بیماری سرخک مربوط به بیماران داخلی کشور است که تا سال 2015 میلادی میزان بیماری سرخک در کشور به صفر می‌رسد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت عنوان کرد: در سال گذشته میلادی نزدیک 200 مورد بیماری سرخک در کشور به ویژه در استان سیستان و بلوچستان مشاهده شد که از کشور پاکستان منتقل شده بود.

وی اضافه کرد: آمار بیماری سرخک در ایران طی سال‌های قبل کمتر بود اما سال گذشته میلادی با توجه به این که در کشور پاکستان یک همه گیری قابل توجهی از بیماری سرخک رخ داده بود در نهایت تعدادی از این موارد به دلیل سفرهایی که انجام می‌شود باعث انتقال بیماری به سیستان و بلوچستان شده بود.

زهرایی اعلام کرد: در دو ماهه سال جاری دو مورد بیماری سرخک مشاهده شده که امیدواریم موارد بیماری سرخک امسال جزو کمترین میزان ثبت شده در طی سال‌های گذشته باشد که امیدواریم به هدفمان که حذف سرخک در کشور است، برسیم.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن کشور تصریح کرد: برای رسیدن به هدف حذف سرخک در کشور چالش‌هایی وجود دارد که مهمترین آن وجود کشورهای همسایه است که پوشش واکسیناسیون معمول کودکان در این کشورها بالا نیست بنابراین فرصت را برای بیماری ایجاد می‌کند که در این کشورها شیوع داشته باشد.

وی افزود: به طور طبیعی ما نیز به علت مجاورت با این کشورها در هرزمان در معرض تهدید هستیم بنابراین ممکن است بیماری سرخک در اثر سفرها و ترددهای بین‌المللی وارد کشور شود و ما باید با ایجاد حداکثر ایمنی در بین کودکان در آینده اجازه پخش و انتشار این بیماری از طریق سفرهای بین‌المللی به کشور را ندهیم.

زهرایی عنوان کرد: ایران حاضر است برای بالا بردن پوشش واکسیناسیون در کشورهای همسایه با برگزاری برنامه های آموزشی و همچنین در تأمین واکسن و نیازهای اجرایی این کشورها کمک کند.

وی با اشاره به وضعیت بیماری سرخک در قزوین توضیح داد: در سال گذشته هیچ مورد بیماری سرخک در استان قزوین نداشتیم و گردش ویروس سرخک در استان قزوین به صفر رسیده است این نشان می‌دهد که استان قزوین در پوشش واکسیناسیون بسیار خوب عمل کرده و موفق شده است.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر قزوین استان‌های دیگر نیز این موفقیت را به دست آورده‌اند که ما امیدواریم در سال‌های آینده این موفقیت در سطح کشور دیده شود.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از ابتلای کودکان به بیماری سرخک خانواده‌ها باید از ارائه خدمات واکسیناسیون که به صورت رایگان در همه مراکز واکسیناسیون کل کشور انجام می‌شود استفاده کنند تا کودکی باقی نماند که از دریافت واکسن محروم مانده باشد.

زهرایی با اشاره به برگزاری کارگاه کشوری نحوه بررسی و پاسخ دهی به طغیان‌های بیماری سرخک گفت: این کارگاه با حضور مدیران مبارزه با بیماری‌ها و کارشناسان بیماری سرخک کشور به منظور یکسان سازی فعالیت‌های اجرایی و همچنین آموزش نکات جدید بر مبنای توصیه های سازمان جهانی بهداشت برای ریشه کنی حذف و کنترل بیمار سرخک برگزار شده است.

وی تصریح کرد: در این کارگاه آموزشی که طی دو روز در استان قزوین برگزار شد، ابتدا خلاصه وضعیت بیماری سرخک در جهان، منطقه و در سطح کشور بررسی و حداقل استانداردهایی که تعیین شده برای شاخص‌های فعالیت‌ها ارائه و عملکرد دانشگاه‌ها به تفکیک بررسی و مقایسه شد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن کشور تصریح کرد: در این کارگاه نقاط قوت و نقاط ضعف احتمالی که وجود داشته است را بررسی و با توجه به آموزش‌های انجام گرفته امیدواریم که کیفیت برنامه‌های اجرایی در جهت حذف سرخک ارتقاء پیدا کند که برگزاری این کارگاه‌ها به صورت مستمر و سالیانه ما را در این امر کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha