در ایران همچون دیگر کشورها بیماری ایدز قربانیانی گرفته و می‌گیرد. این واقعیتی است که کتمان‌ناپذیر است و اساسا کتمان ایدز در ایران موجب افزایش دامنه گسترش این ویروس مخرب خواهد شد.

لزوم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی صریح برای مبارزه با ایدز
سلامت نیوز : ایدز درمان ندارد. حداقل تاکنون درمانی قطعی برای این بیماری هولناک به دست نیامده است. بنابراین تنها راه مبارزه با آن پیشگیری است و تنها راه پیشگیری موثر افزایش و گسترش آموزش به همه افراد جامعه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ در ایران همچون دیگر کشورها بیماری ایدز قربانیانی گرفته و می‌گیرد. این واقعیتی است که کتمان‌ناپذیر است و اساسا کتمان ایدز در ایران موجب افزایش دامنه گسترش این ویروس مخرب خواهد شد. بدیهی است که باید همه راه‌های ورود این ویروس مخرب را به جامعه سد کرد و از آنجایی که این بیماری آنقدر پیچیده است که تنها نهادهای دولتی می‌توانند برنامه‌های مدون برای مبارزه با آن تدوین کنند، بنابراین تنها امید جامعه برای در امان ماندن از حملات این ویروس هولناک دولت است و بس. اما در ایران تعدد مراکز سیاستگذاری و سلیقه‌های مختلف در امر برنامه‌ریزی، اجرای محورهای پیگیری و کنترل و مقابله باعث شده آمار ابتلا به ایدز به زیر ۲۰سال تنزل یابد. امروزه شاهد تغییر الگوی انتقال این بیماری از سرنگ و... به مسائل جنسی هستیم. البته همان مبتلایان با انتقال این بیماری به همسران خود باعث شیوع این بیماری شده‌اند.

آنچه که در این میان بیشتر مایه نگرانی است، افزایش آمار ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی است. این روابط جنسی تنها محدود به روابط جنسی نامشروع نیست و حتی ممکن است در یک رابطه مشروع نیز بدون رعایت معیارهای پیشگیرانه ابتلا به ایدز رخ دهد. از سوی دیگر البته کتمان حقیقت و پرده‌پوشی درباره ایدز باعث شد که گفت‌وگو در مورد ایدز در پنج سال گذشته به‌عنوان اشاعه فحشای رفتاری و گفتاری قلمداد شود، امروزه دیگر از مرحله گفت‌وگو و بیان حقایق جامعه در مورد این بیماری عبور کرده‌ایم و باید راهکار موثری اندیشید.

عده‌ای فکر می‌کنند با بیان مشکلات و آسیب‌های اجتماعی برای رسانه‌های بیگانه خوراک تبلیغاتی مهیا می‌کنند که این برداشتی غلط است و ما را از یافتن راهکار منطقی برای جلوگیری از تکثیر این بیماری باز می‌دارد چون اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه در همین سطح باقی می‌ماند. باید در زمینه مسائل جنسی نیز نوعی راهکار اساسی اندیشیده شود. کشورهای جهان در حال حاضر با مدیریت و کنترل صحیح موفق به توقف و کاهش روند این بیماری شده‌اند.

در هر صورت خطر جدی است. چه اینکه روز گذشته رئیس مرکز تحقیقات ایدز گفت:‌ خطر اصلی، افزایش افسارگسیخته انتقال جنسی ایدز است. شیوع اعتیاد به روانگردان‌ها نیز این معضل بزرگ را تشدید کرده است. مینو محرز در گفت‌وگو با فارس گفت: در زمان حاضر یکی از آرمان‌های مهم UNAIDS دستیابی به این دستاورد است که تا سال ۲۰۱۵ دیگر حتی یک نوزاد مبتلا به ویروس ایدز به دنیا نیاید که البته با توجه به شیوع انتقال جنسی ایدز و افزایش موارد ابتلا به آن در میان زنان در دنیا و از جمله ایران دسترسی به این آرمان جهانی بعید به نظر می‌رسد.

وی اضافه کرد:‌ مساله مهم و تهدید جدی کشور ما افزایش موارد ابتلای جنسی ایدز در مردان و زنان است. در زمان حاضر بیش از ۹۰ درصد بیمارانی که به بنده مراجعه می‌کنند و ابتلای ایدز آنها تشخیص داده می‌شود از طریق ارتباط ناسالم جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند و با وجود اینکه آمار رسمی هنوز ابتلا از طریق سرنگ مشترک و اعتیاد تزریقی را در کل موارد شناسایی‌شده، بیشتر می‌داند اما در موارد جدید ابتلای جنسی حرف اول را می‌زند و اکثر موارد شناسایی در این دسته قرار می‌گیرند.

محرز افزود: مهم‌ترین راه جلوگیری از ابتلای ایدز جنسی، خویشتنداری و پرهیز از رابطه جنسی نامتعارف است اما بنا به شرایط فعلی جامعه مهم‌ترین توصیه برای پیشگیری از این بیماری استفاده از ابزار پیشگیری است.

دکتر مرضیه وحیددستجردی، وزیر سابق بهداشت نیز درخصوص افزایش آمار مبتلایان به ایدز از طریق رابطه جنسی هشدار داده بود.  وی با بیان اینکه سالانه پنج تا ۱۰ نفر از طریق روسپی‌ها مبتلا به (HIV) ایدز می‌شوند، گفته بود: زمانی نگران انتقال ایدز از طریق خون آلوده و اعتیاد تزریقی بودیم اما امروز رفتارهای پرخطر جنسی و روسپی‌ها موجب افزایش موارد ابتلا به (HIV) ایدز شده است. وی با اظهار تاسف از اینکه جوانان و نوجوانان ما از آموزش کافی در زمینه رفتارهای جنسی برخوردار نیستند، افزود: این در حالی است که روسپی‌ها در جامعه پراکنده‌اند و مسائل مربوط به رفتارهای پرخطر جنسی منجر به افزایش موارد ایدز در کشور می‌شود.

برای مبارزه با ایدز چه کرده‌ایم؟

از سوی دیگر البته درخصوص مبارزه با ایدز یا حتی کنترل بیماری مبتلایان به این ویروس در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در کشور انجام شده است. برای مثال چند هفته پیش دکتر گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت اعلام کرد ۶۵ نوزاد مبتلا به ایدز در ایران درمان شده‌اند. به گفته وی این کار با روش‌هایی ازجمله زایمان‌های کنترل شده و مراقبت‌های ویژه در حین زایمان صورت گرفته، به‌طوری که به دلیل حساس بودن زایمان و بهداشتی بودن زایمان به شکل سزارین صورت گرفته است. وی گفت: در حین بارداری نیز داروهای لازم برای مادر تجویز شده و مهم این است که عفونت مادر در دوران ابتدایی بارداری به سرعت تشخیص داده شود تا بتواند با درمان دارویی از تولد نوزاد مبتلا به ایدز پیشگیری کند.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند به‌شدت در کاهش آمار مبتلا شدن به ایدز موثر باشد، پزشک‌خانواده است. برنامه پزشک‌خانواده، به‌عنوان مهم‌ترین برنامه اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در چندسال اخیر مطرح بوده است. تاکنون این برنامه در برخی استان‌های کشور اجرا شده است و به‌رغم تاکید مسوولان به گسترش آن هنوز در بسیاری از استان‌های کشور حتی به مرحله برنامه‌ریزی هم نرسیده است. با توجه به نفوذ و ارتباط بیشتری که پزشکان خانواده با افراد جامعه می‌توانند داشته باشند، به نظر می‌رسد در این طرح علاوه‌بر بحث درمان می‌توان برای پیشگیری و آموزش نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد.

 افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، کاهش هزینه‌های درمانی برای مردم، ارتقای سطح سلامت مردم با آگاهی‌بخشی و رضایت‌مندی از خدمات، از اهداف برنامه پزشک‌خانواده است. با این تفاسیر در کنار آموزش‌هایی که در قالب مشاوره در این طرح به مردم و بیماران ارائه می‌شود، می‌توان آموزش پیشگیری از ایدز را با هدف ایجاد دسترسی همگانی به پیشگیری، درمان و مراقبت ایدز، در این طرح گنجاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha