سلامت نیوز : یک متخصص فیزیوتراپی گفت: یکی از علل شایع بروز اختلالات اسکلتی عضلانی در بین افرادی که به خانه تکانی مشغول هستند بلند کردن و حمل اجسام و لوازم منزل است. سنگینی این وسایل و استفاده از روشهای نامناسب برای جابجایی آنها در ایجاد چنین اختلالاتی مؤثر هستند.

دکتر ابراهیم عباسی در گفت وگو با ایسنا، افزود: ساختار اسکلتی- عضلانی بدن در انجام حرکات و فعالیتهای روزمره زندگی، نقش اصلی را ایفا می‌کند البته بسیار اتفاق می‌افتد که اجزای مختلف این ساختار مثل استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها و عضلات دچار درگیری و آسیب می‌شوند و مشکلاتی از قبیل درد و ناراحتی و محدودیت حرکتی را برای فرد به وجود می آورند.

این متخصص فیزیوتراپی اضافه کرد: هنگامی که افراد در حین کار، بدن و اندام‌های خود را در وضعیت‌های نامناسب قرار می‌دهند و یا بطور سریع و مکرر به حرکت درمی‌آورند و استراحت کافی ندارند به بافت‌های بدن فشارهایی بیش از حد تحمل آنها وارد می‌شود و در چنین شرایطی مستعد آسیب هستند. به عنوان مثال خم شدن طولانی مدت و چرخیدن ناگهانی تنه می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به کمر درد شود. ناکافی بودن قدرت و انعطاف پذیری عضلات و خستگی آنها احتمال بروز آسیب را افزایش می دهند.

عباسی تاکید کرد: با توجه به علل مؤثر در ایجاد مشکلات و ناراحتی‌های اسکلتی عضلانی لازم است افراد به منظور پیشگیری از بروز این اختلالات، در حین کار وضعیت مناسب بدنی را حفظ کنند و تا حد امکان ستون فقرات خود را در راستای قائم قراردهند و از وضعیت‌های خمیده به جلو و چرخیده به یک طرف اجتناب کنند.

این متخصص فیزیوتراپی توصیه کرد: بهتر است حرکات و فعالیت‌ها بطور ناگهانی، سریع و مکرر انجام نشوند و حتماً باید استراحت کافی به بدن داده شود علاوه بر آن برای بلند کردن و حمل اجسام سنگین باید از کمک فرد یا افراد دیگر استفاده شود.

عباسی در پایان گفت: برای نظافت تا حد امکان از ابزار و وسایلی استفاده شود که در حین کار با آنها فشار چندانی به تنه و اندام‌ها اعمال نشود. به عنوان نمونه از جاروهایی با دسته بلند استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha